نیاز چشم‌انداز ده ساله کانون به پیوست اطلاع‌رسانی

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر نقش جدی روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل در تحقق جهت‌گیری‌های جدید کانون در چشم‌انداز ده ساله‌اش تاکید کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده و حمید شهسواری مشاور اجرایی مدیرعامل، روز 27 اردیبهشت هم‌زمان با روز ملی ارتباطات و روابط عمومی در محل این اداره حاضر شدند و این روز را به همکاران تبریک گفتند.
مدیرعامل کانون در این دیدار با اشاره به پیش‌نویس تهیه شده برای چشم‌انداز ده ساله کانون، نقش روابط عمومی را در تحقق بندهای مختلف این سند بالادستی سازمانی، بسیار برجسته دانست و تاکید کرد هریک از بندهای این پیش‌نویس بی‌تردید به یک پیوست اطلاع‌رسانی نیاز دارد.
وی تحت پوشش قراردادن 13 میلیون کودک و نوجوان ایرانی را در فعالیت‌ها و تولیدات یکی از سیاست‌های اصلی کانون در چشم‌انداز 10 ساله عنوان کرد و افزود: برای این‌که توانایی جذب مخاطبان به سمت مراکز کانون یا تولیدات آن را داشته باشیم باید اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی افکار عمومی را به صورت جدی دنبال کنیم و این نیاز به پیوست اطلاع‌رسانی دارد در صورتی که همه امکانات برای جذب کودکان مهیا شود و شمارگان تولیدات نیز افزایش یابد و مردم مطلع نشوند، این سیاست ناقص می‌ماند.
حاجیان‌زاده این مساله را به بند‌های دیگر این چشم‌انداز نیز مانند تلاش برای ارتباط با فعالان حوزه کودک ونوجوان، خانواده‌ها و همه مردم تعمیم داد و گفت: اگرچه به شدت از اعضای اصلی و فعالیت‌های مراکز کانون حمایت می‌کنیم اما مطالبات و انتظارهای مقام معظم رهبری و مردم از کانون برای گسترش دامنه فعالیت‌ها و افزایش شمارگان تولیدات بسیار جدی است و این رویکرد جدید کانون است.
وی تولید نوشت‌افزار برای تقویت هویت ایرانی و اسلامی کودکان، مساله توجه به آموزش زبان‌های متنوع خارجی و گسترش حضور کانون در فضاهای مجازی و بهره‌گیری از فن‌آوری‌های نوین ارتباطی را نیز از سیاست‌های با اهمیت کانون دانست که باید روابط عمومی برای جریان‌سازی و اطلاع‌رسانی گسترده آن به افکار عمومی برنامه‌ریزی کند.
مدیرعامل کانون با قدردانی از مدیریت و همکاران این اداره در عین حال تاکید کرد که تحولات آینده کانون با روابط عمومی و تلاش‌های آن گره خورده است و هنوز خیلی‌ها برتری‌ها و توانمندی‌های کانون را نمی‌شناسند و این جای کار دارد.
حاجیان‌زاده با بیان نمونه‌ای، به افزایش ارتباط مسوولان کانون با کارشناسان و مسوولان سازمان و مدیریت و برنامه‌ریری اشاره کرد و گفت در ارتباط‌های اولیه متوجه شدیم هنوز از فعالیت‌های کانون شناخت کافی ندارند و ارتباط‌ها و رفت‌و‌آمدهای بعدی باعث شد که اهمیت ویژه‌ای برای کانون قایل شوند و این مساله در افزایش بودجه‌های کانون در سال جاری نیز بسیار موثر بود.
مدیرعامل کانون در بخش دیگری از سخنان خود اهمیت گسترش ارتباط‌های بین‌المللی را یادآور شد و بر حفظ، مراقبت و تقویت جایگاه جهانی کانون تاکید کرد.
وی از مدیریت و کارشناسان این مجموعه خواست فعالیت ویژه‌ای را برای تقویت این ارتباط‌ها پی‌ریزی و رفت‌و‌آمدهای بین‌المللی را تقویت کنند تا جریان بین‌الملل به حاشیه کشیده نشود.
مدیرعامل کانون تاکید کرد که در بخش بین‌الملل می‌توانیم موقعیت بالایی داشته باشیم و این مساله از سیاست‌های جدی ما در چشم‌انداز ده ساله است.
وی بخشی از سخنان خود را نیز به فعالیت‌های کارشناسان روابط عمومی کانون در استان‌های مختلف کشور اختصاص داد و ضمن تبریک روز روابط عمومی و قدردانی از آن‌ها تصریح کرد حل برخی از مشکلات شغلی و سازمانی همکاران و توجه به سختی کار و تلاش‌های همکاران چه در ستاد و چه در استان‌ها در دستور کار ما قرار دارد.

