برترین‌های چهاردهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان جایزه گرفتند

چهاردهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان با معرفی برگزیدگان خود تعدادی از بهترین آثارمنتشر شده این حوزه را به قضاوت داورانش به مخاطبان این کتاب‌ها معرفی کند.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، طی آیینی که روز سوم آذر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی، هنری کانون در تهران برگزار شد بهترین کتاب‌های منتشر شده در این حوزه در سال‌های 1387 و 1388 از میان بیش از 1323 ارسال شده به دبیرخانه و 453 اثر برگزیده در مرحله نخست تعدادی از آثار بررسی شده را شایسته دریافت جوایز جشنواره شناختند.
این آثار در رشته‌های "داستان ترجمه"، "داستان تالیف"، "داستان مذهبی"، "شهید فهمیده"، "علمی و آموزشی"، "شعر" و "تصویرگری و گرافیک" مورد ارزیابی گروه‌های داوری قرار گرفت.
هیات داوران این جشنواره دوسالانه امسال مهمترین و باارزش‌ترین جایزه جشنواره یعنی مداد پرنده را به همراه دیپلم افتخار و پنج سکه‌ی بهار آزادی به حسن سالاری به خاطر مجموعه‌ی فعالیت‌هایش در زمینه کتاب‌های علمی اهدا کردند.
بر این اساس در بخش شعر خردسال دو لوح تقدیر و دو سکه‌ی ‌بهار آزادی به شکوه قاسم‌نیا سراینده کتاب‌های "سفید سیاه راه راه" از انتشارات ارغوانی و "قطار، قطار مورچه" از انتشارات قدیانی به دلیل زبان کودکانه و حفظ ترتیب ارکان جمله و در بخش شعر خردسال همین جایزه به کتاب "با دعای باران" سروده‌ی غلامرضا بکتاش از انتشارات مدرسه به دلیل بیان مضامین مذهبی با زبان متفاوت تعلق گرفت.
در این بخش هیات داوران از مریم هاشم‌پور سراینده‌ی اشعار کتاب "گنجشک پر، جوراب پر" از انتشارات فصل پنجم قدردانی کرد.
هیات داوران بخش شعر نوجوان نیز سیداحمد میرزاده سراینده‌ی اشعار کتاب "نمی‌توان کلاغ ماند" از انتشارات کانون را به دلیل بیان پرقدرت مضامین نوجوانانه شایسته‌ی دریافت دیپلم افتخار، لوح زرین و سه سکه بهار آزادی شناخت.
در همین حال لوح تقدیر و دو سکه بهار آزادی در سه بخش‌ داستان تالیفی خردسال، کودک و نوجوان به صورت جداگانه به افسانه‌ شعبان‌نژاد نویسنده‌ی کتاب"بزغاله‌های ابری" از انتشارات کانون به دلیل تلفیق موفق واقعیت و خیال، مجید راستی نویسنده‌ی کتاب "این سر دنیا، آن سر دنیا" از انتشارات به نشر به دلیل ارایه پیام انسانی در قالبی خلاقانه و زیبا و مهدی رجبی نویسنده‌ی کتاب "گریه نکنید مثل ابر باهار" از انتشارات علمی، فرهنگی به دلیل نگاهی نو به زندگی با فضاسازی متفاوت اهدا شد.
هیات داوران بخش داستان نوجوان از فرهاد حسن‌‌زاده به خاطر نگارش کتاب "عقرب‌های کشتی بمبک" از انتشارات افق قدردانی کرد.
