جایزه دوسالانه‌ی ادبی شهید یوسف ملک شامران

جایزه ادبی شهید کامبیز(یوسف) ملک شامران از سال 1390 هر دو سال یک ‌بار به بهترین رمان‌های نوشته شده با محوریت نوجوانان اهدا می‌شود.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان، رییس هیات مدیره و مدیر عامل کانون در ویژه‌برنامه‌ای با عنوان کام یوسف برای بزرگداشت شهید کامبیز(یوسف) ملک شامران از نویسندگان عرصه ادبیات کودک و نوجوان ضمن اعلام این خبر گفت: هیات امنای اهدای این جایزه تعیین شده است و آنان به زودی شیوه‌نامه‌ای را تهیه می کنند تا معیارهای ارزیابی آثار و نحوه اعطای این جایزه و چگونگی حمایت‌های کانون از این کتاب‌ها را مشخص کنند.

سید صادق رضایی هدف از اهدای این جایزه را تقویت نوجوانان امروز ایران با توجه به موضوع‌های اجتماعی جامعه و نظرات و دیدگاه‌های شهید ملک شامران عنوان کرد.

وی همچنین در این مراسم که هم زمان با هجدهمین هفته کتاب و کتاب‌خوانی جمهوری اسلامی ایران  برگزار شد ازآماده سازی و آغاز نگارش بلندترین رمان نوجوان با محوریت زندگی شهید ملک شامران در کانون خبر داد و خاطر نشان کرد که این رمان، سال آینده هم زمان با اهدای جایزه ادبی به نام این شهید، رونمایی می‌شود.

نام گذاری مجتمع کانون پرورش فکری فکری کودکان و نوجوانان (ساختمان مرکزی کانون) در خیابان خالد اسلامبولی تهران به نام شهید ملک شامران از دیگر پیشنهادهایی بود که سید صادق رضایی در این مراسم برای بزرگداشت نام و یاد این شهید دفاع مقدس مطرح کرد.

در همین حال مدیر عامل کانون یادآور شد که از سال آینده بخشی از برنامه‌ها و فعالیت‌های نزدیک به 830 مرکز فرهنگی،‌هنری کانون در سراسر کشور با محوریت شهید کامبیز ملک شامران طراحی خواهد شد تا زندگی، ایده‌ها و آرمان‌های این شهید به کودکان و نوجوانان ایرانی معرفی شود.

رضایی با اشاره به چاپ کتابی با عنوان کام یوسف در کانون ـ که هم اکنون در شمارگان 2 هزار نسخه منتشر شده است این اثر را منبع مناسبی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری  توسط مربیان و اعضای کانون دانست و تاکید کرد که شمارگان این کتاب به زودی به 15 هزار نسخه افزایش خواهد یافت.

مدیر عامل کانون ادامه داد سه یا چهار فعالیت مراکز کانون به معرفی شهید ملک شامران خواهد پرداخت و پس از آن در یکی از جشنواره‌های سراسری کانون، آثار و فعالیت‌های برگزیده این مراکزمعرفی و به مربیان و اعضای مجری آن جوایزی اهدا خواهد شد.

سید صادق رضایی در ادامه با اشاره به زندگی و شخصیت شهید شامران تاکید کرد که تمام ظرفیت‌های یک نوجوان ایرانی در این شهید وجود داشت و یوسف، علی رغم وضعیت مناسب مالی خانواده و امکاناتی که می‌توانست ـ همچون دیگر برادرانش ـ در اختیار او نیز قرار بگیرد راه جبهه را برگزید و در نهایت به شهادت رسید.

وی یادآور شد که آن روز روز دفاع و جنگ بود اما مسوولان کشور می‌توانند امروز به گونه‌ای مدیریت کنند که دشمن بدون جنگ فیزیکی از ما شکست بخورد و به همین منظور باید نوجوانان را با دشمن و شیوه‌ها و روش‌های جدید تهاجمی آنان آشنا کنیم.

مدیر عامل کانون افزود: برای این که محبت به ایران در عمق جان کودکان و نوجوانان ایرانی جای بگیرد باید ابتدا دشمن و قدرت او را به صورت واقعی به آن‌ها معرفی شود و بعد به معرفی سرداران و شهیدان دفاع مقدس به آنان با زبان هنر، ادبیات، قصه، بازی و نقاشی بپردازیم.

