حضور کودکان و نوجوانان ایرانی در 20 کتاب‌خانه‌ی جدید کانون

با افتتاح 20 کتاب‌خانه‌ی ثابت و سیار جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شهرهای مختلف کشور روزهای سرد و برفی زمستان 1390 به روزهایی گرم و شادی‌آفرین برای بچه‌های ایران تبدیل شد.

به گزارش روابط عمومی کانون، هم‌زمان با جشن‌های سی و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی درهای یک مجتمع بزرگ 2300 متر مربعی در میان شادی کودکان در گرگان و مجتمع بزرگ دیگری در ارومیه بر روی آن‌ها گشوده شد و دامنه‌ی کوه بیستون در کرمانشاه، شهرهای "گندمان" و "چلگرد" کوهرنگ در چهارمحال و بختیاری، سرایان در خراسان جنوبی، پارس‌آباد اردبیل و حبیب آباد اصفهان، "مروست" و "خاتم" یزد، "خنج" و "گراش" "قیروکارزین" و " پاسارگارد" استان فارس و شهرک رازی قاسم‌آباد خراسان رضوی شاهد افتتاح مراکز دیگری برای کودکان ونوجوانان این شهرها بود.
در عین حال در استان فارس نیز 5 کتاب‌خانه سیار کانون آغاز فعالیت خود را جشن گرفتند و در قهاوند همدان هم کلنگ احداث مرکز دیگری بر زمین خورد.  
بر اساس گزارش‌های تکمیلی در ایام فرخنده دهه مبارک فجر دومین مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پارس‌آباد استان اردبیل با حضور محمود صابری استاندار اردبیل، سید مجتبی صدر مشاور مدیرعامل کانون، ناهید اللهویردیزاده مدیر کانون پرورش فکری استان اردبیل و جمعی از مسوولان استان و شهرستان پارس آباد، افتتاح شد.
استاندار اردبیل در این مراسم  از افتتاح این مرکز در ایام مبارک دهه فجر اظهار خرسندی کرد و سپس از تمثال شهید نوجوان سولدوز جعفری ـ که این مرکز به نام او نامگذاری شده ـ پرده برداری و از فضا و امکانات مرکز بازدید کرد.
ناهید اللهویردیزاده مدیر کانون استان اردبیل هم در مراسم افتتاحیه مرکز شماره 2 کانون پارس آباد ضمن ارج نهادن به زحمات مسوولان استان و تقدیر از مدیر کل مسکن و شهرسازی گفت: «کار برای کوچک‌ترها، کوچک نیست. وارثان اصلی نظام و آینده‌سازان آن، کودکان هستند، بی توجهی به فرهنگ و تربیت کودکان، بی توجهی به آینده کشور است، هزینه در این حوزه، سرمایه گذاری برای ساختن آینده است و اگر در خصوص سرمایه گذاری بر روی کودکان غفلت شود دیگر امکان جبران وجود نخواهد داشت.»
وی با تاکید بر رهنمودهای امام راحل(ره) ـ که در اسلام همه امور را مقدمه‌ای برای انسان‌سازی دانسته‌اند ـ افزود:«کار در حوزه فرهنگ ظرایف ویژه‌ای دارد به ویژه در مناطق مرزی که در خط مقدم هجمه‌های فرهنگی قرار دارند، راه مقابله با این هجمه‌های فرهنگی بهره‌مندی از فرهنگ غنی دینی است.»
اللهویردیزاده با اشاره به راه‌اندازی دفتر مطالعات فرهنگی در مناطق مرزی و افتتاح مرکز شماره 2 پارس آباد، این اقدامات را گامی موثر در رویارویی با تهاجم فرهنگی و فراهم‌سازی بستر مناسب برای فعالیت کودکان دانست.
سید مجتبی صدر مشاور مدیرعامل کانون در این آیین، ضمن تقدیر از مسوولان کانون استان تمام دست‌آوردها و موفقیت‌ها را مرهون خون شهدا دانست و اظهار امیدواری کرد در سایه این تلاش‌ها کودکان و نوجوانان به شکوفایی بیشتر دست یابند.
وی اظهار امیدواری کرد، با بصیرت افزایی بتوانیم با دفاع از داشته های خویش، پاسدار خون شهیدان نیز باشیم.
با افتتاح مرکز شماره 2 کانون در پارس آباد تعداد مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل به 30 مرکز رسید.       
