معرفی برگزیدگان جشنواره فیلم کودکان برای کودکان در بخش مسابقه بین‌الملل

برگزیدگان بخش مسابقه بین‌الملل در مراسم پایانی ششمین جشنواره ملی و اولین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان برای کودکان در قزوین معرفی شدند.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، هیات داوران این بخش متشکل از رضوان رجبی، امیرحسین دزیانی، ساحل مملکت‌دوست، پگاه خراسانی و سارینا اسکندری ضمن تشکر از کلیه‌ی برگزار کنندگان این جشنواره، بیانیه‌ی خود را به شرح زیر اعلام کرد:
ضمن اعلام خرسندی از ایجاد شرایطی مناسب برای نمایش آثار ساخته شده توسط کودکان و نوجوانان در فضای آشنا و صمیمی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، هیات داوری، کیفیت آثار راه یافته به بخش مسابقه‌ی بین‌الملل را مناسب دانست اگرچه، احساس می‌شود کیفیت آثار پویانمایی خارجی در مقایسه با آثار ایرانی، بالاتر است و جای آن دارد که با پشتکار و دقت بیشتر، برای ارتقای سطح کیفی این آثار تلاش کرد. همچنین با مد نظر قرار دادن ویژگی‌های مثبت کارِ گروهی، برای ایجاد همکاری میان فیلم‌سازان کودک و نوجوان اهتمام ورزید.
همچنین هیات داوری پیشنهاد کرد که در دوره‌های بعدی جشنواره، بخش‌های رقابتی در دو گروه یعنی کودک و نوجوان برگزار شود، زیرا قضاوت آثار کودکان در کنار آثار نوجوانان منطقی نیست و امید است که با ایجاد فضایی مناسب جهت فراهم آمدن امکانات فیلم‌سازی برای این دو گروه سنی در هر استان، به هرچه پربارتر شدن دوره‌های آینده جشنواره کمک شود.
هیأت داوران بخش مسابقه بین‌الملل در ادامه اسامی برگزیدگان رشته‌های مختلف را نیز اعلام کرد.
بر این اساس اگر چه هیات داوران هیچ اثری را شایسته دریافت جایزه اول ندانست اما تندیس نقره‌ای خود را به فیلم "اشک آسمان" ساخته فاطمه زارعی به عنوان فیلم دوم به خاطر پرداخت زیبا و مناسب ایده، نماهای زیبا، تصویربرداری تحسین برانگیز و استفاده از هنر چهره پردازی و  تندیس برنزی خود را به فرزانه ساغری کارگردان فیلم "دربست" از استان سمنان شهر شاهرود به عنوان فیلم سوم به دلیل انتخاب موضوعی انسانی و پرداخت تاثیرگذار آن با بهره‌گیری از دکوپاژ دقیق، انتخاب نماهای زیرکانه و بازی‌های مناسب اهدا کرد.
در همین حال یک دیپلم افتخار جشنواره به خاطر فضاسازی قدرتمند بدون استفاده از دیالوگ و تنها با بهره‌گیری از شخصیت‌ها و بیان داستانی روان در عین سادگی به فاطمه موجی برای فیلم "دوستی زیباست" از بوشهر و یک دیپلم افتخاردیگر به دلیل پرداخت خلاقانه و مبتکرانه داستانی قدیمی، استفاده از صداهای مناسب برای بیان روان‌تر داستان و آزادی در پرورش خط داستانی به فیلم "او یک گرگ نبود" ساخته جمعی از دانش‌آموزان کشور فرانسه و بلژیک تعلق گرفت.
تندیس طلایی بهترین بازیگر نیز به جمیله عامری برای بازی در فیلم "سقف" از استان سمنان شهر شاهرود به دلیل بازی روان، باور پذیر، صمیمانه و دوست داشتنی و بیان دیالوگ با گویش محلی اهدا شد.
همچنین یک تندیس طلایی دیگر برای بهترین بازیگر به کتی رابینسون و توماس چندبرن بازیگران فیلم "داخل جنگل نروید" از کشور بریتانیا به دلیل همکاری مناسب میان بازیگران خردسال، ارایه مناسب نقش‌ها و نمایش باورپذیر واکنش‌ها در برابر شخصیت‌های فانتزی اثر تعلق گرفت.
در بخش پویانمایی فیلم "اجتماع مدادها" ساخته گروهی از دانش‌آموزان کشورهای فرانسه و بلژیک تندیس طلایی فیلم اول پویانمایی را به دلیل انتخاب موضوعی اجتماعی و نو، پرداخت مناسب شخصیت‌ها، استفاده درست از امکانات تکنیکی و کار گروهی منسجم، به خود اختصاص داد.
تندیس نقره‌ای فیلم دوم پویانمایی را نیز گروهی از دانش‌آموزان کشور بلژیک به دلیل ساخت فیلم "پائولا تخم‌گذار خوب" و پرداخت صمیمانه و طنزآمیز موضوع و استفاده درست از تصاویر چشم‌نواز و خلاق از آن خود کردند.
تندیس برنزی فیلم سوم پویانمایی نیز به فیلم "مدرسه لگو" ساخته گروهی از دانش‌آموزان کشور بریتانیا به دلیل پرداختن به موضوعی متناسب با دغدغه‌های دانش‌آموزان، شخصیت‌پردازی‌های به جا و استفاده از امکانات بیانی بدن و توانایی‌های صدا در نقش‌آفرینی تعلق گرفت.
در بخش مستند  و نماهنگ نیز تنها یک تندیس برنزی فیلم سوم مستند به فیلم "بافتن تاریخ" ساخته کلودیا پالاسیان، برتان علی و ماتئاس پاداش از قبرس به دلیل معرفی و پرداختن به هنری مهجور و ارایه اطلاعاتی در باره فرهنگ کشور یونان اهدا شد و هیات داوران در بخش بهترین فیلم مستند و همچنین نماهنگ هیچ اثری را شایسته کسب رتبه اول و دوم ندانست.
جایزه ویژه هیات داوران شامل تندیس طلایی جشنواره، نیز به دلیل استفاده بسیار خلاقانه از ابزار ساده و دور ریختنی‌ها و پرداخت شاعرانه و کودکانه‌ی موضوع فصل‌ها و تیتراژی متفاوت، به کارگردان‌های فیلم "دنیای شگفت انگیز"، کار گروهی از دانش‌آموزان کشور بریتانیا تعلق گرفت.
ششمین جشنواره ملی و اولین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان برای کودکان روز سوم آذر در قزوین به کار خود پایان داد.