گزارشی از برگزاری جشن‌های سی و سومین بهار انقلاب در مراکز کانون سراسر کشور

سی و سومین بهار پرشکوه پیروزی انقلاب اسلامی ایران در مراکز کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان سراسر کشور حال و هوای دیگری داشت.<BR> بیش از 850 مرکز فرهنگی، هنری کانون در دهه فجر 1390 تلاش کردند تا کودکان و نوجوانان ایرانی را با حماسه‌ی بزرگ پیروزی انقلاب آشنا کنند.

فرزندان امروز ایران که اکنون بین 6 تا 16 سال از زندگیشان میگذرد خاطرات انقلاب را از زبان پدران و مادران یا نسل پیش از آن یعنی پدربزرگها و مادر بزرگها شنیدهاند و اکنون فضای مراکز کانون مکان مناسبی است که این خاطرات به یادماندنی برای کودکان و نوجوانان نیز بازگو شود.
این در حالی است که در کنار روایت سینه به سینه وقایع انقلاب و معرفی آن به نسلهای جدید وجود رسانههای جدید به آشنایی بیشتر نسل حاضر با آن وقایع کمک میکند.
مراکز کانون در این زمان تلاش کردند که با بهرهگیری از تمامی شیوهها و امکانات و ابزار امروزی این وظیفه را به بهترین نحو انجام دهند.
امسال جشنهای پیروزی انقلاب با شادی دو چندانی نیز همراه بود چرا که 20 مرکز جدید به شمار مراکز کانون در چند استان کشور افزوده شد که دو مجتمع بزرگ شهرهای ارومیه و گرگان مهمترین آنها به شمار میرفت.
از سویی دیگر کانون مسوولیت کمیته کودک ونوجوان ستاد دههی فجر انقلاب اسلامی را نیز بر عهده دارد که این مهم در استانها به مدیران کانون هر استان سپرده شده است.
گزارش زیر بخشی از برنامهها و جشنهای باشکوه پیروزی انقلاب در مراکز کانون سراسر کشور را پیشروی خوانندگان قرار میدهد.
این گزارش توسط محمدرضا رستمپور کارشناس روابط عمومی کانون استان ایلام گردآوری و تدوین شده است.
نام شهدای نوجوان بر سر در کتابخانههای آذربایجان شرقی
بر اساس این گزارش مراکز کانون استان آذر بایجان شرقی شاهد برنامههایی مانند جشن پیروزی انقلاب، کارگاه تئاتر کاغذیو نام گذاری مجتمع فرهنگی هنری تبریز به نام یکی از نوجوانان شهید استان بودند.
 در مراسم افتتتاح مجتمع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تبریز به نام شهید نوجوان"مرتضی احمد اوغلی "حجت الاسلام ابراهیمی" مدیر کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان آذربایجانشرقی به صحبت پرداخت و   تنها راه پیشرفت و سعادت جامعه را توسعهی فرهنگ شهادت و ایثار دانست و گفت: «کانون استان، همزمان با راهاندازی دبیرخانه شهدای نوجوان، برنامههای متنوعی را در تجلیل از این شهیدان عزیز برگزار خواهد کرد.
وی با اشاره به نامگذاری مراکز فرهنگی هنری کانون استان به نام شهدای نوجوان افزود: "در دهه فجر امسال 7 مرکز کانون در تبریز به نام 7 شهید نوجوان نامگذاری شد".
جشنی برای گشایش مجتمع کانون در ارومیه
بچههای عضو مراکز فرهنگی هنری کانون آذربایجان غربی نیز نمایشگاه آثار خود را برگزار کردند و در نمایشگاه کتاب کانون این استان نیز حضوری نمایان داشتند اما مهمترین آنها میزبانی جشنواره کشوری قصهگویی و گشایش مجتمع بزرگ کانون ارومیه بود.
 فریدون مصطفوی مدیر این استان در باره میزبانی آذربایجان غربی گفته خوشبختانه استان آذربایجان غربی به لحاظ دارا بودن امکانات مناسب در استان و ارتباط خوب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با دستگاههای اجرایی دارای ظرفیت مناسبی برای اجرای جشنوارهای در شان و منزلت کانون بود.
کانون استان پیش از این چهاردهمین جشنواره منطقهای قصهگویی را برگزار کرده بود و تجربهی خوبی از آن جشنواره را اندوخته بودیم در عین حال سال گذشته با حضور در جشنواره بینالمللی بندرعباس احساس کردم میتوان در استان ما هم به بهترین نحو شرایط را برای میزبانی پانزدهمین جشنواره بینالمللی فراهم کرد بعد از این جشنواره و بلافاصله موضوع را با آقای جلالزاده استاندار آذربایجان در میان گذاشتم و پیشنهاد برگزاری در ارومیه را ارایه دادم.
