آقای قالیباف! دلمان برای کانون تنگ می‌شود

تعدادی از خانواده‌های ساکن شرق تهران به‌همراه فرزندان‌شان در یک حرکت اعتراضی خواستار بازگشایی بیست و هشتمین مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پایتخت از سوی شهردار تهران شدند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، درحالی که بیش از 20 سال از فعالیت این مرکز در پارک جوادیه تهران و در کنار فرهنگ‌سرای اشراق می‌گذرد، سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران به بهانه فعالیت‌های موازی، این مرکز با سابقه کانون را تعطیل کرد.
پیگیری‌های مسوولان ارشد کانون طی چند ماه گذشته برای ادامه حیات این مرکز فرهنگی به نتیجه نرسید و خانواده‌های کودکان و نوجوانان عضو این کتاب‌خانه چندین بار با تجمع در محل پارک جوادیه نسبت به این اقدام اعتراض کرده‌اند.
روز 22 فروردین 1395 نیز حدود 100 نفر از خانواده‌ها و اعضای این مرکز فعال کانون در این محل تجمعی را شکل دادند و از مدیر فرهنگ‌سرای اشراق خواستند این کتاب‌خانه را به آن‌ها پس دهد.
این دختران و پسران تهرانی کنار در اصلی کتاب‌خانه - که از سوی شهرداری پلمپ شده است - تجمع کردند و به  ساخت کاردستی و کشیدن نقاشی مشغول شدند.
 تعدادی از اعضا نیز با در دست‌داشتن برگه‌هایی با نوشته‌های «می‌خواهم عضو کتاب‌خانه کانون پرورش بمانم»، «کتاب‌خانه‌مان را باز کنید این جا نباید بسته شود»، «آقای شهردار! دلمان برای کتاب‌خانه کانون تنگ می‌شود»، «کتاب‌خانه مثل خانه ما است ما خانه‌هایمان را دوست داریم»، «کانون خانه مهربانی است»، «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تنها نهاد تخصصی فرهنگی، هنری، ادبی کودک و نوجوان است» و «استفاده از کلاس‌های رایگان نقاشی، سفال، خوش‌نویسی، ادبی و کاردستی حق کودکان و نوجوانان است» صدای خود را به گوش مسوولان شهرداری رساندند.
در ادامه این تجمع دو نماینده از سوی خانواده‌ها با مدیریت فرهنگ‌سرای اشراق به گفت‌وگو پرداختند که این نشست حاصلی نداشت.
بر اساس این گزارش مدیران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان - در حالی که تجهیزات داخل این مرکز جمع‌آوری و به انبار فرهنگ‌سرا انتقال یافته است - همچنان امیدوارانه به رایزنی‌های خود برای بازگشایی این مرکز با مسوولان شهرداری ادامه می‌دهند.
از سوی دیگر تعطیلی این مرکز در رسانه‌های جمعی و شبکه‌های اجتماعی نیز بازتاب داشته است و در عین حال مربیان کانون سراسر کشور نیز با هدف حمایت از ادامه فعالیت این مرکز با شکل دادن یک جریان ادبی اقدام به نگارش دل‌نوشته‌هایی برای شهردار تهران کرده‌اند.
الهام دارابی کارشناس کانون استان تهران از زبان اعضای این مرکز خطاب به محمدباقر قالیباف شهردار تهران نوشته است: «سلام آقا! بابام می‌گه شهردار مرد بزرگ شهر ماست. ما بچه‌ها اگه کسی چیزی رو که مال ماست ازمون بگیرند می‌ریم به بزرگ‌ترمون می‌گیم. آقا! یکی مرکزمون رو ازمون گرفته.»
اقدام سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای تعطیلی مرکز شماره 28 کانون تهران در حالی صورت می‌گیرد که شهرداری‌ها طی پنجاه سال گذشته که از عمر فعالیت‌های کانون می‌گذرد همواره به عنوان یک نهاد عمومی از ساخت و توسعه مراکز کانون حمایت کرده‌اند و نمی‌توان نقش قابل تقدیر شهرداری‌ها را در این توسعه کشوری مراکز کانون نادیده گرفت.
کانون در حال حاضر دارای 937 مرکز فرهنگی‌هنری ثابت، سیار شهری و روستایی و کتاب‌خانه پستی در سراسر کشور است و برخی از کارشناسان معتقد‌اند جمعیت فعلی کودک و نوجوان ایران نیاز به دست‌کم 2500 مرکز کانون دارد.
این ضرورت سب شده است تا گسترش مراکز کانون پس از انقلاب اسلامی همواره با حمایت‌های مقام معظم رهبری  و روسای جمهوری و مقام‌های ارشد استانی همراه شود به نحوی که مقام معظم رهبری در سفرهای استانی خود به بسیاری از استان‌های کشور هزینه ساخت تعداد زیادی مرکز کانون را تقبل کردند که ساخت 20 مرکز در استان اصفهان از آن جمله است.