نخستین جشنواره بین‌المللی کتاب‌خوانی الکترونیکی رضوی آغاز شد

نخستین جشنواره بین‌المللی کتاب‌خوانی الکترونیکی رضوی در پایگاه مسابقات اینترنتی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی کانون، در پی انتخاب روابط عمومی ستاد مرکزی کانون کشور به عنوان برگزار کننده این بخش از جشنواره امام رضا(ع) هم اکنون فراخوان این مسابقه بزرگ کتاب‌خوانی در فضای اینترنت منتشر و امکان شرکت کردن کاربران اینترنت در این مسابقه فراهم شده است.
 کانون مسوولیت ۸ بخش جشنواره را بر عهده دارد و به غیر از این، کانون ۷ استان کشور نیز به عنوان متولی مسابقه‌ها و جشنواره‌های فرهنگی، هنری با موضوع‌هایی مشخص شناخته شده‌اند.
 در این میان مسابقه کتاب‌خوانی الکترونیکی رضوی از روز ۳۰ فروردین و با انتشار فراخوان خود امکان شرکت کردن علاقه‌مندان را در این رقابت اینترنتی فراهم کرده و به کاربران فارسی زبان اینترنت تا روز ۲۷ شهریور ـ هم‌زمان با روز شعر و ادب فارسی ـ فرصت داده است تا در مسابقه شرکت کنند.
 برگزیدگان جشنواره هم قرار است به مناسبت میلاد با سعادت عالم آل محمد(ص) حضرت علی‌بن موسی الرضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه(س)، هم‌زمان با دهه کرامت و در مرحله نهایی جشنواره بین المللی امام رضا(ع) از سوی دبیرخانه این جشنواره و کانون مورد تقدیر قرار بگیرند.
 بر این اساس کودکان و نوجوانان در گروه‌های سنی "ب، ج، د، ﻫ" ( تمامی دانش‌آموزان دوره‌های تحصیلی دبستان و راهنمایی و سال‌های اول و دوم دبیرستان) می‌توانند به تفکیک گروه سنی خود در این ۴ مسابقه‌ی سایت مسابقات اینترنتی کانون به نشانی  www.kanoonquiz.ir کنند.
 به همین منظور علاقه‌مندان باید ابتدا (در صورت عضویت نداشتن) در این سایت ثبت‌نام کنند و پس از ذخیره‌سازی فایل کامل کتاب به صورت (pdf) مربوط به گروه سنی خود و مطالعه آن به سوال‌های چهارگزینه‌ای مسابقه پاسخ دهند.
 در این رقابت چهار عنوان کتاب از تولیدات کانون به نام‌های "خوشبوتر از گلاب"، "صبح روز عید"، "اعترافات غلامان" و "میهمان طوس" در نظر گرفته شده است.
 اولین کتاب ویژه گروه‌های سنی "ب، ج" ، کتاب دوم برای گروه سنی (د، ﻫ) و دو کتاب دیگر ویژه گروه سنی (ﻫ ) است.
 بر اساس این فراخوان از کتاب "خوشبوتر از گلاب" تعداد ۸ سوال انتخاب شده که کودکان باید در مدت ۱۵ دقیقه به این پرسش‌ها پاسخ بدهند و از سایر کتاب‌های مورد مسابقه نیز هر کدام ۱۴ سوال مطرح شده که شرکت کنندگان می‌بایست در مدت ۲۰ دقیقه به این پرسش‌ها جواب بدهند.
 در پایان مهلت تعیین شده به شرکت کنندگانی که بیشترین پاسخ صحیح را به سوالات مسابقه بدهند جوایزی اهدا خواهد شد.
 ستاد برگزاری جشنواره به سه برگزیده اول این رقابت هدایای ویژه‌ای اهدا خواهد کرد و نفرات برتر به عنوان میهمان دبیرخانه جشنواره کتاب‌خوانی الکترونیکی در مراسم اختتامیه حضور خواهند داشت.
 همچنین کانون به یک صد و ده نفر از شرکت کنندگان منتخب نیز هدایایی فرهنگی از تولیدات کانون و لوح تقدیر اهدا خواهد کرد.
 روابط عمومی کانون به عنوان مسوول برگزاری جشنواره کتاب‌خوانی الکترونیکی رضوی همچنین اعلام کرده است که پیوند این مسابقه به زودی بر روی سایت اینترنتی دبیرخانه دایمی جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) نیز قابل مشاهده و استفاده خواهد بود و در عین حال متن کامل فراخوان و خبرهای مرتبط با مسابقه نیز از طریق سایت خبری کانون به نشانی www.kanoonnews.ir   انتشار خواهد یافت.
 در همین حال در سایت مسابقات اینترنتی کانون این امکان برای شرکت کنندگان وجود دارد تا بتوانند نسبت به مسابقه اظهار نظر کنند و نظرات آنان پس از بررسی قابل مشاهده برای سایر شرکت کنندگان نیز ‌باشد.
 این گزارش ‌فزاید: هدف از برگزاری این جشنواره ترویج سیره‌ی مقدس رضوی و آشنایی با خدمات کتاب‌خوانی مجازی (الکترونیکی) در راستای ویژه‌برنامه‌ی فرهنگی مطالعه‌ی کتاب، تقدیراز کتاب‌خوانان برتر و تقویت مهارت مطالعه و گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی الکترونیکی عنوان شده است.
 گفتنی است در جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) علاوه بر اجرای مسابقه‌ی کتاب‌خوانی الکترونیکی‌، مسوولیت برگزاری جشنواره‌های قصه‌گویی رضوی و نشریه دیواری رضوی همچون سال گذشته بر عهده‌ی دو استان مازندران و فارس گذاشته شده است و استان‌های تهران، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، قم و آذربایجان غربی نیز به ترتیب میزبانی برنامه‌های "پژوهش‌های رضوی نوجوانان"، "کتاب‌سازی رضوی"، "نمایش‌نامه‌خوانی رضوی"، "یک تصویر از یک حدیث رضوی" و "نام‌ها و نشانه‌های رضوی در ایران و جهان" را بر عهده دارند.

مرتبط:
فراخوان نخستین جشنواره بین‌المللی کتاب‌خوانی رضوی
  (pdf)

دریافت فایل (pdf) کتاب‌های مسابقه برای ذخیره سازی:

کتاب خوشبوتر از گلاب نوشته شکوه قاسم نیا (گروه سنی "ب،ج")

کتاب صبح روز عید نوشته‌ی حمیدرضا شاهآبادی (گروه سنی "د،ه")

کتاب اعترافات غلامان نوشته‌ی حمیدرضا شاه‌آبادی (گروه سنی ه)

کتاب میهمان توس نوشته‌ی محمد علی دهقانی (گروه سنی ه)