بر همین اساس در بخش علمی و آموزشی کودک و خردسال مهناز عسگری مترجم مجموعه کتاب "با گام‌های کوچک شناخت" اثر گروه نویسندگان از انتشارات آفرینگان به دلیل مناسب بودن سوژه‌ها با پژوهش‌های دانش‌آموزی لوح تقدیر و دو سکه بهار آزادی و در بخش علمی و آموزشی نوجوان کاظم طلایی مدیریت تالیف گروه نویسندگان کتاب "حیات وحش ایران" از انتشارات طلایی به دلیل تولید یک اثر صد در صد بومی توسط پدید آورندگان داخلی در باره‌ی جانوران ایران و زهره پریرخ مولف کتاب " میراث فرهنگی ایرانیان" از انتشارات کانون به دلیل دست‌یابی به استانداردهای مطلوب تولید این نوع متون هریک به صورت جداگانه دیپلم افتخار، لوح زرین و سه سکه بهار آزادی چهاردهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان را دریافت کردند.
در بخش داستان ترجمه کودک و خردسال نیز هیات داوران ضمن قدردانی از معصومه انصاریان مترجم کتاب "خفاش دیوانه"
از انتشارات کانون جایزه‌ی خود را شامل لوح تقدیر و دو سکه‌ی ‌بهار آزادی به کلرژوبرت مترجم کتاب "زرد و صورتی" نوشته‌ی ویلیام استیگ از انتشارات کانون به دلیل پرداختن به مفهوم آفرینش با زبانی صمیمی اهدا کرد.
گروه داوری بخش داستان ترجمه نوجوان نیز آزیتا ایزدی مترجم کتاب "مالو و مریخی کامپیوتری" نوشته بلانکا الوارز از انتشارات علمی، فرهنگی را به دلیل شخصیت پردازی قدرت‌مند و گفت‌و‌گوهای جذاب، شایسته‌ی دریافت جوایز جشنواره شامل لوح تقدیر و دو سکه‌ی ‌بهار آزادی شناخت.
این گزارش می‌افزاید: در بخش داستان مذهبی کودکان چهاردهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان نازنین نوتاش سنگتراش مترجم کتاب "کاش خانه‌های شکلاتی وجود داشتند" نوشته‌ی الیف ادا نارنار از انتشارات کانون به دلیل تشریح نگاه صمیمانه کودکان به خداوند موفق به دریافت لوح تقدیر و دو سکه‌ی ‌بهار آزادی و در بخش ادبیات مذهبی نوجوان حمید گروگان نویسنده‌ی کتاب "تشنه لبان" از انتشارات کانون به دلیل استفاده‌ی خلاقانه از کتاب‌های مقتل در نگارش اثری مذهبی موفق به دریافت دیپلم افتخار، لوح زرین و سه سکه بهار آزادی شدند.
در بخش داستان مذهبی نوجوان نیز گروه داوری این بخش ضمن قدردانی از محمدحسین فکور نویسنده‌ی کتاب "نخل‌ها قد می‌کشند" از انتشارات کانون دو جایزه‌ی دیگر جشنواره را شامل دیپلم افتخار، لوح زرین و سه سکه بهار آزادی به صورت جداگانه به حمیدرضا شاه‌آبادی نویسنده‌ی کتاب "اعترافات غلامان" از انتشارات کانون به دلیل کشش و جذابیت فراوان و استفاده از زوایه‌ی دید بِکر در روایت زندگی امام رضا(ع) و نقی سلیمانی نویسنده‌ی کتاب "مجموعه زندگی پیامبر اسلام(ص)" از انتشارات به نشر به دلیل استفاده گسترده از منابع دست اول در روایت زندگی پیامبر اکرم(ص) اهدا کرد.
جایزه‌‌ی بخش تصویرگری کتاب "کودک" شامل لوح تقدیر و دو سکه‌ی ‌بهار آزادی به علیرضا گلدوزیان تصویرگرمجموعه "قصه‌های شیرین مغزدار" نوشته‌ی علی‌اصغر سیدآبادی از انتشارات افق به دلیل قدرت در شخصیت پردازی تصویری و در بخش "نوجوان" همین جایزه‌ها به صورت جداگانه به عاطفه ملکی تصویرگر کتاب "کشاورز و خروس" به روایت منوچهر کریم‌زاده‌جو از انتشارات کانون به دلیل نگاه بومی و ایجاد جذابیت‌های لازم و علی‌‌اکبر افشار تصویرگر کتاب "حیات وحش ایران" نوشته‌ی مجموعه نویسندگان از انتشارات طلایی به دلیل تصویرگری بدیع و دقیق علمی تعلق گرفت.
