تئاتر کاغذی قدرت تحلیل کودکان را بالا می برد

کارگاهی برای آموزش تئاتر کاغذی در حاشیه چهاردهمین جشنواره نمایش عروسکی مراکز فرهنگی، هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در اصفهان برپا شد تا تعدادی از مربیان کانون با تکنیک‌های اولیه این شیوه‌ی نمایشی آشنا شوند.

به گزارش روابط عمومی کانون، سهراب خواجه نژاد کارشناس هنری کانون استان خراسان رضوی  و مدرس این دوره تئاتر کاغذی را یک شیوه‌ی نمایشی مانند تئاتر سایه‌ای، باتومی و... دانست که پیام آن از طریق کاغذ منتقل می‌شود.
          وی همچنین بر نقش مهم بازی‌دهنده‌ی عروسک‌ها در این شیوه‌ی نمایشی تاکید کرد و گفت: این فرد باید بازی را به خوبی بشناسد و در عین حال در تئاتر کاغذی تحلیل و بررسی متن نیز بسیارمهم است.
          خواجه‌نژاد که سال گذشته در تهران و در کلاس آموزشی یک استاد فرانسوی این شیوه را فرا گرفته و پس از آن نیز چندی پیش در جشنواره‌ی تئاتر کاغذی فرانسه بر تجربیاتش در این عرصه افزوده است، در عین حال با اظهار امیدواری از این که این دوره‌ها در ایران ادامه پیدا کند افزود: شیوه‌نامه‌ی اجرای تئاتر کاغذی در کتابخانه‌های کانون به زودی تدوین می‌شود و در اختیار مربیان قرار می‌گیرد چرا که در مراکز فرهنگی، هنری کانون انبوهی از قصه‌های شفاهی وجود دارد و 90 درصد ملزومات مورد نیاز برای اجرای این نمایش‌ها موجود است.
          این کارشناس هنری کانون یادآور شد تئاتر کاغذی شیوه‌ای دست یافتنی و قابل وصول برای هر فردی است که بخواهد تئاتر کار کند  و  با لوازم ساده و قابل دسترس هم می‌توان این تئاتر را تهیه کرد.
          کارگردان تئاتر کاغذی "خرمشیر" و "چه‌طور شهر من زیبا می‌شود؟" در ادامه گفت: ویژگی این تئاتر این است که در زمان کوتاهی آماده می‌شود و در دسترس است و به بچه‌ها هم فرصت می‌دهد خیلی سریع و بدون دغدغه بابت سالن، دکور و هزینه‌های آن به مرحله‌ی اجرای تئاتر برسند.
          خواجه نژاد یادآور شد: هنرمندان درجه یک با کاغذ حرف خودشان را می‌زنند. کاغذ جای کشف بیشتری دارد، فرصت بروز خلاقیت را برای هنرمند فراهم می‌کند و ضمن ساده بودن از پیچیدگی هم برخوردار است.
          مسوول کارگاه تئاتر کاغذی تصریح کرد: در این نوع تئاتر باید تعریفی از امکانات کاغذ به دست بیاوریم این تعریف باعث می‌شود انتخاب عروسک راحت‌تر صورت پذیرد و صحنه‌نما(میزان سن) طراحی و کارگردانی به شکل بهتری انجام شود.
          خواجه نژاد همچنین در بیان تاثیر این نمایش بر کودکان تأکید کرد: تئاتر کاغذی قدرت تحلیل کودکان را بالا می‌برد، همچنین توان آنان را برای انتخاب مضمون، قصه و شخصیت تقویت می‌کند در عین حال ایجاد حس اعتماد به نفس و فرصتی برای تجربه کار گروهی از دیگر نتایج مثبت اجرای این نمایش به شمار می‌رود.
          وی گفت: در تئاتر کاغذی بازیگران نمایش را نقاشی و در مورد قصه مفصل صحبت می‌کنند. رسیدن به حس زیباشناسی و رشد عاطفی و اخلاقی کودکان و نوجوانان از اهداف دیگر کانون برای اجرای این نمایش در مراکز فرهنگی، هنری است.
          کارگردان "رودابه و زال" همچنین تصریح کرد: این تئاتر اگر چه به نظر خشک می‌رسد  اما بچه‌ها از این راه مجبور می‌شوند تا از بیان‌شان بیشتر استفاده کنند و این به رشد واژه و رشد ذهنی بچه‌ها می‌انجامد.
          وی در پایان گفت: تئاتر کاغذی را نباید دست کم گرفت و با آموزش مداوم و مستمر می‌توان موانع و مشکلات آن را از پیش رو برداشت.
                مربیان شرکت کننده در کارگاه تئاتری کاغذی جشنواره کشوری نمایش عروسکی کانون در پایان این دوره یک نمایش کاغذی تهیه کردند که قرار است در آخرین روز جشنواره نمایش عروسکی اصفهان اجرا شود.
          چهاردهمین جشنواره نمایش عروسکی اعضای مراکز فرهنگی، هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که از روز 13 شهریور در اصفهان آغاز شده است 16 شهریور با معرفی برگزیدگان پایان می‌یابد.