اتفاق‌های جدید ارتباطی در راه است
در ابتدای این دیدار مجتبی دانشور مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون با ارایه گزارشی از فعالیت های یک ساله این اداره اظهار امیدواری کرد روز ارتباطات و روابط عمومی بتواند منشاء اتفاق‌های جدیدی در این حوزه شود.
وی گفت در کنار فعالیت‌های جاری، در یک سال گذشته فعالیت‌های شاخصی نیز اجرا شد که تغییر دوره انتشار خبرنامه از دوماه‌نامه به ماه‌نامه و تغییر رویکرد خبری آن، انتشار بولتن کانون مهربانی حاوی خلاصه‌ای از مهم‌ترین خبرهای کانون و ارسال آن برای مسوولان کشور و نمایندگان مجلس، تولید 800 ساعت برنامه تلویزیونی، پخش تازه‌ترین انیمیشن‌های تولیدی کانون در شبکه دوم سیما، راه‌اندازی کانال تلگرامی، ساخت 5 فیلم برای معرفی فعالیت‌های کانون و ارسال آن به استان‌ها، انتشار 18 شماره نشریه روزانه در جشنواره‌های مختلف کانون، انتشار یک بروشور کامل فعالیت‌های کانون و در دست انتشار بودن بروشورهای فرعی، ترویج محصولات کانون با بسته‌بندی و اهدای آن‌ها به تعدادی از مسوولان ارشد کشور و استانداران و در نهایت اهدا 80 هزار جلد کتاب به مدارس، مهدهای کودک بیمارستان‌ها و مراکز بهزیستی و دیگر مراکز نگهداری کودکان کار، بی‌سرپرست و بد سرپرست از جمله این فعالیت‌ها در بخش روابط عمومی بود.

روابط بین‌المللی رو به گسترش
به گفته دانشور در بخش بین‌الملل نیز اتفاق‌ها و اقدام‌های خوبی انجام شد که از آن جمله می‌توان به دریافت 85 جایزه حاصل ارسال آثار نقاشی کودکان و نوجوانان ایرانی به مسابقه‌های بین‌المللی نقاشی، حضور مستقیم در دو جشنواره کلرمون فرانس فرانسه و بوسان کره جنوبی و ارسال 146 عنوان فیلم در 25 جشنواره‌ی بین‌المللی که حاصل آن دریافت دو جایزه بین‌المللی بود، تولید بسته تبلیغاتی فیلم های جدید کانون، حضور در دو نمایشگاه کتاب بولونیا ایتالیا و توکیو ژاپن و آمادگی کامل برای شرکت در نمایشگاه فرانکفورت آلمان - که برنامه حضور ایران به دلیل سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی برای تحریم آن نمایشگاه لغو شد – خرید کپی رایت 26 کتاب خرارجی برای ترجمه و نشر هم‌چنین فروش امتیاز 9 کتاب کانون به ناشران خارجی انتشار دو کاتالوگ و بروشور برای معرفی کتاب‌های جدید کانون و شرکت در 5 مسابقه تصویرگری و برگزاری هفته دوستی ایران در بلغارستان و برنامه‌ریزی و هماهنگی برای حضور 12 قصه‌گوی خارجی در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی و برگزاری 4 دوره اردوی آموزشی مربیان جمعیت کشافه‌المهدی اشاره کرد.

هم‌افزایی سازمانی با روابط عمومی
در اتفاق دیگری دو معاون توسعه و مدیریت منابع با ارسال پیام و معاون فرهنگی با حضور در ساختمان اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل این روز را به مدیرکل و کارکنان این اداره تبریک گفتند.
فریدون واحدی معاون توسعه و مدیریت منابع در این پیام ضمن تبریک این روز به همکاران ستادی و استانی روابط عمومی سراسر کشور و با بیان اهمیت جایگاه روابط عمومی در عصر ارتباطات، موفقیت و دوام هر سازمان را به عملکرد روابط‌عمومی آن‌ها وابسته دانسته و آورده ‌است: بی شک روز روابط عمومی و ارتباطات تداعی‌گر اهمیت و نقش روز افزون صنعت روابط عمومی در دنیای ارتباطات است که امروزه به قلب تپنده مجموعه‌های سازمانی مختلف تبدیل شده است.
رضا قمرزاده معاون فرهنگی کانون نیز که صبح روز 28 اردیبهشت، به اتفاق محسن حموله مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی و علیرضا کرمانی مدیرکل آموزش و پژوهش کانون با حضور در این مجموعه به نقش روابط عمومی در ایجاد دلگرمی و تشویق درون سازمانی و انعکاس فعالیت‌های کانون در بیرون از سازمان اشاره کرد و افزود این اقدام‌ها می‌تواند به ایجاد انرژی در مجموعه و هم‌افزایی بخش‌های مختلف سازمان کمک کند.
مجتبی دانشور مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل نیز ضمن تاکید بر اهمیت اطلاع‌رسانی بیرونی کارکردهای درون سازمانی خروجی‌های خبری کانون و انتظارهای همکاران را در این حوزه یادآور شد و افزود: در حوزه اطلاع‌رسانی، مجموعه معاونت فرهنگی و مربیان و اعضای مراکز - به دلیل اهمیت فراوان آن - برای ما جایگاه ویژه‌ای دارد.