معرفی شخصیت امام در اردبیل
 در همین راستا در استان اردبیل تجدید پیمان با امام خمینی «ره »گلباران تمثال امام و تجلیل از قصه گویان برتر به عنوان تازهترین برنامه های کانون به اجرا در آمد.
 درمراسم گلباران تمثال امام   که با حضور دانش آموزان مدرسه سبلان و سبحان برگزار شد، مربیان با معرفی شخصیت گرانقدر بنیانگذار جمهوری اسلامی، جنایتهای رژیم شاهنشاهی را برای اعضا بازگو کردند.
 در کارگاه روایتخوانی که با برپایی نمایشگاهی از عکس فضاسازی شده بود، روایت هایی از انقلاب نقل شد، سپس اعضا با اجرای سرود «ایران ما» و برافراشتن پرچم، تمثال امام خمینی(ره) را گلباران کردند.
جشن کودکان و انقلاب در اصفهان
مراکز فرهنگی هنری استان اصفهان نیز برنامههایی مانند جشن کودکان و انقلاب و مسابقه کتابخوانی امام آمد را اجرا و نمایشگاهی هم برپا کردند.
پنجمین برنامه جشن کودکان و انقلاب با قصهگویی یک دختربچهی خردسال عضو کانون درباره یک واقعه در زمان حضرت رسول ا... شروع شد. سپس سرود غنچهها توسط اعضای مهدکودک گلبان که با لباس محلی روی سن حاضر شدند با موضوع بهمن 57 اجرا شد. نیلوفر کاوه عضو مرکز شماره 3 کانون نفر بعدی بود که روی سن رفت و به اجرای یک متن ادبی با موضوع انقلاب 57 پرداخت.
بازدید رییس ستاد دهه فجر البرز از کانون
از کانون استان البرز نیز از گلباران مزار شهدای این استان توسط بچه ها و بازدید مسوولان ستاد گرامیداشت دهه مبارک فجر از کانون و برگزاری ایستگاههای فرهنگی ادبی هنری خبر رسیده است.
 در برنامه بازدید مسوولان ستاد دهه فجر از فعالیتهای کانون این استان کاشانیپور رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و ستاد دهه فجر استان البرز ضمن مشاهده برخی از فعالیتهای اجرا شده برای کودکان و نوجوانان از فعالیتهای کانون تجلیل کرد وانجام این فعالیت ها را به منظور رشد و شکوفایی کودکان و نوجوانان و آگاهی آنان از تاریخ انقلاب اسلامی بسیار مفید و سود مند خوانده و سپس با حضوردر جمع کودکان حاضر در فعالیتهای مجتمع کانون البرز، با تبریک ایامالله دهه فجر و گرامیداشت این ایام، سلامتی و امنیت را دو نعمتی دانست که تنها وقت متوجه ارزش آن میشویم که آنها را از دست داده باشیم.
وی هم چنین از حجاب به عنوان یک هویت انسانی یاد کرد و به زبان ساده اهمیت آن را تشریح کرد.
 
عضویت رایگان بچههای ایلام در مراکز کانون
ثبت نام رایگان بچههای ایلامی در کنار برنامههایی مانند جشن انقلاب و نمایشگاه آثار نوجوانان ایلامی با موضوع انقلاب و شعر خوانی کودکان و نوجوانان با موضوع انقلاب از تازه ترین برنامههای کانون استان ایلام در دهه فجر امسال به شمار میرفت.
 به گفتهی علی اشرف صندوقآبادی مدیر کانون این استان، دوازده نمایشگاه آثار فرهنگی هنری کودکان و نوجوانان استان ایلام در دوازده مرکز کانون استان افتتاح شد و دانشآموزان و اعضای کانون به بازدید از آثار هم سن و سالهایشان پرداختند.
در این نمایشگاهها که در مراکز شماره دو، شماره سه ایلام، بدره، دره شهر، دهلران،آبدانان، شباب، سرابله، ایوان، لومار، چوار ومرکز شماره یک ایلام برگزار شد آثاری مانند نقاشی، کاردستی، ماکتهایی از دوران پیروزی انقلاب اسلامی، نشریه دیواری، عکس و... به نمایش گذاشته شد.