در همین حال با حضور سعید توتونچیان معاون اداری و مالی کانون شصت و یکمین مرکز کانون استان اصفهان، در شهر  حبیب آباد، افتتاح شد.
در این مراسم همدانیان معاون برنامه ‌ریزی استانداری، شهردار حبیب آباد، رییس آموزش و پرورش برخوار و عسگری‌فر نیز حضور داشتند.
چهارمحال و بختیاری نیز پس از افتتاح مرکز گندمان شاهد گشایش مرکز دیگر کانون در چلگرد کوهرنگ بود.
در این مراسم با حضور حمید فروزنده معاون برنامه ریزی استانداری ،خالدی فرماندار شهرستان کوهرنگ و مسوولان اداری شهرستان پرویز شاهوردی مدیر کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان توضیح داد که این مرکز با زیربنای 500 متر مربع در زمینی به مساحت 1000 متر مربع و در 2 طبقه ساخته شده و برای احداث آن نزدیک به 4 میلیارد ریال و تجهیز و راه اندازی آن 1 میلیارد و 500 میلیون ریال هزینه شده است.
وی تصریح کرد در حال حاضر 21 مرکز فرهنگی هنری ثابت و 2 مرکز کتابخانه پستی و سیار روستایی در استان چهارمحال وبختیاری فعال می باشد.
اما بیستون کرمانشاه نیز شاهد افتتاح مرکز جدید کانون در روزهای دهه فجر بود.
درآیین افتتاح این مرکزفرماندار این منطقه تاریخی از زحمات وپیگیر‌های مداوم مدیر کانون استان کرمانشاه درتاسیس مرکز، قدردانی کرد.
در این مراسم هم که فرماندار و بخشدار وجمعی از مسوولان محلی بخش بیستون حضور داشتند رضا موزونی مدیر کانون استان کرمانشاه افتتاح این مرکز را نشان از حرکت‌های مثبت فرهنگی به موازات شخصیت جهانی منطقه‌ی باستانی بیستون دانست وگفت:همواره سعی ما وسیاست فرهنگی کانون پرورش فکری در نظام مقدس جمهوری اسلامی، تقسیم عادلانه‌ی مزایای فرهنگی وخصوصا زدودن آثار ناهنجاری‌های فرهنگی از مناطق مختلف استان بوده است.
دربخشی دیگر ازاین مراسم، فرماندار این منطقه نیز در سخنانی ضمن قدردانی اززحمات و پیگیری‌های مداوم مدیر کانون استان از افتتاح این مرکز اظهار خوشحالی کرد و افزود:کانون پرورش فکری به عنوان یکی از نهادهای بزرگ فرهنگی و تاثیرگذار با اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی، کارنامه‌ی موفقی را در استان کرمانشاه و به‌ویژه در شهرهرسین وشهرهای شرق استان کرمانشاه به یادگارگذارده است."
این مرکز با اختصاص اعتباری بالغ بر 350 میلیون تومان با زیربنای 380 مترمربع و در زمینی به مساحت 500 متر مربع در دو طبقه احداث شده است.
در همین حال در شهر سرایان استان خراسان جنوبی نیز مرکز دیگر ثابت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به بهره برداری رسید.
یک مرکز ثابت کانون نیز در شهر "مروست" و یک کتابخانه سیار روستای در شهر خاتم استان یزد نیز در روز 20 بهمن مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
کودکان و نوجوانان شهرک رازی قاسم‌آباد از توابع مشهد مقدس نیز روز 25 بهمن شاهد افتتاح مرکز کانون در شهرک خود به نام شهید محمد مرادی مقدم خواهند بود.
این در حالی است که در استان فارس دو مرکز فرهنگی، خنج و گراش نیز به بهره برداری رسید و کلید 5 کتابخانه‌ی سیار روستایی کانون هم به دست مربیان آن سپرده تا این مراکز نیز فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کنند.
در مراسم گشایش مرکز خنج معاون برنامه‌ریزی استانداری، فرماندار، مدیر کل نوسازی مدارس، مدیر کانون فارس و اعضاء شورای اداری شهرستان خنج حضور داشتند.
این پروژه را اداره‌ی کل نوسازی مدارس با زیربنای 650 متر مربع و در زمینی به مساحت 2100 متر مربع ساخته است و برای احداث آن از محل مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان فارس نزدیک به 4 میلیارد و 600 میلیون ریال هزینه شده است.
