استعداد کودکان در میدان عمل سنجیده می‌شود

دکتر خسرو باقری‌ مدرس دانشگاه تهران گفت: انجام کارها در کودکان تعیین کننده‌ی استعداد آنان است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دکتر خسرو باقری‌ مدرس دانشگاه تهران در نشستی پژوهشی با موضوع «بررسی فرایند کشف و شکوفایی استعداد در کانون بر اساس مبانی نظری تعلیم و تربیت اسلامی و ارایه الگوی عملی» به بیان این مطلب پرداخت و افزود: برخورداری از یک استعداد به معنای تحقق آن نیست.
وی در دوازدهمین نشست علمی، ترویجی مدیریت آموزش و پژوهش کانون عناصر اصلی مفهوم اساسی تربیت اسلامی را شناخت، نقد و ارزیابی مقصدهای ممکن تلاش آدمی، برآورنده تلاش آدمی، مفهوم خدا به منزله مقصد، برانگیخته شدن گرایش‌های درونی به سوی خدا، گزینش خدا به عنوان مقصد تلاش‌های خود و کوشش برای نیل به مقصد مذکور در جریان فعالیت‌های زندگی عنوان کرد.
باقری تصریح کرد: تربیت باید بر اساس شناخت مقصد، تلاش و عمل، گرایش و تمایل درونی به حرکت به سوی مقصد مورد نظر، گزینش مقصد مورد نظر و تلاش برای نیل به آن باشد.
این مدرس دانشگاه برخی از اصول مهم تربیت را عقلانیت‌، تقوای حضور (به جای تقوای پرهیز)، ارزیابی سنّت و گزینش و طرد عناصری از آن، بیان کرد.
وی با اشاره به این که تصمیم و تلاش کودک و نوجوان در پدیدار شدن استعداد، نقش محوری دارد افزود: شناسایی استعداد با عمل میسر است نه با علاقه یا رفتار. تنوع مربی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز به این امر کمک می‌کند.

 

فعالیت‌های هنری قابلیتی مناسب برای پرورش حواس کودکان
علی پارسانیا پژوهش‌گر، دیگر میهمان این نشست با اعلام این مطلب گفت: جایگاه ویژه‌ی خلاقیت در کانون رشد فعالیت‌های هنری است.
وی با بیان این که با تغییر مدیریت‌ها در دوره‌های مختلف رویکردهای متفاوت نسبت به شکوفایی استعدادها اتخاذ می‌شود افزود: عوامل زمینه‌ساز و موانع شکوفایی استعدادها و نیز راه‌کارهای تحقق زمینه‌ها و یا رفع موانع به صورت پیوسته و همیشه در کانون موجود نیست.
وی هدف کلی کانون را کمک به شکوفایی استعدادها در کودکان، آماده‌سازی اعضا برای استقلال نسبی در شناسایی و پدید آوردن استعدادهای خود و تربیت انسان انتخاب‌گر و پرورش حواس آنان دانست.
این پژوهش‌گر یکی دیگر از وظایف کانون را پرورش قوه خیال‌پردازی و تفکر خلاق، پرورش تفکر منطقی برای تمیز صحیح از غلط، ایجاد اعتماد به نفس، صبوری، تلاش‌گری و پشتکار در اصول شناسایی و پیدایش استعدادها در کودک و نوجوان عنوان کرد.
پارسانیا گفت: هنگامی که کودک 3 یا 4 علاقه دارد وظیفه مربی است که وی را به سوی کشف علاقه‌اش هدایت کند.
وی یادآور شد: انعطاف در شناسایی استعدادها، پرهیز از محدود‌ کردن زمینه‌های استعداد در نسبت دادن استعداد به اعضا و مشارکت فعال اعضا در انجام فعالیت‌ها تاثیر مستقیم در پیدایش استعدادها دارد.
وی برگزاری دوره‌های آموزشی برای مربیان به منظور تبیین اهداف کانون و آشنایی با اصول شناسایی و پیدایش استعدادها را بسیار موثر دانست.