روابط فرهنگی ایران و بلغارستان روبه گسترش است

مقام‌های محلی استان استارازاگورا بلغارستان از آشنایی کودکان این کشور با فرهنگ و آداب و رسوم ایرانیان اظهار خوشحالی کردند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در جریان برگزاری هفته دوستی کودکان دو کشور در دو شهر بلغارستان، چند مسوول محلی در این زمینه به اظهار نظر پرداختند و «ماریانا کرستوا» معاون استاندار استان «استارازارگورا» جریان معرفی هنر و فرهنگ ایران به مردم بلغارستان و آشنایی کودکان دو کشور با فرهنگ یک‌دیگر را قابل ستایش، روبه پیشرفت و عامل پرورش نسل‌های آینده دانست و از رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بلغارستان نیز به‌خاطر برنامه‌ریزی برای برگزاری این رویداد فرهنگی تشکر کرد.
در همین حال معاون شهردار شهر «کازانلک» - یکی دیگر از شهرهای بلغارستان که هفته دوستی کودکان ایران در آن برگزار شد - طی سخنانی گفت: خوشحالم که در این جشنواره شرکت می‌کنم و برای ابتکار و انگیزه چنین کاری به رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تبریک می‌گویم و خوشحال هستم که نوجوانان بلغاری با فرهنگ و آداب و رسوم ایرانیان آشنایی پیدا می‌کنند.
هفته دوستی کودکان دو کشور حاصل همکاری مشترک کانون، اداره‌کل امور فرهنگی ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بلغارستان است که طی روزهای 14 تا 21 دی در استان «استارازاگورای» این کشور و در آستانه‌ی سی‌وهفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران برپا شد و مورد استقبال ایرانیان مقیم آن کشور و کودکان بلغاری قرار گرفت.
بر اساس گزارش رسیده مراسم گشایش این برنامه در شهر «استارازارگورا» - مرکز استانی به همین نام - با حضور دکتر «ماریانا کرستوا» معاون استاندار استان استارازاگورا، معاون شهردار، رییس اتاق بازرگانی، مسوول کتابخانه مرکزی، مسوول تئاتر استان و محمد علی کیانی رایزن فرهنگی کشورمان، مدیران و دانش‌آموزان مدارس، نویسندگان حوزه کودک، هنرمندان و مدیران مراکز فرهنگی و شخصیت‌های فرهنگی استان برگزار شد.
اهدای هدایای به رسم یادبود به مسوولان استان و توزیع دویست نسخه پیام مقام معظم رهبری به جوانان اروپای غربی و رونمایی از کتاب قصه دو ستاره ایرانی که از سوی «دیمیترو نیکلنوف» نویسنده بلغاری تالیف و از سوی رایزنی فرهنگی ایران ترجمه شده است، پایان بخش این برنامه بود.
گروه اعزامی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان با سرپرستی «معصومه عبداللهی» کارشناس‌ارشد اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون و همراهی «نسیم جامی» و «اعظم خزاعی» دو مربی کانون استان خراسان رضوی از تربت جام و گناباد در این رویداد حضور داشتند.
عبداللهی در این مراسم خواستار گسترش ارتباط‌های آینده در حوزه‌های مختلف شد و افزود: نشان مرغک کانون نماد معرفی فعالیت‌های گسترده و بی‌نظیری است که کانون با تلاش‌های مربیان خود در ایران و برخی از کشورهای جهان انجام می‌دهد.