 این آثار حاصل تلاش ذهنی و خلاقیت اعضای کانون بود که با راهنمایی مربیان به اجرا در آمد و براساس فعالیتهای ثابت مراکز طراحی شده بود.
استقبال از جشنواره پویانمایی موج در بوشهر
 بر پایهی این گزارش در حالی که دهه فجر به روز بیست و دو بهمن ماه و راهپیمایی باشکوهش نزدیک میشد نمایشگاه عکس انقلاب اسلامی، همایش رویش خورشید و جشنواره مشاعره در استان بوشهر برای اعضای مراکز کانون این استان به اجرا در آمد.
جشنواره پویانمایی موج از دیگر برنامههای این استان بود به گفته محمد علی یزدانشناس، دبیر جشنواره و کارشناس هنری کانون استان بوشهر، در طول برگزاری این جشنواره، کودکان و نوجوانان بوشهری ضمن تماشای منتخبی از آثار پویانمایی، به کمک ابزاری با نام «استند انیمیشن» برای نخستین بار ساختن یک انیمیشن کوتاه را تجربه کردند.
یزدان شناس افزود: جهت آشنایی بیشتر کودکان و نوجوانان با فرایند تولید آثار ارایه شده در جشنواره، در گالری سینما کانون، نمایشگاهی از دکورهای مختلف آثار پویانمایی برپا شده بود.
 
برگزاری جشنواره خنده فراخ در تهران
کانون استان تهران نیز به عنوان تازهترین برنامههای دهه فجرش خاطرات انقلاب و جشنواره خنده فراخ را برای بچههای تهرانی برگزار کرد.
مراسم تجدید میثاق با آرمانهای حضرت امام (ره) نیز توسط کانون استان تهران همانند سالهای قبل ، صبح روز چهارشنبه 5 بهمن ماه با حضور در مرقد مطهر آن امام برگزار شد.
کودکان و نوجوانان عضو کانون استان در پیمان نامهی خود آورده بودند که ما کودکان و نوجوانان کانون پرورش فکری، امروز در مقابل تو به احترام ایستادهایم تا یادتان را و نامتان را که سرلوحه بیداری اسلامی جهان است زنده نگه داریم و دلهایمان را برآستان مقدست گره بزنیم و یادمان بیاوریم اندیشههای والای شما را که چگونه راه رسیدن به عزت و بزرگی را به جهانیان آموخت .
آمدهایم تا بگوییم که ما تا آخرین قطره خون خود از انقلاب و ارزشهای مقدس آن دفاع خواهیم کرد و راه و نام شما را ادامه خواهیم داد. این انقلاب بی نام خمینی در هیچ جای جهان شناخته شده نیست.
 
گشایش دو کتابخانه در چهارمحال و بختیاری
در استان چهار محال بختیاری افتتاح دو مرکز فرهنگی هنری جدید و نشست آسیب شناسی برنامه های فرهنگی ادبی هنری از طرف کانون این استان به اجرا در آمده است در مراسم افتتاح مرکز جدید پرویز شاهوردی مدیر این استان در این مراسم ضمن تبریک ایام ا.. دهه فجر گفت: مرکز گندمان دارای زمینی با مساحت950 متر مربع و زیر بنای 441 متر مربع می باشد.
وی افزود : اعتبارات عمرانی و ساخت و ساز این مرکز بالغ بر2800 دو میلیاردو هشت صد میلیون ریال بوده و اعتبارات تجهیز و راه اندازی آن 1500 یک میلیاردو پانصد میلیون ریال می باشد که در اعتبارات سال 90 مبلغ 50 میلیون ریال آن تخصیص یافته است.
شاهوردی اشاره کرد: مرکز فرهنگی هنری گندمان دارای کلاسهای ادبی ،کلاس هنری ،سالن مطالعه کودک و سالن مطالعه نوجوان و همچنین دارای سالن آمفی تاتر با ظرفیت 80 نفر است.
دیگر مرکز کانون نیز در کوهرنگ به بهره برداری رسید.
مرور خاطرات بهمن در خراسان جنوبی
 گزارش روابط عمومی کانون همچنین از اجرای برنامه خاطرات بهمن، نخستین جشنواره نقاشی کودک مسلمان و عصر شعر در خراسان جنوبی حکایت دارد.
 کوچه انقلاب از دیگر برنامههای این استان به شمار میرفت. بچهها در این برنامه با حضور در کوچه انقلاب با وقایع روزهای 12 بهمن تا 22 بهمن سال 57 آشنا شدند.
بازدید کنندگان قبل از ورود به کوچه انقلاب با استفاده از کتاب، "تصویرها و فریادها"، شعارهای انقلابی را در ذهن خود ثبت کردند.