بر همین اساس بخش جدید شهید فهمیده که از امسال به بررسی کتاب‌های داستان منتشر شده در حوزه‌ی ادبیات دفاع مقدس اختصاص یافته است نخستین و تنها جایزه‌ی امسال خود را شامل دیپلم افتخار، لوح زرین و سه سکه بهار آزادی به احمد دهقان نویسنده‌ی کتاب "دشت بان" از انتشارات نیستان به دلیل ارایه‌ی اثری مردم شناسانه و جزیی‌نگار در زمینه‌ی ادبیات دفاع مقدس اهدا کرد.
چهاردهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان امسال همچنین  برای نخستین بار به معرفی دو ناشر نمونه پرداخت و در بخش غیر دولتی در زمینه‌ی تالیف از انتشارات افق به مدیریت رضا هاشمی‌نژاد با اهدای لوح تقدیر و یک سکه‌ی بهار آزادی قدردانی کرد.
در بخش ناشر دولتی نیز با بررسی کمیت و کیفیت آثار تالیفی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان ناشر نمونه معرفی شد ولی به دلیل میزبانی جشنواره، جایزه‌ای به آن تعلق نگرفت.
در این آیین جشنواره شهرام شفیعی دبیر جشنواره نیز طی سخنانی با ارایه گزارشی از برگزاری جشنواره اعضای خانواده بزرگ و دوست‌داشتنی ادبیات کودک ونوجوان سرمایه‌های تکرار ناپذیر این مرز و بوم کهن دانست و با اشاره به افزوده شدن دو بخش جدید به جشنواره شامل آثار ادبی دفاع مقدس(شهید فهمیده) و ناشر نمونه در زمینه‌ی تالیف اظهار امیدواری کرد تاسیس این دو بخش، تامل فعالان جامعه نشر را بر این رشته‌ها بیشتر کند تا در سال‌های بعد سبد‌های پربارتری از کتاب را در دست داشته‌باشیم.
وی در ادامه به ویژگی‌های مخاطب ادبیات کودک پرداخت و یادآور شد که از دید کودک داستان، بازنمایی واقعیت است.واقعیتی هرچند عجیب و دور از دسترس. متن برای کودک، وسیله‌ای برای سفر به دنیاهای ناشناخته اما واقعی انگاشته می‌شود.
شفیعی ادامه داد: ادبیات کودک از طریق پرداختن به طبیعت ناب پدیده‌ها در فضایی بی واسطه و بی تحلیل، کودک را در مرتبه‌ای ورای آگاهی‌های هنجار و منطقی و در معرض درک و لذتی متعالی قرار می‌دهد.
وی در پایان گفت: داستان خوب، سرگرم می‌کند و این سرگرمی نه تنها مذموم نیست، بلکه در شمار نیازهای اصلی تمدّن‌هاست چنان که ارسطو بیان داشت جامعه‌ای که داستان پردازان قدرت‌مند دارد، در حال شکوفایی است.
مراسم اهدای جایزه‌های جشنواره‌ی کتاب با اجرای گیتی خامنه‌ مجری باسابقه‌ی برنامه‌های کودک تلویزیون در دهه 60 و میان برنامه‌های نمایشی با موضوع کتاب و شاهنامه‌خوانی میراث دار هنر کهن نقالی مرشد ولی‌الله ترابی همراه بود.
چهاردهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان که از روز 30 آبان در مرکز آفرینش‌های فرهنگی، هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران آغاز شده است روز 6 آذر به کار خود پایان می‌دهد.