سفر و خانواده موضوع پیشنهادی مدیرعامل کانون برای مسابقه نقاشی تهران

کودک، سفر و خانواده موضوعی است که به پیشنهاد مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان محور اصلی هفتمین مسابقه‌ی بین‌المللی نقاشی تهران قرار خواهد گرفت.

 به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سید صادق رضایی در آیین اهدای جوایز ششمین دوره‌ی این رقابت بین‌المللی در تهران این پیشنهاد را به این دلیل مطرح کرد که کودکان بتوانند خانواده‌ای کامل و بانشاط را در نقاشی‌هایشان به تصویر بکشند.
وی سفر کردن را یکی از ابزار ایجاد نشاط در خانواده دانست و خاطر نشان کرد که در این راه مربیان، معلمان و خانواده‌ها می‌توانند کمک کنند تا فضایی برای بچه‌ها به منظور به تصویر کشیدن خانواده‌هایشان در سفر فراهم شود.
رضایی این بحث را به موضوع وضعیت خانواده در غرب کشاند و یادآور شد که در بسیاری از نقاشی‌های بچه‌ها در کشورهای غربی متاسفانه خانواده به صورت کامل دیده نمی‌شود و پدر یا مادر به نحوی از این نقاشی‌ها حذف شده‌اند.
مدیرعامل کانون تاکید کرد که وقتی بیش از 30 یا 40 یا 50 درصد جمعیت بسیاری از کشورها را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند چرا باید امنیت مکان‌های امن آنان به خطر بیفتد؟
وی با ابراز تاسف از وقوع حادثه‌ی کشتار کودکان در یکی از مدارس ایالات متحده گفت: اگر از زاویه‌ای دیگر به این ماجرا نگاه کنیم باید به طرح این سوال بپردازیم که چه اتفاقی افتاده که کودکانی که با فطرت پاک الهی متولد می‌شوند در این نقطه از زندگی، حاضرند که پدر و مادر و 20 کودک و معلمان مدرسه را به قتل برسانند؟ سرنوشت این جوان جای دل‌سوزی دارد.
رضایی یادآور شد که جهان آینده متعلق به کودکان امروز است و ما باید از فرصت حضور آنان در جامعه، مدرسه و مکان‌های اجتماعی برای پرورش و تربیت آنان استفاده کنیم اگر بچه‌ای میل به پدر و مادر، مدرسه و جامعه نداشته باشد بی‌تردید فرآیند تربیت او کامل نمی‌شود.
وی نقش زبان فرهنگ، ادبیات، هنر، موسیقی، انیمیشن، شعر، قصه و نقاشی را در به کمال رساندن انسان و تربیت کودکان با اهمیت ارزیابی کرد و افزود: این کلید واژه‌ها جهانی و بین‌المللی است و تمامی پدران و مادران، معلمان و مربیان از این زبان مشترک بهره می‌گیرند و ما اگر بخواهیم جهانی امن، آباد، آزاد و توام با شادابی و نشاط برای بچه‌ها رقم بزنیم باید از همین زبان‌ها استفاده کنیم.
مدیرعامل کانون در ابتدای صحبت‌هایش با یادآوری تاخیر صورت گرفته در برپایی ششمین جشنواره نقاشی تهران تاکید کرد که کانون استان تهران و همکاران آن باید تلاش کنند تا هم در بعد کمی و کیفی این فاصله را جبران کنند و سال 1393 هفتمین دوره را بهتر از این دوره برگزار کنند.
در این آیین که سفرای کشورهای تاجیکستان، بلاروس، صربستان و اسلواکی و هندوستان نیز در آن حضور داشتند جوایز 164 برگزیده این مسابقه به آنان اهدا شد.
به گفته‌ی محسن فضلی مشاور فرهنگی مدیرعامل و مدیرکانون استان تهران در این دوره حدود 12 هزار اثر از 19 کشور حضور داشت که پس از انتخاب و سه دوره داوری 723 اثر به نمایشگاه راه یافت.
وی با ارایه‌ی گزارشی از فعالیت‌های متنوع کانون، گفت: نقاشی یکی از اصلی‌ترین و جذاب‌ترین فعالیت‌های کودکان و نوجوانان در مراکز کانون است به همین منظور نقش مربیان در مراکز فرهنگی هنری کانون از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در عین حال جذابیت این هنر در بین کودکان ونوجوانان و اثر بخشی آن در شادابی مراکز همواره مورد تاکید بوده است.
وی خلق آثاری خلاقانه را با توجه به شرایط حساس کنونی زمین و مسایل زیست محیطی و آثار تخریب آن بر زندگی انسان از اهداف برگزاری این مسابقه عنوان کرد و یادآور شد: از برگزاری اولین دوسالانه و نمایشگاه بین‌المللی نقاشی کودکان نزدیک به 15 سال می‌گذرد و ما در این شش دوره موفق شدیم با بچه‌های جهان ارتباطی انسانی، خلاق و از طریق نقاشی گفت‌و‌گویی دوجانبه برقرار کنیم و ضمن بالابردن اعتبار کانون در سطح جهان محیطی مناسب را برای تبادل تجربیات، برداشت‌ها و دریافت‌های کودکان با یکدیگر فراهم آوریم.
در این آیین بیانیه هیات داوران توسط مامک یحیی‌پور یکی از اعضای این گروه خوانده شد.
در این بیانیه با اشاره به این که هنر زبان مشترک تمامی انسان هاست که نیازی به ترجمه ندارد آورده شده است: نقاشی کودک پیامی از اوست، برای آن چه که نمی‌تواند در قالب کلمات بیان شود و زمینه‌است نامحدود، جهت کشف طبیعت انسان‌ها رنگ ها و شکل ها. هر لحظه آن تجربه‌ای است در دنیای ناشناخته و وسیله‌ای است برای ابراز حالت، افکار و آرزوها.
بر اساس این گزارش در آیین اهدای جوایز 31 نشان طلا،42 نشان نقره ، 99 نشان برنز و 551 دیپلم افتخار به برگزیدگان اهدا شد.
انتخاب و داوری آثار این جشنواره را علیرضا گلدوزیان، مامک یحیی‌پور، سودابه شیران و مارال صیادچی بر عهده داشتند.
در این میان 1045 اثر نقاشی کودکان 19 کشور جهان نیز با پیگیری و هماهنگی مدیریت روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون در این مسابقه شرکت داده شده بود.
برگزاری نمایشگاهی از آثار منتخب و انتشار کتاب آثار مسابقه از دیگر برنامه‌های این رویداد هنری بود.
این مسابقه با موضوع "چگونه محیط زیست خود را سالم نگه داریم؟" برگزار شد.
اسامی برگزیدگان نیز در پایگاه خبری کودک و نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نشانی www.kanoonnews.ir  اعلام شده است.
 

 اسامی برندگان ششمین مسابقه بین‌المللی نقاشی کودکان و نوجوانان تهران - مدال نقره

اسامی برندگان ششمین مسابقه بین‌المللی نقاشی کودکان و نوجوانان تهران - مدال برنز

اسامی برندگان ششمین مسابقه بین‌المللی نقاشی کودکان و نوجوانان تهران - دیپلم افتخار