آنان در ادامه با حضور در کوچه انقلاب و پخش موسیقی در مسابقه شعار نویسی شرکت و یک صدا شعار های آن زمان را فریاد میکردند.
گروههای شرکت کننده در این مسابقه فقط باید شعار هایی را مینوشتند که در کوچه انقلاب موجود نباشد. گروههایی که بیشترین شعار را مینوشتند تشویق می شدند .
 
زیارت در خراسان رضوی
مسابقه اینترنتی زیارت، از تازهترین فعالیتهای استان خراسان رضوی در دههی فجر امسال  محسوب می شد .
راضیه باباخانی مدیر کانون این استان در تشریح برنامه های کانون در دهه مبارک فجر با بیان اینکه در دهه فجر امسال مرکز فرهنگی، هنری شهید مرادی واقع در شهرک رازی و بجستان افتتاح شد؛ پذیرش بیشتر کودکان و نوجوانان استان را منوط به افزایش مراکز فرهنگی, هنری کانون در سطح استان دانست و یادآور شد که 6 مرکز ثابت برای شهر مشهد که به عنوان پایتخت معنوی ایران قلمداد می شود رقم بسیار ناچیزی است که امیدواریم با تعامل با استانداری این رقم افزایش یابد و تعداد بیشتری از کودکان و نوجوانان بتوانند از 40 نوع فعالیت فرهنگی، هنری و ادبی کانون استفاده کنند.
 
خراسان شمالی و برپایی جشن لالهها
 در خراسان شمالی از برپایی جشن لاله ها و برگزاری نمایشگاه خبر رسید.
علی ارکانی فرد"مدیر کانون این استان در جلسه ستاد دهه فجر خراسان شمالی گفت: ملت ایران با حضور خود در صحنههای انقلاب انزجار خود ازنظام ستم شاهی را به اثبات رساند و با آگاهی و بیداری مردم توانستند انقلاب اسلامی را با رهبری امام راحل(ره)به پیروزی برسانند.
وی اظهار داشت:آرمان ها و اهداف والای انقلاب اسلامی بایستی برای کودکان ونوجوانان تشریح شود و آنها با دستاوردهای انقلاب به شکلی ملموس آشنا شوند.
وی ادامه داد: انتقال فرهنگ رشادت و شهادت به نسلهای جوان و حفظ و نگهداری از ارزشهای والای نظام جمهوری اسلامی با زبانی مناسب برای کودکان باید در دستور کار کمیته کودک ونوجوان ستاد قرار گیرد.
طلوع خورشید آزادی  در خوزستان
همایش طلوع خورشید آزادی ونمایشگاه اثار فرهنگی ادبی هنری فجر در کانون استان خوزستان به مناسبت دههی فجر انقلاب اسلامی برگزار شد.
به گفتهی عبدالنبی شاکریان برپایی نمایشگاه کتاب و آثار اعضاء، برگزاری مسابقه ادبی و نشست ادبی، برپایی ایستگاه نقاشی و سفال و خوشنویسی، معرفی کتاب با موضوع انقلاب در مراکز کانون ، تهیه نشریه ادبی، اجرای سرود، نمایش فیلم، پخش موسیقیهای انقلابی، اجرای نمایش عروسکی ، شعر خوانی، فعالیتهای تحقیقی و پژوهشی در زمینه انقلاب اسلامی و ارسال کتاب، و اجرای مسابقه با موضوع انقلاب با حضور اعضای کتابخانههای سیار شهری و روستایی برنامههای دیگری بود  که در مراکز کانون پرورش فکری خوزستان برگزار شد.
ارسال کارت تبریک برای اعضای کتابخانههای سیار و پستی زنجان
   مدیر کانون استان زنجان، با بیان اینکه برنامههای دههفجر برای کودکان و نوجوانان باید متفاوت از سایر برنامهها باشد، اظهار کرد: فضاسازی مراکز کانون پرورش فکری با موضوعات شاد و دارای پیام، اولین فعالیت مهم در این مجموعه است که ممکن است در سایر برنامهها آنچنان جدی گرفته نشود.
محمود مروج با اشاره به اینکه برخی از مخاطبان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به طور مستقیم با این مجموعه در ارتباط نیستند، افزود: اعضاء کتابخانههای سیار شهری، روستایی و پستی، از جمله این افرادند که از سوی واحد هنری کانون، کارتهای تبریک ویژهای به آنها اهدا شد.