تحکیم روابط فرهنگی با هفته دوستی
در همین مراسم رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در بلغارستان برگزاری هفته دوستی کودکان دو کشور را در ابتدای سال جدید میلادی، به فال نیک گرفت و اظهار امیدواری کرد تا این رویداد سبب تقویت و گسترش مناسبات فرهنگی دو کشور در آینده‌ی نزدیک باشد.
محمدعلی کیانی از بلغارستان به عنوان کشوری دارای تاریخ و تمدنی به قدمت 3500 سال پیش از میلاد مسیح و از جمله کشورهای دارای پیشینه فرهنگی و موثر در اروپای شرقی نام برد و گفت: دو کشور ایران و بلغارستان به لحاظ تاریخی علاوه بر روابط دیپلماتیک دارای پیشینه‌‌ی فرهنگی و علائق انسانی مشترک هستند و بر این اساس همواره ارتباط‌های فرهنگی گسترده‌ای میان دو ملت ایران و بلغارستان برقرار بوده است. 
وی تاکید کرد : فرهنگ، پایه و اساس و خمیرمایه ذات انسان‌ها و وجه مشترک ملت‌ها است و مسایل فرهنگی همچون برگزاری هفته‌های و هفته دوستی می‌تواند باعث تحکیم دوستی‌ها و روابط و همکاری‌های دو کشور شود.
کیانی از کودکان و نوجوانان به‌عنوان سازندگان نسل آینده جوامع بشری یاد کرد و افزود: آن‌ها باید بتوانند از کودکی شناخت خوبی از سایر فرهنگ‌ها و تفاوت‌های فرهنگی موجود بین کشورها پیدا کنند و به تمرین مهارت‌های دوستی و تعامل با مردمان سایر فرهنگ‌ها و ملت‌ها - در کنار تمامی اختلاف‌ها - بپردازند.
رایزن فرهنگی ایران در بلغارستان همچنین در مراسم گشایش برنامه هفته دوستی در شهر «کازانلک» و در محل موزه و سالن بزرگ این شهر، نیز طی سخنانی خاطر نشان کرد: فرهنگ هم‌دلی، صلح، محبت و دوستی در آینده جهان بشری نهادینه می‌شود و ساختارهای جهانی را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.
به گفته‌ی کیانی در این زمینه وظیفه ما متولیان فرهنگی بسیار حساس است و اقدام‌های ادبی و ترجمه کتاب‌های قصه و داستان‌های کودکانه بر اساس پیشینه‌ی فرهنگی و تمدنی دو ملت ایران و بلغارستان نیز می‌تواند از اقدام‌های موثر فرهنگی تلقی شود که البته مستلزم برنامه‌ریزی‌های دقیق فرهنگی است.

استقبال دانش‌آموزان بلغاری از کارگاه‌های ایرانی
بر اساس این گزارش در اولین ساعات برگزاری این مراسم بیش از 300 دانش‌آموز شهر استارازارگورا و 250 دانش‌آموز شهر کازانلک در کارگاه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در کارگاه‌های سفال، کاردستی، کاغذ و تا، نقاشی و چاپ و عروسک‌سازی زیر نظر مربیان کانون شرکت کردند.
دیدار با سفیر جمهوری اسلامی ایران و برخی مسوولان موسسه‌های فرهنگی حوزه کودک آن کشور و برقراری ارتباط جهت ترجمه کتاب‌های داستانی و حضور نویسندگان و قصه‌گویان بلغاری در جشنواره‌ی قصه‌گویی ایران از دیگر برنامه‌های این سفر به بلغارستان بود.
همچنین کودکان بلغاری با نسل جدید عروسک دارا و سارا و پیوست‌های فرهنگی آن مانند کتاب‌های سفرهای دارا و سارا به استان‌های مختلف ایران و نوشت‌افزارهای آن آشنا شدند.
بر همین اساس رایزن جمهوری اسلامی ایران در بلغارستان در مصاحبه‌ای با تلویزیون ملی استان به معرفی فعالیت‌های کانون و برنامه‌های هفته دوستی پرداخت و این رسانه چندین بار دیگر نیز از هفته دوستی گزارش‌های مختلفی تهیه و پخش کرد.
در همین حال در بخش نمایشگاهی این رویداد فرهنگی بیش از 120 عنوان از کتاب‌های برگزیده کانون و کتاب‌های دو و سه زبانه، کتاب فیلم، و کتاب‌های الکترونیک همچنین نسل جدید عروسک دارا و سارا، عروسک تکم و مجموعه‌ای از سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه ای تولید کانون به نمایش گذاشته شد.
پخش انیمیشن‌های منتخب تولید کانون و به نمایش گذاشتن آثار نقاشی کودکان و تصویرگری‌های منتخب و برگزیده هنرمندان ایرانی کتاب‌های کودک از دیگر برنامه‌های بخش نمایشگاهی هفته دوستی بود.
در بخش کارگاهی نیز مربیان کانون برنامه‌های ویژه‌ای را تدارک دیده بودند که از جمله‌ آن‌ها می‌توان به برپایی کارگاه‌های سفال، کاردستی، مشبک، عروسک‌سازی، کلاژ، نقاشی و اجرای فعالیت‌های عروسکی اشاره کرد.
کودکان بلغاری در این کارگاه‌ها و با راهنمایی مربیان کانون کاردستی‌هایی را خلق کردند و آن را با خود به خانه‌هایشان بردند.