اپلیکیشن‌ها شکل جدیدی از زندگی را برای کودکان آفریدند

نرم‌افزارهای کاربردی لوح‌های رایانه‌ای شخصی(اپ‌ها) در جهان امروز بستر و شکل جدیدی از زندگی را برای مردم به ویژه کودکان و نوجوانان به وجود آورده است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این بخشی از سخنان مدیرکل آموزش و پژوهش کانون در میزگرد تخصصی بود، اما دیدگاه‌های دیگر کارشناسان حاضر در این نشست نیز جنبه‌های مختلفی از استفاده کودکان از این ابزارهای رایانه‌ای را موشکافی کرد.
بر همین اساس علیرضا کرمانی در میزگرد «گشایش‌های حاصل از رشد نسل اَپ» که با هدف بازنگری و تغییر رویکرد در محتوای نشریه تخصصی روشنان پژوهش در شماره اول از دور دوم این نشریه برگزار شد، با اشاره به این که فن‌آوری‌هایی مانند تلویزیون فاصله‌ی بین بزرگ‌سالی و کودکی را به شدت کاهش داده و در حقیقت اطلاعات و تصاویری را در اختیار کودکان قرار می‌دهد که روزگاری تنها در اختیار بزرگ‌سالان بوده است، تصریح کرد: در کنار این، با ظهور اَپ‌ها نیز فن‌آوری‌ها نوعی از اخلاق کار و زندگی را تعریف کرده اگرچه جامعه بزرگ‌سال واکنش مثبتی به آن نشان نمی‌دهد.
به اعتقاد این جامعه‌شناس، جامعه‌ی بزرگ‌سال اگر بخواهد با این پدیده‌ها رفتاری عاقلانه و منطقی داشته باشد باید به بازتعریف بسیاری از قوانین، اخلاق و رفتارها بپردازد.
کرمانی در ادامه با بیان دیدگاه‌های نیل پستمن نظریه پرداز مشهور ارتباطات توضیح داد: مفهوم کار در دنیای مدرن و در ذهن ما، امروز نسبتی غیر‌قابل انکار با دنیا و تعریف کودکی دارد و باید توجه کنیم که کودکان در دنیای فن‌آوری‌های جدید توانایی و دانش تخصصی لازم برای انجام کارها را ندارند.
وی در عین حال به جنبه‌ی دیگری از تاثیرهای استفاده کودکان از این نرم‌افزارها اشاره کرد و گفت: اَپ‌ها با همه‌ی ویژگی‌های مثبت و منفی خود، ارزش‌های خانواده را به چالش کشیده‌اند و امکان ارتباط نزدیک‌تر اعضای خانواده را با یک‌دیگر کمتر کرده است؛ حتی می‌توان اذعان کرد که از این طریق چه بسا امکان ارتباط بچه‌ها با اقوام همسال خود در شهرهای دور و نزدیک مانند پسر عمو و دختر عمو و... از اعضای هسته‌ی مرکزی خانواده‌شان نیز بیشتر شده باشد.
بر اساس این گزارش حسین سجادی‌نیری دبیر ستاد توسعه فن‌آوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری در ادامه این نشست به بیان تعریف‌هایی از فن‌آوری نرم پرداخت و با بیان این‌که فن‌آوری نرم فن‌آوری اندیشمندانه‌ی خلاقیت و نوآوری است و انسان از نخستین روزهای حیات خود به شیوه‏ای ناخودآگاه از این فن‌آوری‌ها در قالب روش‏ها و شیوه‏های سازگاری و با استیلا بر طبیعت و پایداری خود استفاده کرده است، یادآور شد: بیشتر جوامع در ابتدا با این تکنولوژی‌ها برخورد انکاری، مبارزه‌ای یا حتی تسلیمی داشتند.
به اعتقاد این مسوول فرهنگی، به این فن‌آوری‌ها باید به شکل ابزاری و از منظرهای اجتماعی، تربیتی و اقتصادی نگاه کرد چرا که ما دانش را از جنس دانایی و فن‌آوری را از جنس توانایی می‌دانیم.
سجادی‌نیری در ادامه اَپ‌ها را زیر شاخه‌ای از صنایع خلاق برشمرد و اطلاعات قابل تاملی از گسترش این نرم‌افزارها در جهان امروز ارایه کرد و افزود: اگرچه صنعت سینما و انیمیشن از بزرگ‌ترین صنایع خلاق به شمار می‌رود اما در حال حاضر حوزه‌ی اَپ از نظر آمار و ارقام از صنعت فیلم‌سازی هالیوود و بالیوود پیشی گرفته است.
دبیر ستاد توسعه فن‌آوری‌های نرم به ظرفیت‌های مناسب بازار برای تولید این نرم‌افزارها نیز اشاره کرد و توضیح داد که اَپ‌ها می‌تواند بازار مناسبی را برای تولید محتوای فرهنگی و رونق کسب و کار در این حوزه ایجاد کنند و ما به دلیل رابطه‌ی عمیق‌تر و نزدیک‌تری که این فن‌آوری با انسان و فرهنگ دارد به دنبال محصولاتی هستیم که خروجی آن‌ها فرهنگی باشد.
آینده این نرم‌افزارها و انتظار یک مسوول فرهنگی از تولیدکنندگان، بخش دیگری از سخنان سجادی‌نیری بود و او خاطرنشان کرد: اگر با دغدغه اجتماعی به موضوع این فن‌آوری و فرصت‌های پیش رو نگاه کنیم می‌توانیم بین بازی‌های سنتی فراموش شده و محتوای بومی خود با حوزه دیجیتال ارتباط معناداری ایجاد کنیم.
وی این مفهوم را با مثال‌هایی توضیح داد و گفت: در این حوزه به زنجیره‌های مکمل نیاز داریم یعنی بچه اگر در دنیای دیجیتال با شخصیتی انیمیشنی یا یک عروسک شناخته شده بومی روبرو شود این، برایش جاذبه‌ی بیشتری دارد؛ به‌واقع دنیای واقعی و مجازی بر روی هم تاثیر می‌گذارند.
حسین شیخ‌الاسلامی که مدیریت این نشست را بر عهده داشت در ادامه به ارایه اعداد و ارقامی در مورد استفاده از  اپلکیشن‌ها پرداخت و خاطرنشان کرد: ما امروزه به وضعیتی رسیدیم که بیش از 500 میلیون نفر در جهان در لحظه مشغول استفاده از این تکنولوژی در نقاط مختلف هستند و در هر ثانیه بیش از 50 میلیون کودک از این تکنولوژی استفاده می‌کنند.
وی در پایان یادآور شد: طبیعی است که جذاب بودن این نوع تکنولوژی تبعات خاص و ویژه خودش را داشته باشد. از زندگی اپ طور بگیرید تا اندیشه طور.
گفتنی است اولین شماره دوره جدید نشریه تخصصی روشنان پرونده‌ی مفصلی از نسل اَپ در ایران و جهان و ابعاد مختلف آن را ارایه خواهد داد.
میزگرد «گشایش‌های حاصل از رشد نسل اَپ» روز سه‌شنبه 12 آبان در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.