کمیته کودک سمنان برترین در ستاد دهه فجر استان
در استان سمنان کمیته کودک و نوجوانان استان سمنان در بین 18 کمیته از سوی استانداری سمنان بعنوان کمیته برتر معرفی و از رئیس و اعضای کمیته کودک و نوجوان تقدیر و تشکر بعمل آمد .
 
وحدت و دوستی در سیستان و بلوچستان
بر اساس این گزارش ایجاد وحدت و دوستی به عنوان یک اصل در برنامههای کانون استان سیستان و بلوچستان در نظر گرفته و در همین زمینه نیز نمایشگاهی از آثار بچهها برپا شد.
 اجرای فعالیتها دربخشهای مختلف فرهنگی، هنری، ادبی با رویکرد معرفی انقلاب اسلامی، برگزاری جشن انقلاب و برگزاری ایستگاه نقاشی با موضوع انقلاب، از مهمترین برنامههای کانون این استان به مناسبت دهه مبارک فجر شمار میرفت. 
پنجرههای آفتابی به روی کانون فارس گشوده شد
 پنجره های آفتابی نیز از تازهترین برنامه های کانون استان فارس به مناسبت سی و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به شمار میرفت.
 این برنامه با حضور فرماندار آباده و مسوولان ادارههای این شهرستان افتتاح شد.
 در این مراسم که با حضور 120 نفر از اعضاء همراه بود معرفی وقایع صدر اسلام، معرفی وقایع انقلاب 57، بیان گوشههایی از زندگانی سرشار از اخلاق حسنه امام خمینی (ره)، فعالیت ادبی و نقاشی، مسابقهی"حدس بزن ، جایزه بگیر" و مسابقهی " لبخند امام، لبخند پیامبر" اجرا شد.
این برنامه ها تا پایان دههی مبارک فجر در مرکز آباده به اجرا درآمد.
اعضاء مرکز آباده همچنین با در دست داشتن پرچمهای مقدس جمهوری اسلامی ایران و حضور پر شور در گلزار شهدا با امضاء عهدنامهای، با شهیدان راه آزادی عهد و میثاق تازه بستند.
 نمایشگاه عکس انقلاب در قزوین
 در همین راستا بچههای عضو کانون استان قزوین از نمایشگاه عکس این کانون با موضوع انقلاب اسلامی دیدن کردند.
مدیرکانون استان قزوین در نشستی که با اعضای کمیته کودک ونوجوان داشت تاکید کرد که که برنامههای فرهنگی و هنری مرتبط با دهه فجر در تمامی مراکز کانون استان به صورت کارشناسی شده برگزار شد.
 وی همچنین برنامههای مشارکتی بین دستگاههای عضورا سبب ارتقا ارزش وشکوه فعالیتهای مناسبتی این ایام دانست.
همکاری درزمینه اجرای مسابقه نقاشی (روی پارچه )برای کودکان ،از دیگر موارد مطرح شده در این نشست بود.
حضور کانون قم  در نمایشگاه تخصصی کتاب کودک ونوجوان
فعالیتهای کانون استان قم در دهه فجر امسال در صدا و سیمای این استان ارایه شد. همچنین شرکت در نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان از مهمترین برنامههای استان قم به شمار میرفت.
این نمایشگاه با حضور استاندار وناشران کتاب کودک ونوجوان طی روزهای 21 تا 26 بهمن در محل مجتمع امام خمینی(ره) برگزارشد و حدود500 عنوان کتاب از تولیدات وسرگرمیهای سازنده کانون نیز در غرفه ای به مساحت 36متر مربع ارایه شد.
 وجود کتاب هایی برای نابینایان از جذابیتهای غرفه کانون در این نمایشگاه محسوب میشد   .
کردستان و ششمین جشنواره خوشههای خورشید
نمایشهای عروسکی و صحنهای و طنز بچههای عضو کانون کردستان نیز از تازهترین خبرهای کانون این استان در روزهای دهه فجر بود.
سهیلا شیخی مدیر کانون استان کردستان در باره دیگر برنامههای این استان توضیح داد که ششمین جشنواره استانی خوشههای خورشید به مناسبت میلاد حضرت رسول (ص) هفته وحدت و ایامالله دههی مبارک فجر انقلاب اسلامی در سنندج با موضوعات پیامبر اعظم (ص) وحدت اسلامی، انقلاب اسلامی و با هدف آشنایی مخاطبان با زندگی پیامبر اعظم(ص) به عنوان مهمترین عامل وحدت بین مسلمانان در سه محور فرهنگی، هنری و ادبی برگزار شد.
