پیام مدیرعامل کانون به مناسبت روز جهانی کودک: آرمان‌شهر کودکان شاد و رنگارنگ است

مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پیامی به مناسبت 16 مهر روز جهانی کودک خواسته‌های کودکان از بزرگ‌سالان را خواسته‌هایی ساده و صمیمی دانست که به صراحت از زبان آنان بازگو می‌شود.

به گزارش روابط عمومی کانون، در این پیام که هم‌زمان با روز جهانی کودک و در نشست ویژه‌ی شورای معاونان کانون در مشهد مقدس خوانده شد سید صادق رضایی روز جهانی کودک را روز شادی‌ها و شادکامی‌ها خوانده و آورده است: کودکان پاک‌اند و صادق و صمیمی چرا که خالق بزرگ هستی معصومیتی فطری و الهی را در آن‌ها به امانت گذاشته شده است. همیشه می‌گوییم حرف راست را باید از کودک شنید آیا حرف‌های راست کودکان را با گوش جان؛ آری با گوش جان می‌شنویم؟ و نهیب‌های آنان، ذهن مشغول و گرفتار ما را در چنبره‌ی مشکلات و سختی‌ها و دعواها و مسایل کاری و اداری و سیاسی تکانی می‌دهد؟
وی در ادامه با اشاره به نقاشی‌های کودکان، این شیوه را روشی برای بیان خواسته‌های بچه‌ها برشمرده و تاکید کرده است: بچه‌ها با آن نقاشی‌هایشان و کلامی صمیمی و بریده بریده از ما می‌خواهند خانه‌شان گرم و پدر و مادر همیشه در کنارشان باشند و معلمانی مهربان نیز درس محبت را در کلاس‌های مدرسه زمزمه ‌کنند.
مدیر عامل کانون با یادآوری این نکته که حرف‌های پر طمطراق جایی در ادبیات گفتاری کودکان باز نکرده است و آن‌ها به صراحت، تصویرهای‌شان را از آرمان شهر خود به ما ارایه می‌دهند، این آرمان‌شهر را رنگارنگ و پر از امید و مهربانی توصیف کرده و گفته است: در این شهرهیچ دزد و آدم‌کشی خواب‌های زیبای‌شان را آشفته نمی‌سازد و جامعه به حقوق آنان احترام می‌گذارد و ابزار رشد و پیشرفت آن‌ها را فراهم می‌کند.
اما این‌جا باید ما "آدم‌بزرگ‌ها" از خود بپرسیم که برای این فرشتگان وصل به پاکی، صفا، صداقت چه کرده‌ایم؟ و آیا از این امانت‌های الهی به خوبی نگهداری می‌کنیم؟
وی در ادامه این پیام به طرح پرسش‌های دیگری از مسوولان و رسانه‌های جمعی نیز پرداخت و افزود: باز هم می پرسیم آیا جایی در برنامه‌های رشد و توسعه‌ی کشور برای کودکان در نظر گرفته شده است؟ رسانه‌ها آیا دست‌کم در همین یک روز، بخشی از فضای رسانه‌ای خود را به این خواسته‌ها اختصاص می‌دهند؟
سید صادق رضایی همچنین با اشاره به تقارن روز جهانی کودک با سال‌روز ولادت امام رضا(علیه‌السلام) این هم‌زمانی را فرصتی مناسب برای نگاهی دوباره به زندگی و سیره‌ آن امام همام و الگو قرار دادن ایشان و بزرگان دین به ویژه در برخورد تربیتی با کودکان و نوجوانان برشمرده است.
بخش‌های پایانی پیام مدیر عامل کانون به مناسبت روز جهانی کودک در سال 1390 به سختی‌ها و تلخ‌کامی‌های کودکان جهان می‌پردازد و او در این بخش آزار و اذیت کودکان، فقر، محرومیت، قحطی و بلایای طبیعی و از همه سخت‌تر قتل کودکان توسط جنایتکاران تروریستی ـ که به هیچ اصول اخلاقی پایبند نیستند ـ را دردآور توصیف می‌کند.
به گفته‌ی وی روز جهانی کودک بهانه‌ای است برای نگاهی دوباره به آن چه بر کودکان در جهان امروز می گذرد تا فراموش نکنیم که کودکانی بی‌گناه در کشورهایی مانند بحرین، یمن، فلسطین، سومالی و لیبی قربانی جنگ و قحطی و نامردمی حاکمانی هستند که روزهای شاد آن‌ها را به روزهایی تلخ و سیاه تبدیل کرده‌اند.
رضایی در بخشی از این پیام تاکید می‌کند که کودکان کار و خیابان، کودکان یتیم، کودکان بیمار و معلول و ناتوان نیز هرگز نه تنها در این روز بلکه در هیچ روزی از روزهای خدا نباید به فراموشی سپرده شوند.
وی با یادآوری جنایت ددمنشانی که سال گذشته خون پاک شماری از مردم چابهار به ویژه تعدادی از کودکان و نوجوانان را با اقدامی تروریستی بر روی زمین ریختند پیام خود را با این جمله به پایان برده است که امسال روز جهانی کودک را با یاد این شهیدان همیشه شاهد گرامی می‌داریم با این امید که دنیای رنگی کودکان سراسر جهان هم‌واره پر از رنگ و شادی باقی بماند و همه‌ی روزهای ما روز جهانی کودک باشد. 
   
