جشنواره‌های قصه‌گویی فرهنگ قرآنی را به میان خانواده‌ها می‌برد

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ترویج فرهنگ قرآنی از طریق قصه‌‌ها را یکی از رویکردهای اصلی کانون در ورود به جشنواره‌های قصه‌گویی عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محمدباقر آدوسی در آیین تجلیل از برگزیدگان جشنواره قصه‌گویی منطقه‌ای در بوشهر با بیان این مطلب گفت: با توجه به رشد فن‌آوری و رسانه‌های تصویری بسیاری از خانواده‌ها اعتقاد دارند ارتباط‌های کلامی و چهره به چهره همچون دارویی شفا بخش می‌تواند در روح و جان بچه‌ها نفوذ کند و آن‌ها را با شخصیت حماسه‌سازان و دلاوران عرصه‌های دینی و ملی آشنا کند و آن‌گونه که نیاز جامعه ایجاب می‌کند شخصیت آن‌ها را بسازد.
آدوسی با بیان این‌که کانون به دنبال گسترش و ترویج فرهنگ قصه‌گویی در جامعه است‌، رویکرد درون سازمانی را از دیگر اهداف کانون در جشنواره‌های قصه‌گویی عنوان کرد و افزود: برخی از فعالیت‌ها تربیتی و برخی دیگر شبه‌تربیتی هستند.
وی تصریح کرد: جایگزینی فعالیت‌های تربیتی به جای شبه‌تربیتی یکی از فعالیت‌های اعتقادی و زیربنایی در پرورش کودکان و نوجوانان است و کانون به دنبال عمل به چنین برنامه‌‌هایی است.
معاون فرهنگی کانون قصه‌گویی را به عنوان یکی از فعالیت‌های چهل‌گانه کانون معرفی کرد که تنها منحصر به کودکان و نوجوانان نیست و بزرگ‌سالان نیز می‌توانند از آن بهره ببرند.
آدوسی با اشاره به این‌که خداوند اولین قصه‌گوی جهان هستی است خاطرنشان کرد: فطرت کودکان به فطرت الهی نزدیک است بنابراین آن‌ها از قصه‌گویی به عنوان یک ابزار تربیتی، تاثیر شگرفی می‌پذیرند.
وی با تاکید بر این نکته که در حوزه قصه تلاش می‌شود که از انگیزه کودک و نوجوان یعنی حرکت از درون یا الزام برای تحکیم ایمان و اعتقاد بچه‌ها بهره برد، اضافه کرد: مفاهیم بلند اعتقادی و عرفانی را نمی‌توان به صورت مستقیم به کودکان و نوجوانان منتقل کرد بلکه بایستی به شیوه‌ای غیر مستقیم این کار صورت گیرد.
آدوسی گفت: مربیان کانون از طریق قصه به دنیای کودکان ورود پیدا می‌کنند و دنیای آن‌ها را می‌سازند و آن‌ها را در مسیر عمل قرار می‌دهند.
معاون فرهنگی کانون استفاده از ابزار قصه و قصه‌گویی در تربیت کودکان و نوجوانان و پرورش فکر و خردورزی در آن‌ها را وظیفه اصلی مربیان کانون به عنوان متولیان حوزه کودک و نوجوان برشمرد و افزود: جشنواره‌ها فرصتی برای تقویت توانمندی مربیان برای کار در مراکز فرهنگی و هنری کانون و سوق دادن کودکان به سمت خردورزی و تعهدمحوری است.
محمد باقرآدوسی ضمن قدردانی از تلاش همکاران بوشهر در برگزاری مرحله‌ی منطقه‌ای شانزدهمین جشنواره قصه‌گویی اذعان داشت: استان بوشهر در سده اخیر شاهد دلاوری‌ها و شجاعت مردمش و شادابی و دریا دلی آن‌ها بوده و این امر باعث شده است برای دومین سال متوالی به عنوان میزبان جشنواره قصه‌گویی انتخاب شود ما می‌توانیم از این فرصت در جهت توانمند سازی همکاران و ترویج فرهنگ قصه‌گویی بهره بیشتری ببریم.
وی در پایان گزارشی از روند برگزاری شانزدهمین جشنواره بین ‌المللی قصه‌گویی ارایه داد.
شانزدهمین جشنواره قصه‌گویی بوشهر 25 تا 27 دی‌با حضور قصه‌گویان برتر استان‌های اردبیل، اصفهان، بوشهر، خراسان شمالی، سمنان، کرمان، گلستان و همدان در سالن شهید آوینی بوشهر برگزار و با تجلیل از برگزیدگان به کار خود پایان داد.
مرحله‌ی نهایی این جشنواره طی روزهای 28 بهمن تا 1 اسفند در تبریز برگزار می‌شود.