معرفی برگزیدگان جشنواره قصه‌گویی منطقه 3 کانون در بوشهر

مرحله منطقه‌ای شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در بوشهر با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، بر اساس رای هیات داوران متشکل از مهناز فتاحی، معصومه باقری و پروین وفایی، در بخش برگزیدگان پیشین مهدی رحمانی با قصه" راز درخت انجیر" از اصفهان وزهره منتظری با قصه " مرد جوراب باف" از استان کرمان موفق شدند تا به مرحله‌ی نهایی جشنواره راه پیدا کنند.
براساس این گزارش قصه "رستم 10 ساله" مسعود شاهنگی از اصفهان تنها برگزیده بخش آزاد این جشنواره بود.
هیئت داوران در بخش راه‌یافتگان به مرحله منطقه‌ای، سیده محدثه حسینی از گلستان و سوسن حیاتی از بوشهر را به ترتیب با قصه‌های "مردی از هزاوه" و" کودک ماهی‌گیر" را به عنوان برگزیده معرفی کرد.
 در بخش مربیان عسگر جعفری پاشالو از اردبیل با قصه‌ی" نقاش و معمار"، سیما نوروزی سپیده از همدان با قصه‌ی" پهلوانی از پهلوانان"، نرجس شمس آبادی با قصه "دزدان در مسجد جامع" از اصفهان و ملیحه کرمی از بوشهر با قصه" سردار ایرانی آریوبرزن" برترین‌های این بخش بودند.
همچنین هیئت داوران جشنواره بهنام جهانی را به خاطر قصه‌گویی شایسته از همدان و فاطمه جمالی باشی را به خاطرباز نویسی و بازآفرینی مناسب قصه از استان سمنان شایسته تقدیر دانست.
در ابتدای این مراسم مدیر کانون بوشهر گفت: از روزگارهای قدیم تا به امروز قصه‌ها نقش مهمی در تربیت کودکان بر عهده داشته است.
زکیه امیرپور با بیان این‌که عبارت یکی بود یکی نبود از نظر مربیان کانون تنها حمد و ثنای خداوند است، افزود: قصه‌گویی به عنوان واسطه تربیتی بسیار پر مخاطب و پر اهمیت و نهادینه شده در میان کودکان و نوجوانان است.
وی تصریح کرد: کانون به عنوان یکی از متولیان کودک و نوجوان تلاش می‌کند فرهنگ قصه‌گویی را در میان خانواده‌ها و کودکان رواج دهد.
امیرپور بروز برخی ناهنجاری و مشکلات جوامع بشری را در کم‌رنگ شدن استفاده از شیوه‌های تربیتی غیر مستقیم مانند قصه‌گویی در مراکز آموزشی و در میان خانواده‌ها عنوان و اظهار امیدواری کرد با برگزاری چنین برنامه‌هایی بتوانیم ریشه درخت قصه را در خاک محکم کنیم.‌
گفتنی است در این مراسم از  تلاش داورانٰ، مجریان برنامه و ناهید جهازی استاد نشست تخصصی جشنواره نیز با لوح تقدیری قدر دانی شد.
مراسم پایانی مرحله منطقه‌ای شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون با حضور مسوولان ستادی و استانی روز 27 دی در سالن سینما شهید آوینی بوشهر برگزار شد.
در همین آیین بیانیه‌ی نهایی هیات داوران جشنواره نیز توسط معصومه باقری یکی از اعضای این گروه سه نفره خوانده شد که در آن بر اهمیت انتخاب قصه‌ی مناسب به عنوان پایه و اساس قصه‌گویی خوب تاکید شده بود.
این بیانیه همچنین با شمردن ویژگی‌های یک قصه‌ی خوب یادآور شده که در برخی از قصه‌های جشنواره به این ویژگی‌ها کمتر توجه شده بود و به نظر می‌رسد به ویژه برای بازنویسی و بازآفرینی برخی از این قصه‌ها باید از افراد صاحب نظر کمک گرفته شود یا قصه‌گویان در دوره‌های آموزشی و برنامه‌های توجیهی شرکت کنند.
تفکیک قصه‌گویی از فعالیت‌های دیگر مانند شعرخوانی و نمایش، بهره‌گیری از ابزارهایی که در خدمت قصه باشد و انتقال پیام‌های قصه به صورت غیر مستقیم از دیگر توصیه‌های هیات داوران جشنواره به شرکت کنندگان بود.
در همین حال رقابت‌های مرحله‌ی منطقه‌ای شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در بوشهر از منظری دیگر از سوی 2 کودک و 3  نوجوان بوشهری مورد داوری قرار گرفت تا دیدگاه مخاطبان اصلی این قصه‌ها نیز مورد توجه قرار بگیرد.
آناهیتا یزدانشناس و آناهیتا حیدری پاک دو کودک و زهرا کشاورز، غزل محمدی‌نژاد و اسماء فیاضی 3 نوجوان بوشهری در پایان جشنواره 11 قصه‌گو را به عنوان برترین‌های جشنواره معرفی کردند که 7 نفر از آن‌ها همان برگزیدگان و تقدیرشدگان گروه اصلی داوری بودند.
بر این اساس نام مهدی رحمانی با قصه" راز درخت انجیر" از اصفهان، مسعود شاهنگی با قصه "رستم 10 ساله" از اصفهان، سیده محدثه حسینی از گلستان با قصه‌ی "مردی از هزاوه"، سوسن حیاتی از بوشهر با قصه‌ی" کودک ماهی‌گیر"، سیما نوروزی سپیده با قصه‌ی" پهلوانی از پهلوانان" از همدان ، ملیحه کرمی از بوشهر با قصه" سردار ایرانی آریوبرزن" و فاطمه جمالی باشی با قصه‌ی "خون سیاوش" از استان سمنان در میان برگزیدگان بخش داوری نوجوانان نیز دیده می‌شد.
این 5 کودک و نوجوان در عین حال حمیده ناجی با قصه‌ی "هنوز آواز می‌آید"، قمر غلامیان با قصه‌ی "مرد بخشنده" و فاطمه شاکر با قصه‌ی "کر و کور و هریریه" هر سه از بوشهر و مریم نوشاد قباد با قصه‌ی "ایستاده‌ی تنها" از همدان را نیز از منظر خود به عنوان برگزیدگان جشنواره انتخاب کردند.