این مرکز مجهز به امکاناتی مانند رایانه، آسمان نما، ویدئو پروژکشن، کتاب، سیستم صوتی و ... است.
همچنین مرکز فرهنگی هنری کانون در شهرستان گراش  نیز از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان فارس - نیز با حضور مدیر کل آموزش و پرورش فارس، مدیر کل نوسازی مدارس، مدیر کانون فارس و مسؤولین محلی افتتاح شد.
مدیر کانون فارس در مراسم افتتاح این مرکز گفت: تعداد مراکز فارس با افتتاح کانون گراش به مرز 50 خواهد رسید و امید است به زودی 4 مرکز جدید در شهرهای داراب، جهرم، رستم و بیرم لارستان نیز به بهره برداری برسد. حق پرست افزود با برنامه ریزی‌های به‌عمل آمده، شعبه‌ی کانون زبان ایران نیز در شهرستان خنج تأسیس خواهد شد.
همچنین دو مرکز فرهنگی هنری دیگر در شهرهای "قیر وکارزین" و "پاسارگاد" نیز تا پایان دهه‌ی مبارک فجر در استان فارس افتتاح خواهد شد. 
بر اساس همین گزارش 5 خودروی کتاب‌خانه‌ی سیار روستایی فارس نیز با صرف هزینه 350 میلیون ریال برای هر واحد از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری به استان خریداری شده و مجهز به تجهیزات صوتی، کتاب، سرگرمی و ... است.
این خودروها به مربیان سیار روستایی کانون شهرستان‌های فسا، داراب، نی ریز، جهرم و نورآباد ممسنی در دهه ی مبارک فجر تحویل داده شد.
مجتبی حق پرست ، مدیر کانون فارس در این جلسه ضمن قدردانی از زحمات مربیان سیار روستایی وظیفه ی مربیان کتابخانه ی سیار روستایی را، خاص و متمایز از سایربخش‌های کانون برشمرد و گفت: به‌دلیل این ویژگی خاص در کتابخانه‌ی سیار و این که مربیان ما در روستا فقط خودشان هستند و تعدادی از کودکان و نوجوانان محروم و مشتاق به دانستن، وظیفه‌ی آنان را در قبال شغل و هنر مربیگری دو چندان می سازد.
وی ادامه داد بنابر این؛ نوع و شیوه‌ی اجرای فعالیت‌ها، نوع برخورد با اعضاء و مراجعان روستایی، حفظ اموال و امکاناتی که در اختیار دارند از اهمیت زیادی برخوردار است.
این گزارش می‌افزاید مراسم کلنگ‌زنی مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قهاوند استان همدان نیز در هفتمین روز از دهه مبارک فجر برگزار شد.
بنا بر این گزارش در این مراسم احسان قنبری معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار همدان ، محمدی بخشدار قهاوند، پرویز ابراهیمی مدیر کانون استان‌، شهردار قهاوند و تنی چند از مسوولان شهری حضور داشتند.
پرویز ابراهیمی مدیر کانون استان همدان در این مراسم خاطر نشان کرد : به برکت نظام جمهوری اسلامی انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود و مسوولان نظام در حوزه کودک و نوجوان نگاه بسیار خوب فرهنگی در توسعه مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان داشته اند.
ابراهیمی افزود : قبل از انقلاب کانون در همدان دارای سه مرکزفرهنگی بود که به برکت انقلاب اسلامی و نگاه فرهنگی مسوولان به ویژه در حوزه کودک و نوجوان در حال حاضر کانون در استان دارای 36 مرکز فرهنگی ، هنری است.
مدیر کانون استان اضافه کرد: خوشبختانه با توجه به پیگیری‌های مسوولان و مردم فهیم شهر قهاوند مبنی بر احداث یک فضای فرهنگی تخصصی ویژه کودکان و نوجوانان در سفر استاندار به قهاوند این امر مورد تصویب قرار گرفت.
وی در پایان افزود : زمین مورد نظر با630 متر مربع مساحت از سوی شهرداری قهاوند برای احداث در اختیار کانون قرار گرفته است و با زیر بنای 500 متر در 2 طبقه و از محل اعتبار تملک دارایی‌های استانی احداث خواهد شد.
گفتنی است شمار مراکز ثابت، سیار شهری و روستایی و کتاب‌خانه‌های پستی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با این افتتاح‌ها از 870 مرکز در سراسر کشور فراتر رفت.