به گفتهی وی این جشنواره از بخش های قصه گویی، نمایشنامه خوانی، مسابقهی اینترنتی و کتابسازی در بخش فرهنگی، مولودی خوانی، دف نوازی، تواشیح، اجرای سرود انقلابی، خوشنویسی و نقاشی در بخش هنری، شعر و قطعه ادبی در بخش ادبی تشکیل شده بود.
او همچنین افزود که ششمین جشنواره خوشه های خورشید به نام انقلاب اسلامی، قرآن، بصیرت دینی و وحدت اسلامی نامگذاری شده بود.
شیخی ادامه داد: مراکز کانون استان متناسب با ایام دهه فجر فضاسازی وآذین بندی شدند و کتابهایی با موضوع انقلاب مانند دهکده کوچک، پرواز 4721 ، به سوی پیروزی و ... در این مراکز معرفی شد.
برپایی جشنواره انیمیشن در کرمان
در استان کرمان نیز هفتمین نمایشگاه بزرگ قرآن کریم و تجلیل از شاعران کانونی در این استان طی دهه فجر امسال برگزار شد.
 مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان همچنین از برگزاری جشنواره فیلمهای انیمیشن کودک و نوجوان در دهه فجر در محل تربیت معلم شهید باهنر کرمان خبر داد و تصریح کرد: در این جشنواره 15 فیلم انیمیشن کودک و نوجوان از تولیدات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور اکران شد.
وی خاطرنشان کرد: در دهه فجر انقلاب اسلامی کارگاه ادبی با موضوع مهدویت، کارگاههای نقاشی، سفال، کاردستی و نمایشگاه نقاشی با موضوع انقلاب اسلامی برگزار شد.
مسعود گنجعلیخان حاکمی اجرای نمایش عروسکی را از دیگر برنامه های کمیته کودک و نوجوان استان کرمان در دهه فجر برشمرد.
 آوای مرغک کانون در بیستون کرمانشاه
بچه های عضو کانون کرمانشاه نیز این روزها شاهد برگزاری نشست نقد و بررسی کتاب های محمد رضا اصلانی و سی و یک نمایشگاه نقاشی با موضوع انقلاب اسلامی بودند.
 در تازه ترین اتفاقهای فرهنگی این استان، نخستین مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری،در دیار تاریخی "بیستون"افتتاح شد این افتتاح با حضورفرماندار، بخشدار وجمعی از مسوولان محلی بخش بیستون و رضا موزونی مدیر کانون استان کرمانشاه همراه بود.
دراین مراسممدیر کانون استان کرمانشاه ضمن اعلام سپاس از کلیهی مسوولان بخش بیستون  و به ویژه فرماندار این منطقه، افتتاح این مرکز را نشان از حرکتهای مثبت فرهنگی و به موازات شخصیت جهانی منطقهی باستانی بیستون دانست وگفت: همواره سعی ما و سیاست فرهنگی کانون پرورش فکری در نظام مقدس جمهوری اسلامی، تقسیم عادلانهی مزایای فرهنگی و زدودن آثار ناهنجاری های فرهنگی از مناطق مختلف استان بوده است.
وی همچنین گفت: امروز نیز با کوششهای صادقانهی تمامی مسوولان ذی ربط، شاهد به بارنشستن تلاشهای فرهنگی برای کودکان ونوجوانان این منطقه هستیم.
تجلیل از شهدای انقلاب در کهکیلویه و بویر احمد
کانون استان کهکیلویه و بویر احمد نیز پابه پای دیگر مراکز کانون در سراسر کشور از مقام بلند شهدای انقلاب اسلامی تجلیل کرد و با دعوت از گروه تئاتر سیار کانون به اجرای نمایش های شاد و کودکانه در استان پرداخت. گروه نمایشی بازی سازان به کارگردانی مجتبی خمسه از تاریخ 16 تا 19 بهمن  به مناسبت ایام الله دهه فجر همراه با تریلی نمایشی کانون در شهرستانهای استان چهارفصل کهگیلویه و وبویراحمد به اجرای نمایش خرمشیر پرداختند.
تریلی سیار کانون طی روزهای دهه فجر و پس از آن از 8 بهمن تا 1 اسفند در استانهای هرمزگان، بوشهر، کهگیلویه و بویر احمد، خوزستان، ایلام و لرستان نزدیک به 40 هزار نفر را به تماشای نمایشهای خود نشاند.
گشایش مجتمع کانون در گرگان
 این گزارش همچنین از افتتاح بزرگترین مجتمع فرهنگی هنری استان گلستان ، مسابقه رد پای بهار و برنامههای طنز و شادی در کانون این استان خبر میدهد.
