کد خبر: 272032
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۰
نرگس محمدی سیب طلای براتیسلاوا را از آن خود کرد

نرگس محمدی جایزه‌ی سیب طلای بیست و ششمین جشنواره تصویرگری براتیسلاوا 2017 را از آن خود کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این دوره از جشنواره، 15 اثر از ایران در روزهای 12 تا 15 شهریور (6-3 سپتامبر) با دیگر آثار به رقابت پرداختند.
بر همین اساس، هیات داوران این مسابقه در ایران، متشکل از فرشید مثقالی، بهزاد غریب‌پور، علی بوذری، زهره قائینی و سحر ترهنده در پایان سال 1395 پس از بررسی 100 اثر، «خوش به حال من» میثم موسوی، «شب یلدا» محمدعلی بنی‌اسدی، «گلستان» رضا داوند، «یک روز، یک ماهی» حسن عامه‌کن، «سه فرشته با بال‌های طلایی و چشمان آبی» علیرضا گلدوزیان و «پرنده، پسرک و قطار» راشین خیریه از انتشارات‌ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را به عنوان آثار راه‌یافته به این جشنواره معرفی کردند.
در عین حال، «چی بپوشم» اثر محبوبه یزدانی، «ازدواج با خورشید» حمیده خسرویان و «چرا آواز می‌خوانی زنجره» نگین احتسابیان هر سه از انتشارات فاطمی، «ساندویچ‌ساز مو دم اسبی باف» آمنه اربابون، «کلاه حصیری» میترا عبداللهی، «من یک گوزن بودم» نرگس محمدی هر سه از نشر افق و «وسط راهرو تاریک» غزاله بیگدلو از نشر هوپا، «بنفشه‌های عمو نوروز» اثر نوشین صفاخو از انتشارات موسسه تاریخ و ادبیات کودک و «ضحاک» فرشید شفیعی از نشر نظر، از دیگر آثار ایرانی راه یافته به این جشنواره است.
بر اساس این گزارش، جایزه بزرگ این جشنواره را ودوینگ ولبدا از هلند دریافت کرد و سیب طلای آن را به صورت مشترک نرگس محمدی از ایران، دانیلا اولجنیکوا از اسلواکی، آنا دسنیتسکایا از روسیه، ماکی آرای از ژاپن و جی-مین کیم از کره جنوبی از آن خود کردند.
همچنین پلاک طلای این مسابقه به صورت مشترک به اومانا رومانیشین و اندری لیسیو از اکراین، افرا آمیت، اسراییل بارون از مکزیک، میرروکوماچیکی از ژاپن و هانه بارتهولین از دانمارک رسید.
در عین حال، دیپلم افتخار ناشر برای دست‌آوردهای هنری را نیز پیسی کوسی از هلند، دیپلم افتخار ناشر برای توسعه نشر در کشورهای در حال توسعه هم به سوریه، اندونزی و غنا اختصاص یافت.
بر همین اساس، جایزه هیئت داوران کودک نیز به پیتر اوخنار از اسلوواکی رسید.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از سوی شورای کتاب کودک -که نمایندگی دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) را در ایران بر عهده دارد- به عنوان نماینده‌ی این مسابقه در ایران برای معرفی افراد به سمپوزیوم، داوری، کارگاه تصویرگری و انتخاب آثار برگزیده‌ی تصویرگران ایرانی، انتخاب شده است.
در سال‌های گذشته تصویرگران ایرانی همچون فرشید مثقالی برای «ماهی سیاه کوچولو» (جایزه تشویقی، 1969)، نورالدین زرین‌کلک برای «کلاغ‌ها» (1971، سیب طلا)، بهمن دادخواه برای «توکایی در قفس» (پلاک طلا، 1973)، فرشید مثقالی برای «آرش کمانگیر» (سیب طلا، 1973)، محمدرضا دادگر برای «یک حرف و دو حرف» (پلاک طلا، 1987)، کریم نصر برای «آب یعنی ماهی» (پلاک طلا، 1991)، حافظ میرآفتابی برای کتاب‌های «باید به فکر فرشته‌ها بود» و «الیاس» (پلاک طلا، 2003)، علیرضا گلدوزیان برای کتاب‌های «جوراب سوراخ» و «مداد سیاه مداد قرمز» (درخت طلا، 2005)، هدا حدادی برای کتاب‌های «اگر من خلبان بودم» و «باز باران» (پلاک طلا، 2007)، فرشید شفیعی برای کتاب‌های «پیوند» و «زربال» (سیب طلا، 2007) و راشین خیریه برای کتاب‌های «اگر من شهردار بودم» و «موج‌های دریا یک بطری را به ساحل آوردند» (پلاک طلا، 2011) موفق به دریافت این جایزه شده بودند.
نمایشگاه بین‌المللی تصویرگری براتیسلاوا هر دو سال یکبار در جمهوری اسلواک، آثار تصویرگران کتاب‌های ویژه کودکان را به نمایش می‌گذارد.
این نمایشگاه همگام با اهداف یونسکو UNESCO، کمیته کتاب برای نوجوانان (IBBY)، کمیسیون‌های ملی و نیز سازمان‌های مرتبط با هنرهای زیبا، امکان رویارویی تصویرگری‌ها را فراهم کرده و شرایط را مناسب برای ارزیابی آثار و در نتیجه توسعه و پیشرفت این هنر می‌کند. در کنار این جشنواره، نمایشگاه‌ها و رویدادهای دیگری از سوی BIB برگزار خواهد شد. دفتر جشنواره با همکاری یونسکو کارگاه آموزشی برای تصویرگران شرکت کننده از کشورهای مختلف برگزار می‌کند.
برگزار کنندگان و حمایت کنندگان مالی این جشنواره، وزارت فرهنگ جمهوری اسلواک، کمیسیون ملی اسلواک برای یونسکو و خانه بین‌المللی هنر برای کودکان Bibiana هستند.