کد خبر: 267376
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۳
نقاشی‌ها، زندگی بچه‌ها را رنگ کرده‌اند

همه‌ساله کودکان و نوجوانان عضو کانون پرورش فکری با شرکت در مسابقات مختلف فرهنگی و هنری در سطوح ملی و بین‌المللی توانایی‌هایشان را می‌سنجند و فرصتی برای دیده‌شدن هنرشان پیدا می‌کنند. اعضای هنرمند کانون، از دورترین روستاها و شهرها تا پایتخت، چنان هنرنمایی می‌کنند و هر ماه، تحسین یکی از جشنواره‌های معتبر جهانی را برمی‌انگیزند. با چندنفر از افتخارآفرینان مسابقات نقاشی گپی زده‌ایم، درباره‌ی هنر، کانون، موفقیت، و زندگی.

مدیون رفتار صمیمی مربیانم هستم
نیوشا خادم 11 سال دارد و در هفدهمین دوره‌ی مسابقه‌ی نقاشی نوا زاگورا موفق به کسب دیپلم افتخار شده است. نیوشا که از کلاس اول عضو مرکز آفرینش‌های فرهنگی کانون در خیابان حجاب است، دلیل عضویتش در کانون را علاقه‌ی زیادش به نقاشی توصیف می‌کند. خادم می‌گوید پدرومادرش که متوجه توانایی‌اش در نقاشی شده بودند به دنبال پرورش ذوق و استعدادش او را در کلاس‌های کانون ثبت‌نام می‌کنند.
این نقاش نوجوان روند انتخاب نقاشی‌ افتخارآفرینش را این‌طور توصیف می‌کند: بعد از این‌که کاری را تصویر کردم، مربی‌ام خانم به‌منش، نقاشی من را انتخاب کرد که با شرکت در مسابقه، برنده‌ی دیپلم افتخار شدم. او این موفقیت را انگیزه‌ای می‌داند تا نقاشی و شرکت در مسابقات بین‌المللی را جدی‌تر دنبال کند.
نیوشا خادم که در فصل مدرسه یک‌روز در هفته به کلاس‌های کانون می‌رود، بیش‌تر از هر چیزی به رفتار صمیمی مربیان کانون و آموزش‌های دوستانه‌ی آن‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید در حال حاضر تمرکزش در نقاشی، بیش‌تر روی کشیدن چهره‌ی انسان و حیوانات است.

نقاشی در زندگی‌ام تاثیر داشت
فاطمه خسروی محمدسلطان ١5 سال دارد و عضو مرکز شماره‌ی یک بیرجند خراسان جنوبی است. نقاشی او در مسابقه‌ی سال 2016 مونتانای بلغارستان با موضوع «موسیقی و رقص‌های سنتی مردم کشور من» موفق به کسب افتخار شده است.
خسروی که از سال 1386 عضو کانون است در مورد این تجربه می‌گوید: عضویت در کانون حس خیلی خوبی دارد و الان هم که به سال‌های گذشته فکر می‌کنم می‌بینم خیلی از سال‌های طلایی عمرم را در آن محیط گذرانده‌ام که این امر، باعث شکوفایی استعدادها و بازشدن فکرم شده است. او معتقد است کانون در زندگی‌اش تاثیر بزرگی داشته و می‌گوید: شکوفایی استعدادها خیلی مهم است و من هرچه‌قدر هم مستعد بوده باشم، شاید اگر به کانون نمی‌رفتم، هنرم شکوفا نمی‌شد.
او در کلاس‌های ادبی کانون هم شرکت می‌کند و وارد وادی شعر و داستان هم شده است. خسروی اشاره‌ای هم به واکنش‌های اقوام و دوستانش دارد و می‌گوید: در مدرسه به کارگاه کامپیوتر رفتیم و نقاشی‌ام را روی سایت کانون به همکلاسی‌هایم نشان دادم تا باور کردند.
این نقاش نوجوان معتقد است دوستانش هم از این طریق به کانون علاقه‌مند شده‌اند و این موضوع را نکته‌ی مثبتی می‌داند. فاطمه خسروی در مسابقه‌ی نقاشی سال 2011 بلغارستان و 2013 بلاروس هم موفق به کسب مقام شده است.

آزادی عمل در کشف استعداد
هانا سپهری‌کیا که این‌روزها در آستانه‌ی جشن تولد هشت‌سالگی‌اش است موفق به کسب جایزه‌ی اول و تندیس افتخار مسابقه‌ی نقاشی 2016 مونتانای بلغارستان با موضوع «موسیقی و رقص‌های سنتی مردم کشور من» شده است. این هنرمند که یک‌سال است که به همراه خواهر دوقلویش هیلا، عضو کانون است سال گذشته به مرکز شماره‌ی یک و امسال به مرکز شماره‌ی چهار کانون در استان کرمانشاه رفته. ‌هانا که از طریق پسرخاله‌اش با کانون آشنا شده، به کلاس‌های فرهنگی و نقاشی کانون می‌رود و به ساخت کاردستی هم علاقه‌مند است.
خانم خسروی، مادر هانا و هلیا، هم که از موفقیت فرزندانش خرسند است از تاثیر مثبت فعالیت‌های فرهنگی و هنری کانون بر فرزندانش می‌گوید:‌ هانا و هلیا از بچگی به نقاشی علاقه‌مند بودند و حتی دوست داشتند جای بازی نقاشی بکشند، اما پیش از آشنایی با کانون نمی‌دانستیم باید آن‌ها را به کجا بفرستیم.
خانم خسروی با انتقاد از کلاس‌های نقاشی موسسات مختلف معتقد است این کلاس‌ها با کار کردن الگوهایی ثابت باعث توقف رشد خلاقیت کودکان می‌شود، درصورتی‌که کودکان به فضایی آزاد نیاز دارند تا با صبر و حوصله توانایی‌هایشان را کشف کنند و پرورش بدهند. 
گفت‌وگو از علی‌اکبر امینی منتشر شده در خبرنامه شهریور و مهر 1395