برگزیدگان شانزدهمین جشنواره قصه‌گویی منطقه‌ای هرمزگان معرفی شدند

برگزیدگان شانزدهمین جشنواره قصه‌گویی منطقه‌ای هرمزگان، در 4 بخش آزاد، مربیان، راه‌یافتگان و برگزیدگان پیشین در بندرعباس معرفی شدند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، هیئت داوران این جشنواره متشکل از معصومه باقری، پروین وفایی و مریم مهدوی در بیانیه خود در بخش قصه‌گویان آزاد "طاهره لاکیان" از استان تهران با قصه "مورچه کوچولو" و "فواد حمود اهوازی" از استان هرمزگان با قصه "خروس گردو دزد" را به عنوان برگزیده اعلام کرد.
همچنین هیئت داوری در بخش مربیان کانون "مریم شفیع‌زاده" از استان تهران با قصه "چارتی چارانگه" و "تارا شیرانی" از استان مرکزی با قصه "خاله شاخه نبات" را انتخاب کرد.
بر همین اساس در بخش راه‌یافتگان به مرحله منطقه‌ای "فریده محمودی" از استان مرکزی با قصه "پهلوان دخت" و "پروین حمیلی" از استان ایلام با قصه "افسانه سیمرغ" برگزیده شدند.
در عین حال، در بخش برگزیدگان پیشین، "سمیه اصحاب‌صحف" از استان یزد با قصه "آسیاب بچرخ" و "ماه‌بی‌بی صفری‌پور" از استان هرمزگان با قصه "حکم ناحق" به جشنواره نهایی قصه‌گویی راه خواهند یافت.
سیدصادق رضایی مدیرعامل کانون در این مراسم، یکی از راه‌های رسیدن به کمال، معرفت و دانایی را شنیدن دانست و اظهار داشت: آنکه قصه می‌گوید و می‌شنود کاری خدایی و قرآنی انجام می‌دهد.
علی علامه‌زاده ‌قائم‌مقام و مشاور استاندار هرمزگان نیز در این مراسم خاطرنشان کرد: از نزدیک با کانون و فعالیت‌هایش و تاثیر آن بر روی کودکان و نوجوانان آشنا هستم و به صورت جدی از گسترش مراکز کانون در استان هرمزگان استقبال می کنیم.
سیدداوود حسینی مدیر کانون استان هرمزگان و دبیر اجرایی منطقه دو شانزدهمین جشنواره قصه‌گویی هرمزگان نیز ضمن عرض تسلیت به مناسبت اربعین حسینی، از مدیرعامل، مدیران استان‌ها، داوران، قصه‌گویان، ناظران و همه دست‌اندر کاران در برگزاری این جشنواره تشکر و قدردانی کرد.
حسینی همچنین گفت: دانش‌آموزان مدارس بندرعباس و 4 شهرستان میناب، فین، هرمز و قشم از قصه‌گویی قصه‌گویان این جشنواره بهره بردند.
بر اساس این گزارش هیئت داوران در بیانیه خود به منظور بهبود فعالیت قصه‌گویی مواردی را ضروری دانست و در مورد انتخاب قصه نکاتی همچون ضرورت استفاده از متون ارزشمند ادبیات فارسی جهت غنای قصه‌ها، نیاز به زمینه مطالعاتی وسیع برای یافتن قصه مورد نظر، توجه به انتخاب قصه متناسب با گروه سنی مخاطب، برخورداری از پیام متناسب با درک مخاطب مورد نظر را یادآور شد.
هیئت داوران همچنین در بخش دیگری از بیانیه خود بر هنر قصه‌گو در برقراری رابطه میان قلب‌ها، ایجاد فضاسازی متناسب با هدف و محتوا برای آماده کردن مخاطب، تدبیر در جمع‌بندی و خروج مناسب از قصه، تعامل با مخاطب از طریق ابزار وجودی خویش، احاطه بر واژگان و عدم استفاده از واژه‌هایی که بار تربیتی منفی دارند و انتخاب قصه با خصوصیات خاص شخصیتی قصه‌گو تأکید کردند.
گفتنی است پخش نماهنگ، اجرای نمایش احوال حضرت رقیه(ع) در خرابه شام، قصه‌گویی قصه‌گوی عاشورایی و برگزاری مسابقه عاشورایی از جمله برنامه‌های این مراسم به شمار می‌رود.
در جشنواره قصه‌گویی منطقه دو هرمزگان 39 قصه‌گو از 7 استان آذربایجان غربی، ایلام، تهران، کهگیلویه و بویراحمد، مرکزی، هرمزگان و یزد قصه‌گویی کردند.