 در مراسم افتتاحیه این مجتمع سید صادق رضایی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نشستی مطبوعاتی در گرگان فعالیتهای کانون گلستان را از نظر کیفی و کمی در حد بسیار خوب عنوان کرد و گفت: گلستان اکنون به لحاظ تعداد مراکز کانون در میان ده کانون برتر کشور قرار گرفته است چرا که این استان پیش از انقلاب دارای سه مرکز فرهنگی، هنری بود اما پس از انقلاب شکوهمند اسلامی تاکنون تعداد این مراکز به 16 مرکز فرهنگی هنری ثابت و سیار رسیده است.
 
گنجینههای گیلان نمایشگاه شد
 نمایشگاه گنجینه های گیلان نیز به عنوان یکی از برنامههای تازهی کانون این استان در دهه مبارک فجر این روزها برگزار شد و مورد بازدید مسوولان قرار گرفت.
در همین زمینه کودکان و نوجوانان، وحدت مردم در دوران انقلاب را به تصویر کشیدند.
در این ویژه برنامه اعضای کودک و نوجوان با وحدت به عنوان عامل مهم پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سایهی ایمان به خدا و رهبری حضرت امام خمینی(ره) آشنا شده و در نقاشی 33متریشان وحدت و آزادی را به تصویرکشیدند.
 
لرستان یاد شهدای نوجوان را گرامی داشت
 یادوارهی شهدای نوجوان استان لرستان یکی از برنامههای مراکز کانون استان لرستان به شمار میرفت.
محمد تقی کاییدی مدیر کانون استان لرستان هدف از برگزاری این یادواره را زنده نگه داشتن یاد وخاطرهی شهدای انقلاب و همچنین الگو سازی برای نوجوانان نسل امروز و ترویج فرهنگ ایثار وشهادت عنوان کرد.
وی ضمن اشاره به فلسفه انقلاب اسلامی و نحوهی شکل گرفتن آن توسط امام خمینی (ره) واینکه این انقلاب به خاطر ارزشهای والای اسلامی و انسانی شکل گرفته است پرداخت وگفت: شهدا ره صدساله را یک شبه طی کردند و این نشات گرفته از فرهنگ عاشورایی و روحیه شهادت طلبی در نوجوانان و جوانان ایرانی است وهمهی اینها به خاطر وجود رهبری فرزانه است .
کاییدی اظهارداشت: مردم از ابتدا عاشق امام وانقلاب بودند و به خاطر عشق به امام (ره) از خون خود می گذشتند و حاصل آن به ثمر رسیدن این انقلاب شد.
نمایشگاه نقاشی در مازندران
 گزارش روابط عمومی کانون همچنین از تدارک نمایشگاه نقاشی در روز بیست ودو بهمن از طرف کانون استان مازندران در کنار برنامه یادی از دیروز خبر داده است.
این در حالی است که تمامی مراکز کانون سراسر کشور حضوری باشکوه را به همراه اعضا و مربیان خود در راهپیمایی 22 بهمن به نمایش گذاشتند.
قاسم عزیز زاده گرجی مدیر کانون استان مازندران ضمن بیان این خبر گفت: با توجه به اهمیت و ارزش انتقال مفاهیم انقلاب به قشر کودک ونوجوان و جایگاه مهم وموثر این قشر در آینده ایران اسلامی، کمیته کودک ونوجوان ستاد گرامیداشت دهه فجر مازندران با ایجاد ایستگاه کودک ونوجوان در روز راهپیمایی 22 بهمن در نیل به اهداف یاد شده تلاش کرد.
گرجی افزود: این ایستگاه با همکاری و اجرای اعضای کمیته کودک و نوجوان درچادرهای جانمایی شده در قسمت پایانی راهپیمایی 22 بهمن در کلیه شهرهای استان برپا شد و با برنامههایی مانند نقاشی، مسابقات فرهنگی و هنری مانند مسابقه " بهترین عکس از روز راهپیمایی ، پخش سرود و نمایش مخصوص کودک ونوجوان و دیگر برنامه های فرهنگی و هنری میزبان کودکان و نوجوانان بود.
 
جشن انقلاب در استان مرکزی
 بر پایه ی گزارش روابط عمومی، نمایشگاه آثار اعضا، عصر شعر و جشن انقلاب، به عنوان جدید ترین برنامههای کانون استان مرکزی به مناسبت گرامیداشت سی و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به تازگی برگزار شد.