متن کامل پیام مدیرعامل کانون به مناسبت روز جهانی کودک 1390
به نام خدا
روز جهانی کودک روز شادی‌ها و شادکامی‌هاست.کودکان پاک‌اند و صادق و صمیمی چرا که خالق بزرگ هستی معصومیتی فطری و الهی را در آن‌ها به امانت گذاشته شده است.
همیشه می‌گوییم حرف راست را باید از کودک شنید آیا حرف‌های راست کودکان را با گوش جان؛ آری با گوش جان می‌شنویم؟ و نهیب‌های آنان، ذهن مشغول و گرفتار ما را در چنبره‌ی مشکلات و سختی‌ها و دعواها و مسایل کاری و اداری و سیاسی تکانی می‌دهد؟
آیا نقاشی‌هایشان را دیده‌ایم؟ آیا خانه‌های به تصویر کشیده شده آنان را با آن دودکش‌هایی که دود آن رو به آسمان می‌رود نظاره کرده‌ایم؟ و آیا تمامی اعضای خانواده یک یه یک جایی در نقاشی‌های بچه‌ها پیدا می‌کنند؟
بچه‌ها با آن نقاشی‌هایشان و کلامی صمیمی و بریده بریده از ما می‌خواهند خانه‌شان گرم و پدر و مادر همیشه در کنارشان باشند و معلمانی مهربان نیز درس محبت را در کلاس‌های مدرسه زمزمه ‌کنند.
خواسته‌های‌شان ساده و صمیمی است حرف‌های قلمبه و پر طمطراق جایی در ادبیات گفتاری آنان باز نکرده است  و آن‌ها به صراحت، تصویرهای‌شان را از آرمان شهر خود به ما ارایه می‌دهند.
آرمان‌شهری که رنگارنگ است و پر از امید و مهربانی، هیچ دزد و آدم‌کشی خواب‌های زیبای‌شان را آشفته نمی‌سازد و جامعه‌ای که به حقوق آنان احترام می‌گذارد و ابزار رشد و پیشرفت آن‌ها را فراهم می‌کند.
اما این‌جا باید ما "آدم‌بزرگ‌ها" از خود بپرسیم که برای این فرشتگان وصل به پاکی، صفا، صداقت چه کرده‌ایم و آیا از این امانت‌های الهی به خوبی نگهداری می‌کنیم؟
باز هم می پرسیم آیا جایی در برنامه‌های رشد و توسعه‌ی کشور برای کودکان در نظر گرفته شده است؟ رسانه‌ها آیا دست‌کم در همین یک روز بخشی از فضای رسانه‌ای خود را به این  خواسته‌ها اختصاص می دهند؟
امسال در عین حال تقارن 16 مهر روز جهانی کودک با سال‌روز ولادت امام مهربانی و صفا حضرت امام رضا(علیه‌السلام) فرصتی را فراهم آورده است تا با نگاهی در زندگی و سیره‌ آن امام همام راه و رسم بزرگان دین را ـ به ویژه در برخورد با کودکان و نوجوانان ـ الگوی رفتار تربیتی خود با فرزندان‌مان قرار دهیم.
در این میان اگر چه روز جهانی کودک همیشه باید روز شادی‌ها و شادکامی‌ها باشد اما تلخی خبرهای آزار و اذیت کودکان، فقر، محرومیت، قحطی و بلایای طبیعی و از همه سخت‌تر قتل کودکان توسط جنایتکاران تروریستی ـ که به هیچ اصول اخلاقی پایبند نیستند ـ درد آور است.
شاید این بهانه فرصتی مناسب را برای ما بزرگ‌ترها فراهم کند که به آن چه بر کودکان در جهان امروز می گذرد نگاهی دوباره بیندازیم و فراموش نکنیم که کودکانی بی‌گناه در کشورهایی مانند بحرین، یمن، فلسطین، سومالی و لیبی قربانی جنگ و قحطی و نامردمی حاکمانی هستند که روزهای شاد آن‌ها را به روزهایی تلخ و سیاه تبدیل کرده‌اند.
کودکان کارو خیابان، کودکان یتیم، کودکان بیمار و معلول و ناتوان نیز هرگز نه تنها در این روز بلکه در هیچ روزی از روزهای خدا فراموش‌مان نمی‌شود.
همچنین به یاد بیاوریم که سال گذشته در کشور ما نیز جنایتکارانی ددمنش، خون پاک شماری از مردم چابهار را با اقدامی تروریستی بر روی زمین ریختند که در میان شهدای آن واقعه شماری از کودکان و نوجوانان نیز قربانی این جنایت ضد بشری شدند.
امسال روز جهانی کودک را با یاد این شهیدان همیشه شاهد گرامی می‌داریم با این امید که دنیای رنگی کودکان سراسر جهان هم‌واره پر از رنگ و شادی باقی بماند و همه‌ی روزهای ما روز جهانی کودک باشد.
سید صادق رضایی
رییس هیات مدیره و مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان