بررسی نقاط ضعف و قوت جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران

کارشناسان حوزه انیمیشن در قالب میزگردی تخصصی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به بررسی نقاط ضعف و قوت جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران پرداختند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محتوای این نشست قرار است با هدف بازنگری و تغییر رویکرد در محتوای نشریه تخصصی روشنان پژوهش در شماره اول از دور دوم این نشریه به‌زودی منتشر شود.
علی‌رضا کرمانی مدیرکل آموزش و پژوهش کانون در ابتدای این نشست در زمینه‌ی تغییر رویکرد نشریه روشنان پژوهش گفت: قرار است تغییر جهت‌هایی در این نشریه دنبال شود تا بتوانیم تمامی حوزه‌های فرهنگی کودک و نوجوان مورد بحث قرار دهیم.
وی استفاده طیف گسترده‌تری از مخاطبان و بهره‌گیری از تجربه‌ها را از دیگر رویکردهای جدید در انتشار این نشریه عنوان کرد که بر همین اساس در اولین میزگرد تخصصی «تاثیر جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران بر فضای کسب و کار در صنعت انیمیشن» به نقد و تحلیل گذاشته شده است.
محمدرضا کریمی‌صارمی دبیر 9 دوره جشنواره پویانمایی تهران در ادامه در مورد تاریخچه، اهداف و چگونگی برگزاری این رویداد بین‌المللی و پیوند نسل‌های مختلف از انیماتورهای کشور سخنانی ارایه کرد.
وی با اشاره به این که در اولین دوره به خاطر کمبود فیلم نگرانی‌هایی داشتیم و مجبور بودیم از فیلم‌های 10 سال گذشته برای حضور در جشنواره دعوت کنیم افزود: امروز جشنواره به جایگاهی رسیده است که در دوره نهم پس از انتشار فراخوان بیش از یک‌هزار و 800 اثر جدید به دبیرخانه رسید.
 در همین حال سید مسعود صفوی مدیر مرکز مطالعات و تولیدات انیمیشن حوزه هنری به عنوان اولین سخنران این نشست گفت: به اعتقاد من جشنواره پویانمایی کانون از دو زاویه بسیار با اهمیت است اول این‌که به استعدادیابی در این حوزه کمک شایانی کرده و دیگر این‌که بسیاری از فیلم‌های کوتاه در این حوزه که جایی برای نمایش آن‌ها وجود ندارد در این جشنواره دیده می‌شود و این امر برای صاحبان آثار برگزیده در این رویداد ارزش و اعتبار به همراه دارد.
وی افزود: انیمیشن ایران احتیاج به زیرساخت‌هایی دارد تا بتواند به جایگاه اصلی خود دست پیدا کند؛ شاید بخشی از آن را بتوان با اطلاع‌رسانی بیشتر در زمینه‌ی اهمیت آن به جامعه، صنوف مختلف و حاکمیت هموار کرد.
علی اسکویی دیگر تهیه کننده پویانمایی کشور نیز نمایش دست‌آوردها و توان‌مندی‌های هنرمندان کشور هر دوسال یک‌بار، ایجاد حس رقابتی در میان تولید کنندگان آثار پویانمایی کشور، بروز استعدادها و تبادل تجربه‌ها و توان‌مندسازی انیماتورها را از نقاط قوت جشنواره بین‌المللی پویانمایی کانون عنوان کرد.
وی با اشاره به این که عملکرد جشنواره پویانمایی تهران فراتر از برنامه‌ریزی ستادی بوده است، افزود: یکی از ویژگی‌های این جشنواره همین عمل‌کرد خوب در یک سیستم دولتی است و شاید ثبات مدیریتی آن باعث شده تا مدیر جشنواره با لمس نقاط ضعف و قوت هر دوره در پی رفع آن در دوره‌های بعدی باشد.
 اسکویی اضافه کرد جشنواره بین‌المللی پویانمایی یکی از فعالیت‌های جنبی کانون محسوب می‌شود اما امروز خاستگاه آن یک خاستگاه فرا کانونی است و این جایگاه به خاطر اعتباری است که خود جشنواره کسب کرده است.
به اعتقاد این تهیه کننده سینما جشنواره پویانمایی کانون یک برنامه‌ی ملی و بسیار پرهزینه است که باید تمهیداتی اندیشیده شود تا تمامی کسانی که در آن ذی‌نفع هستند برای برگزاری آن هزینه کنند و از شکل رابطه‌ای به یک برنامه‌ی ضابطه‌ای تبدیل شود.
وی تشکیل باشگاه هواداران انیمیشن را یکی از راه‌هایی دانست که می‌تواند با تعامل منطقی میان علاقه‌مندان به این صنعت به این رویداد مهم کمک و بخشی از هزینه‌های آن را تامین کند.
 هم‌چنین محمد ابوالحسنی تهیه‌کننده انیمیشن تهران 1500 نیز در این میزگرد تخصصی گفت: به نظر من جشنواره پویانمایی تهران بزرگ‌ترین دورهمی انیمیشن‌کاران و به نوعی شب‌قدر انیمیشن ایران است و ثبات مدیریتی این جشنواره می‌تواند یکی ازمهم‌ترین عوامل موفقیت این رویداد باشد.
وی در ادامه در بخش‌های مختلف نقاط ضعف و قوت و پیشنهادهای خود را برای برگزاری بهتر و این‌که چگونه  جشنواره می‌تواند به رشد صنعت انیمیشن کشور کمک کند، ارایه کرد.
ابوالحسنی تعامل میان استودیوها و عوامل تولید، برپایی نشست تخصصی برای بخش‌های رقابتی جشنواره، برقراری ارتباط میان استودیوهای داخلی و سفارش دهندگان خارجی و رابطه مراکز آموزش عالی با استودیوها به منظور برپایی کارگاه‌های تخصصی برای بالا بردن بار علمی انیمشن‌کاران و تعامل با رسانه‌ی ملی و اطلاع‌رسانی بیشتر را از مباحثی عنوان کرد که می‌تواند به صنعت پویانمایی کشور کمک کند.
فاطمه حسینی‌شکیب مدرس دانشگاه و پژوهش‌گر حوزه انیمیشن در این باره گفت: هر جشنواره‌ای در دنیا وظایفی دارد و امروز ما باید خرسند باشیم که در بخش هنری چنین جشنواره‌ای داریم.
وی افزود در ایران صنعت انیمیشن تاکنون نتوانسته در بخش خصوصی سرمایه‌گذار جذب کند و همواره بخش دولتی حامی این حوزه بوده است با این حال امروز این هنر به بلوغ خوبی رسیده و ما این توان را داریم که ساعت‌های زیادی از برنامه‌های تلویزیون را با پویانمایی‌های ایرانی پر کنیم.
شکیب با اشاره به ثبات مدیریتی در جشنواره پویانمایی به عنوان یک اتفاق خوب یادآور شد با توجه به تمامی مشکلات و کمبودها این جشنواره از جایگاه خوبی برخوردار شده و جامعه انیمیشن نیز به این نتیجه رسیده که این جشنواره محل مناسبی برای تبادل تجربه‌هاست.
وی هم‌چنین خاطرنشان کرد در بسیاری از کشورها  اگر موسسه‌ی دولتی، جشنواره‌هایی را برگزار می‌کند دیگر نهادهای دولتی نیز از آن حمایت می‌کنند اما در کشور ما این اتفاق کم‌تر روی می‌دهد بنابراین نباید تمام خواسته‌های خود را به کانون تحمیل کنیم.
نشست نقد و تحلیل جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران صبح روز 9 آبان 94 با حضور کارشناسان و مربیان کانون و جمعی از علاقه‌مندان در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون برگزار شد.