به گفتهی مدیر کانون استان مرکزی تمامی مراکز فرهنگی، هنری استان تا 22 بهمن در این نمایشگاه کلیه آثار اعضا در زمینههای فرهنگی، هنری و ادبی را در قالب نمایشگاه به نمایش گذاشتند.
از مدارس نیز جهت بازدید از این نمایشگاهها دعوت شده بود.
این نمایشگاه در اراک در مرکز شماره 4 واقع در پارک امیرکبیر به مناسبت سی و سومین سال پیروزی انقلاب به مدت سی و سه روز دایر و تمامی فعالیتهای فرهنگی، هنری و ادبی اعضا به نمایش گذاشته شد.
همچنین ماکتهایی از راهپیمایی مردم در اوایل انقلاب توسط بچهها تهیه و در معرض دید عموم قرار گرفت.
جُنگ شادی به هرمزگان رسید
این گزارش همچنین از اجرای تئاتر سیار توسط تریلی تئاتر کانون در استان هرمزگان خبر داده است به گفته مدیر این استان در مجتمع فرهنگی هنری آفرینش استان هرمزگان نیز به همین مناسبت جنگ شادی فجر بر پا شد.
 این جنگ طی روزهای 15 بهمن تا 21 بهمن از  بخشهای مختلفی مانند نمایش عروسکی" زبالهدان تاریخ"، اجرای مسابقه، پخش سرودهای انقلابی، نمایش فیلم، خاطره گویی از جشن های انقلاب و ... تشکیل شده بود.
کلنگزنی یک مرکز جدید کانون در قهاوند همدان
در همین زمینه از استان همدان نیز گزارش شعر خوانی بچه ها و مربیان با موضوع انقلاب در کانون این استان ارایه شده است.
 مراسم کلنگزنی برای احداث اولین مرکز فرهنگی، هنری کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان نیز در شهر قهاوند با حضور احسان قنبری معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار همدان ، محمدی بخشدار قهاوند، پرویز ابراهیمی مدیر کانون استان ،شهردار قهاوند و تنی چند از مسوولان شهرستان نیز برگزار شد.
پرویز ابراهیمی مدیر کانون استان همدان در این مراسم خاطر نشان کرد : به برکت نظام جمهوری اسلامی انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود و مسوولان نظام در حوزه کودک و نوجوان نگاه بسیار خوب فرهنگی در توسعه مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان داشتهاند.
وی در همین زمینه افزود : قبل از انقلاب کانون سه مرکزفرهنگی در استان داشت که به برکت انقلاب اسلامی و نگاه فرهنگی مسوولان به ویژه در حوزه کودک و نوجوان در حال حاضر کانون در استان دارای 36 مرکز فرهنگی ، هنری است.
یزدیها برای دوچرخههایشان جشن گرفتند
بچه ها و مربیان مراکز فرهنگی، هنری کانون استان یزد نیز در کنار مسوولان این استان در مراسمی معنوی مزار شهدای استانشان را گلباران کردند تا یاد وخاطرهی این عزیزان را گرامی بدارند.
 همچنین جشن دوچرخه ها به عنوان یکی از تازهترین برنامههای کانون این استان به جشن پیروزی انقلاب پیوند داده شد.
از چند روز پیش مربیان فضای مرکزمرکز فرهنگی، هنری شماره سهرا با حال و هوای انقلابی و شاد آماده سازی کردند.
 علاوه بر آن مربیان فرهنگی، هنری و ادبی مرکز بازی های نشاط انگیز و خلاق همراه با مسابقات فرهنگی و ادبی را طراحی و به اجرا درآوردند.
مسوول مرکز فرهنگی هنری شماره سه در این باره گفت اعضای دختر و پسر مرکز هرکدام با تزئین دوچرخههای خود برای شرکت در این برنامه آماده شده بودند. اعضا با دور زدن دوچرخههایشان در محیط پارک مرکز، برنامه ویژه و اصلی جشن دوچرخه ها را برگزار کردند .
زهرا اتحادی در خصوص هدف از برگزاری سالانه جشن دوچرخه ها خاطرنشان ساخت: همیشه خاطرههای شاد در ذهن بچه ها ماندگارتر است و جشن دوچرخه ها یک حرکت شاد، مفرح، ورزشی، سالم و در عین حال فرهنگی است.
گفتنی است اجرا این برنامه توسط مهدی جاور به این جمع، هیجان و انرژی ویژهای بخشید.
گزارش از: محمدرضا رستمپور کارشناس روابط عمومی کانون استان ایلام