آموزش خوشنویسی به کودکان نیازمند اقدام پژوهشی است

اقدام پژوهشی‌آموزشی در مسیر آموزش‌های نوین خوشنویسی می‌تواند به پیشرفت اعضای هنرآموز مراکز کانون کمک کند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حسام آذربایجانی یکی از هنرمندانی که بخش خوشنویسی ششمین دوسالانه‌ی هنرهای تجسمی اعضای مراکز کانون را داوری کرده است، گفت: برای این اقدام پژوهی باید گروه‌های سنی را جدا کنیم چرا‌که روش آموزش اعضای 7 تا 9 سال با 10 تا 12 سال و دیگر گروه‌های سنی متفاوت است بنابراین در این مسیر باید یک برنامه‌ی آموزشی و پژوهشی از سوی آموزش کانون و مرکز آفرینش‌های ادبی‌هنری برای مربیان و اعضا در نظر گرفته شود.
آذربایجانی با اشاره به کیفیت خوب آثار خوشنویسی ششمین دوسالانه‌ی هنرهای تجسمی افزود: تعداد آثار در بعضی از گروه‌های سنی بسیار زیاد بود اما گروه سنی 7 تا 9 سال با استقبال خوبی همراه نبوده است چراکه در بعضی از مراکز خط تحریری بعد از سن 9 سال آموزش داده می‌شود در حالی‌که به نظر من علی‌رغم سختی کار آموزش کودکان دبستانی، بهتر است مربیان این آموزش را در حوزه خوشنویسی از سن پایین‌تر انجام دهند.
همان‌طور که می‌دانید هنر یکی از علت‌های رشد و شکوفایی کودک است با هماهنگی و توازن بین حروف و شکل‌های هندسی مانند دایره، بیضی، خط‌های منحنی می‌توان  برای آموزش و یادگیری حروف به شیوه‌ی خلاقانه‌ای بهره برد.
در حقیقت هدف ما قبل از نوشتن باید آموزش شیوه‌ی صحیح مداد گرفتن، زاویه‌ی نشستن، زاویه‌ی دفتر و ... باشد.
داور بخش خوش‌نویسی در مورد سیر و نگرش کودکان در مورد موضوع این دوسالانه نیز توضیح داد و گفت: اعضا در هر استان با توجه به آداب و رسوم شهرشان متن‌ها و شعرهای خوبی را نوشته بودند و این توقع وجود دارد که در مورد این موضوع بیشتر کار شود چراکه باعث زنده نگه‌داشتن آیین گذشته و یا آداب و رسومی که در حال از بین رفتن هستند، می‌شود.
به گفته‌ی وی آموزش خوشنویسی باید به صورت تخصصی دیده و با در نظر گرفتن روش‌های نوین و برگزاری جلسه‌های نقد و بررسی بیشتر به این مقوله پرداخته شود.
به اعتقاد این داور، کودکان دارای حس لطیف و گیرایی زیادی هستند بنابراین حضور اعضای ارشد در کلاس‌ها باعث می‌شود که آن‌ها زبان هم‌دیگر را بهتر بفهمند.
آذربایجانی با اشاره به برگزاری بسیاری از جشنواره‌های بین‌المللی مانند دو سالانه خوشنویسی میرعماد در قزوین توصیه کرد همه‌ی اعضا و مربیان کانون در این دوسالانه شرکت کنند تا کانون به قطب خوشنویسی کودکان و نوجوانان در کشور تبدیل شود درعین حال با این کار می‌توان امتیازهای جشنواره‌ی دوسالانه کودکان و نوجوانان را دریافت کرد.
ششمین دوسالانه‌ی هنرهای تجسسمی اعضای مراکز ثابت، فراگیر، سیار و پستی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در چهار رشته‌ی خوشنویسی، نقاشی، عکاسی و سفال‌گری برگزار شده است.