پویا: هنر و فن‌آوری دو بال پرواز برای پویانمایی است

هنر و فن‌آوری دو بال پرواز برای پویانمایی است و برای پرواز بهتر است هر دو بال به خوبی کار کنند.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این بخشی از سخنرانی«سید عبّاس پویا» با موضوع «گسترش بازار پویانمایی با کاربری‌های نو» بود که در آخرین نشست تخصصی هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی پویانمایی تهران عصر روز چهارشنبه هجدهم اسفند، در مؤسسه‌ فرهنگی صبا عنوان کرد.
پویا در ابتدای این نشست، گفت: خلاقیت اولین موضوع در کارآفرینی است که ما در این زمینه مشکلی نداریم. مشکل نوآوری است. یعنی کاربری، یعنی این‌که چگونه خلاقیت را به کار وارد کنیم.
وی با طرح موضوع گسترش بازار و کاربری پویانمایی با تأکید بر نجوم و آسمان‌نما ادامه داد: در حوزه‌ پویانمایی قدم اوّل رشد علمی و استانداردسازی است. پویانمایی به‌خاطر ورود به حوزه دیجیتال، دو بال دارد که یکی هنر است و دیگری تکنولوژی و برای پرواز بهتر لازم است هر دو بال‌ها به‌خوبی کار کنند.
پویا با اشاره به تعریفی که درباره‌ پویانمایی در وب‌سایت هنرستان صدا و سیما ارایه شده است، گفت: انیمیشن زیرمجموعه سینما نیست. شاید انیمیشن خیلی از مسایل را از سینما گرفته باشد، امّا نورپردازی، صداگذاری و ... در تئاتر هم وجود دارد. باید بگوییم سینما زیرمجموعه تئاتر است؟
وی تأکید کرد: پویانمایی باید تعریف شود و این تعریف نباید از سوی فرهنگستان زبان و ادب فارسی ارایه شود، بلکه شکل‌های صنفی باید پویانمایی را تعریف کنند.
پویا با بیان مقدمه‌ای کوتاه درباره‌ علم نجوم گفت: پایه‌ نجوم برمبنای خارج از زمین است، کهکشان و آسمان. هربار که به آسمان نگاه می‌کنیم، گویی به گذشته نگاه می‌کنیم. به‌خاطر فاصله‌ زیادی که بین ما و ستاره‌های دیگر وجود دارد، نگاه ما به آسمان، نگاه به گذشته است. اگر وسایل نجومی پیشرفت کنند، ما شاید بتوانیم چهل میلیون سال پیش را رصد کنیم و در آن زمان پیدایش جهان و انفجار عظیم را خواهیم دید.
وی سپس طرح‌ها و ایده‌هایی را درباره‌ «شهر هنر و رسانه» معرفی کرد و با نشان‌ دادن بخش‌های مختلف پژوهشی، تجاری الکترونیک، فناوری اطلاعات، سالن پیشرفته نمایش و ... از چیدمان، معماری، تکنولوژی، مکانیک و فیزیک، نرم‌افزار و سخت‌افزار به‌عنوان مهم‌ترین عوامل در طراحی و ساخت «شهر هنر و رسانه» یاد کرد.
پویا در ادامه این نشست گنبدی کامل، گنبدی 360درجه و پرده عریض را به‌ عنوان انواع سطح سه بعدی (plane 3D form ) معرفی کرد و با اشاره به مدل‌های دیگری که بنا بر ضرورت می‌توان از آن‌ها استفاده کرد، درباره‌ کاربرد سطح سه بعدی (plane 3D form )، در موزه‌ها، استودیو موسیقی زنده و استودیو ضبط مسابقه‌های تلویزیونی توضیح داد.