جشنواره نمایش عروسکی کانون دوسالانه شد

با دوسالانه شدن جشنواره نمایش عروسکی مراکز فرهنگی، هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مرحله‌ی نهایی این رویداد هنری تابستان سال 1390 برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی کانون، دبیرخانه این جشنواره اعلام کرده است که رقابت‌های استانی این جشنواره در فصل زمستان امسال و رقابت‌های منطقه‌ای آن در بهار سال آینده برگزار خواهد شد و برگزیدگان این دو مرحله به بخش کشوری راه ‌خواهند یافت.
در فراخوان چهاردهمین جشنواره نمایش عروسکی کانون موضوع و شیوه‌ی اجرای نمایش‌ها آزاد اعلام شده است اما به گروه‌های متقاضی شرکت در جشنواره توصیه شده است با توجه به رهنمود مقام معظم رهبری در ارتبط با همت مضاعف و کار مضاعف و قصص دینی و قرآنی و قصه‌ها و افسانه‌های ادبیات فولکلور را در انتخاب آثار نمایش خود در اولویت قرار دهند.
در همین حال تفکیک گروه‌های نمایشی به لحاظ جنسیت (دختر و پسر)، گرفتن مجوز کتبی از صاحبان اثر، ارایه تنها یک نمایش از سوی هر گروه کانون، دارا بودن سن 12 تا 17 سال برای اعضای کانون، در نظر گرفتن زمان 25 تا 30 دقیقه برای نمایش‌ها و بدون مانع بودن نگارش متن توسط عضو یا مربی از جمله شرایط عمومی برای شرکت گروه‌های نمایشی کانون در این جشنواره اعلام شده است.
جشنواره نمایش عروسکی کانون در 13 سال گذشته فضایی مناسب را برای ایجاد خلاقیت و کسب تجربه و انتقال مفاهیم با زبان غیر مستقیم هنر نمایش به اعضای مراکز کانون فراهم کرده است.
این مراکز که اکنون شمار آن در حال نزدیک شدن به 830 مرکز است نمایش عروسکی را به عنوان یک واسطه‌ی اثرگذار تربیتی برای شناخت کودکان از توانایی‌های خود و آماده کردن بستری مناسب برای ظهور استعدادها همواره مورد توجه قرار می‌دهند.
چهاردهمین جشنواره نمایش عروسکی مراکز کانون قرار است هدف‌های دیگری را نیز مانند ایجاد تصورات و باورهای اخلاقی در فضای پرنشاط و اثرگذار نمایش، کسب مهارت با هدایت مربی برای ایجاد حس ارزشمند بودن، تقویت فکر انتقادی به عنوان راهی برای غلبه بر تفکرات قالبی، منتقل کردن دانسته‌ها در باره‌ی نمایش از طریق اعضای گروه‌های نمایشی کانون به دیگران و تقویت فعالیت‌های گروهی به عنوان راهی برای سلوک اجتماعی و یادگیری از طریق هم‌یاری دنبال می‌کند.
دوسالانه شدن جشنواره نمایش عروسکی کانون به گفته‌ی معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با هدف دسترسی به نمایشنامه‌های بیشتر و دادن فرصت کافی به گروه‌ها جهت بالا بردن آمادگی آن‌ها صورت می‌گیرد.
محمد باقر آدوسی افزود: در سال‌های گذشته مدیران و کارشناسان کانون در استان‌ها از برگزاری مرحله‌ی کشوری این جشنواره در طول سال تحصیلی گله‌مند بودند و اعتقاد داشتند که این رقابت تابستان برگزار شود تا گروه‌های نمایشی با تمرکز بیشتری در جشنواره شرکت کنند.
وی توضیح داد که شیوه‌های برگزاری جشنواره و ارزیابی و داوری گروه‌ها هم دست‌خوش تغییر و بازنگری شده و استان‌ها قرار است در زمان برپایی جشنواره، نشست‌های تخصصی ویژه‌ای را متناسب با گروه سنی مخاطب برگزار کنند.
آدوسی در ادامه گفت که انتخاب زمان دقیق برگزاری جشنواره‌های استانی در فصل زمستان امسال و منطقه‌ای طی روزهای پانزدهم تا سی تیر 1390 بر عهده مدیران استان گذاشته شده است.
معاون فرهنگی کانون در پایان یادآور شد که تمامی 31 استان کشور در قالب 5 منطقه، رقابت‌های خود را در مرحله‌ی منطقه‌ای برگزار خواهند کرد.
زمان تقریبی برگزاری جشنواره کشوری نمایش عروسکی کانون نیز بعد از عید سعید فطر (دهم تا پانزدهم شهریور 1390) تعیین شده است.