ظهور استعدادهای نو در عرصه‌ی قصه‌گویی

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با ایجاد تغییراتی در بخش‌ها و سطوح شرکت کنندگان، زمینه‌ای را برای رقابت بیشتر میان مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ظهور استعدادهای تازه فراهم کرده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، بر اساس تغییرات اعمال شده در شیوه‌‌نامه‌ی برگزاری این رقابت بین‌المللی، در کنار بخش‌های "شرکت کنندگان بین‌المللی"، "آزاد" و "قصه‌های صوتی"، بخش مربیان کانون امسال به سه بخش جداگانه تقسیم شده است.
در این میان در تمامی مراحل جشنواره از مرحله‌ی ناحیه‌ای تا مراحل استانی، منطقه‌ای و کشوری این شیوه به کار گرفته شده است و مربیان کانون در سه سطح جداگانه‌ی "برگزیده‌های پیشین کشوری"، "راه‌یافتگان به مرحله‌ی منطقه‌ای در دو سال گذشته" و  "مربیان ادبی ، هنری، فرهنگی، پستی و سیار روستایی و شهری" مورد داوری و ارزیابی قرار می‌گیرند.
تاکنون دو مرحله‌ی ناحیه‌ای و استانی این جشنواره و دو جشنواره‌ی منطقه‌ای در گیلان و هرمزگان برگزار شده است و دو جشنواره‌ی منطقه‌ای دیگر نیز در کرمانشاه و در بوشهر برگزار خواهد شد.
تبریز نیز طی بهمن ماه امسال میزبان مرحله‌ی کشوری و بین‌المللی این جشنواره خواهد بود.
در این میان شیوه‌های داوری هم‌واره یکی از دغدغه‌های شرکت‌کنندگان در جشنواره بود و برخی از مربیان کانون معتقد بودند که دامنه‌ی برگزیدگان این جشنواره طی دوره‌های مختلف چندان وسیع نیست.
بخشی از این مهم شاید به این موضوع بازمی‌گشت که مربیانی که از سابقه و تجربه‌ی کمتری در قصه‌گویی برخوردارند در کنار مربیان باتجربه مورد ارزیابی قرار می‌گرفتند که امسال با تغییرات اعمال شده سابقه‌ی حضور و برگزیده شدن در دوره‌های گذشته‌ی جشنواره قصه‌گویی، مورد توجه قرار گرفته است.
همچنین تعداد بیشتر شرکت‌کنندگان در جشنواره‌ی قصه‌گویی در هر استان به عنوان مبنایی برای اختصاص سهمیه‌های بیشتر به آن استان برای شرکت در جشنواره‌های منطقه‌ای در نظر گرفته شد.
بر همین اساس پس از طی مراحل ناحیه‌ای و استانی - که داوری این مراحل بر عهده‌ی کارشناسان کانون در استان‌های گذاشته شده بود - در مرحله‌ی منطقه‌ای، دو گروه سه نفره از کارشناسان باتجربه کانون این مسوولیت را بر عهده گرفتند.
محمدمهدی آرایی کارشناس فرهنگی کانون استان یزد، مهناز فتاحی کارشناس مسوول فرهنگی کانون استان کرمانشاه و پرستو وحیدی، کارشناسان فرهنگی استان‌ ایلام داوری جشنواره‌ی منطقه‌ای گیلان را برعهده داشتند که طی روزهای 10 تا 12 دی در رشت برگزار شد و قرار است داوری جشنواره کرمانشاه نیز در روزهای 17 تا 19 دی توسط این سه کارشناس صورت بگیرد.
 همچنین معصومه باقری کارشناس مسوول فرهنگی کانون استان همدان، پروین وفایی کارشناس فرهنگی کانون استان خوزستان و مریم مهدوی کارشناس فرهنگی کانون استان مرکزی نیز طی روزهای 10 تا 13 دی داوری جشنواره هرمزگان را انجام دادند  و  طی روزهای 25 تا 27 دی نیز برای داوری یک جشنواره دیگر منطقه‌ای به بوشهر خواهند رفت.
داوران این مرحله علاوه بر داشتن دانش کافی در حوزه‌ی قصه‌گویی، از دست‌کم 5 سال تجربه‌ی کارشناسی در حوزه‌های مختلف ادبی، فرهنگی و هنریو تجربه‌ی دو دوره داوری قصه‌گویی در مرحله‌ی استانی یا منطقه‌ای و یا کشوری برخوردارند.
در همین حال ناظرانی از سوی مدیریت هماهنگی امور استان‌های کانون بر مراحل داوری این جشنواره‌ها نظارت دارند.
در جشنواره‌ی کشوری تبریز نیز قرار است گروه 5 نفره‌ای متشکل از سه داور کانونی ، یک داور بین‌المللی و یک داور غیر کانونی (در صورت امکان قصه‌گویی صاحب‌نام و یا متخصص در حوزه قصه‌گویی و یا شاعر و نویسنده‌ی کودک و نوجوان که آشنا به فنون قصه‌گویی باشد) این بخش را داوری کنند.
آگاهی به علوم نظری، دانش و فنون قصه‌گویی، شاغل در پست کارشناس مسوول و یا کارشناس یا بازنشسته‌ی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانانو دارای حداقل سابقه‌ی سه سال تدریس در زمینه‌ی قصه‌گویی و یا دو دوره‌ی داوری جشنواره‌های قصه‌گویی در مراحل استانی، منطقه‌ای و  یا کشوری از معیارهای انتخاب این داوران اعلام شده است.
گفتنی است مرحله‌ی نهایی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون با حضور برترین قصه‌گویان رقابت‌های استانی و قصه‌گویان بین‌المللی طی روزهای 28 بهمن تا 1 اسفند در تبریز برگزار خواهد شد.