این گزارش می‌افزاید در ویژه برنامه کام یوسف دو نماهنگ برای معرفی شهید ملک شامران برای حاضران، پخش شد و گروه سرود ناشنوایان دستان توانا به اجرای چند عنوان سرود پرداختند.

دکتر کیوان الچیان دبیر همایش و یکی از دوستان نزدیک شهید نیز به ارایه گزارشی از چگونگی برگزاری این همایش پرداخت و توضیح داد که نگارش و گرد‌آوری آثار و نوشته‌ها و خاطرات اقوام و دوستان شهید از دوسال قبل آغاز شد و با حمایت مدیر عامل و معاون تولید و مسوولان کانون، اکنون شاهد برگزاری این همایش هستیم.

وی هدف از برگزاری این برنامه را بازگو کردن دغدغه‌های شهید به ویژه در باره‌ی محرومان و کودکان کار و زنده نگه داشتن پیام‌های او در این زمینه دانست و از همه دوستان و آشنایان شهید ملک شامران خواست چنان‌چه اثر یا عکسی از وی در اختیار دارند آن را در اختیار برگزار کنندگان همایش نیز قرار دهند.

بر اساس این گزارش در ادامه برنامه کام یوسف نشستی صمیمی با حضور تعدادی از اقوام و دوستان شهید اجرا و در آن بخش‌های از زندگی و ایده‌های شهید ملک شامران برای حاضران بازگو شد.

در این نشست توضیح داده شد که شهید ملک شامران در 25 شهریور 1341 در خانواده‌ای مرفه درتهران متولد شد و پس از گذراندن دوران دبستان در شهرهای لنگرود و اراک در مدرسه‌ی فراز تهران‌پارس به ادامه‌ی تحصیل پرداخت.

دوران دبیرستان وی نیز به عنوان نقطه عطفی در زندگی شهید در دبیرستان دانشگاه ملی نزدیک میدان بهارستان گذشت.

خانواده و دوستان وی در این نشست ولایت مداری و تبعیت از فرمان‌های امام خمینی(ره)، ساده زیستی در عین حال آراستگی توجه به وظایف شرعی و دینی، پاکی در رفتار فردی و اخلاقی، احترام به پدر و مادر، وقت شناسی و خوش رو و شوخ طبع بودن و هوش بالا و علاقه بسیار زیاد به مطالعه و نوشتن را از جمله ویژگی‌های این شهید برشمردند.

به گفته‌ی آنان، شهید علی رغم زندگی در خانواده‌ای به نسبت مرفه و محیط تحصیلی نه چندان سازگار با روحیه او، راه خود را انتخاب می‌کند و به جبهه می‌رود و در حالی که مدت زیادی از ازدواج وی با یکی از همکارانش در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نگذشته بود در مسیر اهواز به خرمشهر به شهادت می رسد.

دغدغه‌ی کودکان محروم و مستضعف در آثار و نوشته‌های او ـ که بخشی از آن در نمایشگاهی در محل برگزاری برنامه کام یوسف به نمایش گذاشته شده بود ـ به چشم می‌خورد.

از وی کتاب"می‌روم برای کرم‌ها لانه بسازم" توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است

در این نشست کیوان الچیان وحجه‌الاسلام سید سعید لواسانی از دوستان شهید، خانم متولیان (خواهر همسر)، دکتر مینو امینی میلانی (خاله) و کمیل (بهرام) امینی میلانی پسر دایی شهید، دکتر زهرا (بهناز) مخدومی هم دبیرستانی شهید، ودکتر علی‌رضا ناصری مربی اعتقادی و فرهنگی کامبیز در دبیرستان دانشگاه ملی حضور داشتند.

نمایشگاهی از نیز فعالیت‌های شهرداری تهران و سازمان بهزیستی کشور در زمینه حمایت از کودکان محروم به ویژه کودکان کار و خیابان در حاشیه این برنامه در مرکز آفرینش‌های فرهنگی، هنری کانون در تهران برپا شده بود.