انیمیشن ایران رو به پیشرفت است

حسین صافی دارای مدرک کارشناسی ارشد پویانمایی از دانشگاه تربیت مدرس و از فعالان عرصه انیمیشن است. وی تجارب زیادی در زمینه کاریکاتور، ساخت تیزر تلویزیونی و مشارکت در چند پروژه سینمایی به عنوان کارگردان هنری، طراح و گرافیست را دارد. صافی در هشتمین دوره جشنواره پویانمایی تهران به عنوان یکی از اعضای هیات انتخاب فعالیت داشته است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حسین صافی، عضو هیات انتخاب جشنواره پویانمایی در باره نحوه امتیازدهی به فیلم‌ها برای حضور در بخش‌های مسابقه گفت: هر کس بنا به تخصص و نوع نگاهش به صورت مستقل کارها را بررسی و قضاوت می‌کرد. البته این مسئله را حتماً در نظر می‌گرفتیم که هر اثر متعلق به کدام بخش است. اگر تلویزیونی بود آن را با معیارهای تلویزیون و اگر دانشجویی بود آن را با معیارهای دانشجویی می‌سنجیدیم. آثار کوتاه را هم به لحاظ کیفیت و جنبه‌های آرتیستیک آن بررسی می‌کردیم. همه گروه انتخاب با وجود سلایق متفاوت این نکته را مدنظر داشتند. خوشبختانه در این مورد اختلاف نظر نداشتیم و آرا خیلی دور از هم نبود.
صافی ادامه داد: برای آثار ایرانی در نظر داشتیم با توجه به پیشرفت انیمیشن، به خصوص در بخش تلویزیونی نگاه ویژه‌ای داشته باشیم و ایده‌ها، گرافیک، شکل ظاهری و کیفیت کار برایمان مهم بود.
کارگردان «این صندلی است» به وجود تفاوت‌های آثار این دوره نسبت به کارهای دوره‌های پیشین اشاره کرد و افزود: سطح انیمیشن ایران رو به پیشرفت است و طبعاً به همین خاطر انتظار ما هم از کارها متفاوت بود. نگاه ما برای قضاوت برمبنای همین حرکت رو به جلو بوده است. در بخش تجربی شاهد اتفاقات خوبی بودیم، اما در همه بخش‌ها انتظار این است که به لحاظ کیفی با آثار قابل قبولی روبرو باشیم و کارها با نمونه‌های خارجی خیلی اختلاف نداشته باشند.
صافی آثار بخش بین‌الملل را بسیار عالی و قابل قبول دانست و گفت: همان‌طور که انتظار می‌رفت کارهای خیلی خوبی در بخش بین‌الملل حضور داشتند. اصلا جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران را با همین کارهای فاخر جهانی می‌شناسند. برای انتخاب آثار خارجی مشکل چندانی نداشتیم و فقط سعی کردیم کارهایی را گزینش کنیم که کمتر دیده شده باشند.
این عضو هیات انتخاب درباره کارهای بخش ایران نیز توضیح داد: در بخش ایران کارهای متوسط زیادی وجود داشت و کمتر شاهد آثار خیلی خوب بودیم.
کارگردان «آبمیوه سن ایچ» در ادامه به جایگاه کنونی انیمیشن ایران در جهان اشاره کرد و گفت: قطعاً حرکت انیمیشن ما به خصوص در 10 سال گذشته روبه جلو و پربار بوده، اما واقعیتش این است که به ویژه در بحث صنعت و تولید فاصله زیادی با جهان داریم. در بخش هنر، چندان ضعف نداریم و جوانانی فعال با پتانسیل بالا هستند که کارهای خوبی در این زمینه انجام می‌دهند، اما در بخش‌های دیگر همچون کارگردانی، فیلم‌نامه و کیفیت مشکلات و نواقص زیادی داریم که در تولید انبوه خودش را نشان می‌دهد.
صافی لزوم برنامه‌ریزی برای تولید انیمیشن را از موارد مهم این هنر صنعت دانست و افزود: با بودجه‌ها و هزینه‌های ناکافی اتفاقی در پویانمایی ما رخ نخواهد داد. باید با کشورهای فعال در این عرصه ارتباط داشته باشیم و به امر مهم بازاریابی بها دهیم. انیمیشن ما باید از حالت تک سفارش دهنده‌ای خارج شود. انشاالله با حرکت در مسیر درست به جایگاه ویژه‌ای که در خور انیمیشن ایران است برسیم.
صافی با همه سختی و مشکلات تولید انیمیشن، داوری کارها را به خصوص در بخش ایران فوق‌العاده دشوار دانست و گفت: به هر حال طبیعی است کارگردان‌هایی که کارشان انتخاب نشده از این موضوع ناراحت باشند و برایشان سخت باشد. این مسئله برای خودم هم پیش آمده است. انتخاب هیچ دوره‌ای عاری از خطا نیست چون بخشی از این کار سلیقه‌ای است. آثار انتخابی برآیند سلایق ما هستند و مطمئناً اگر گروه دیگری بود انتخاب‌ها هم فرق می‌کرد.
گفتنی است، هیات انتخاب هشتمین جشنواره پویانمایی تهران متشکل از مهدی خرمیان، حسین صافی، مریم کشکولی نیا، هدی اثنی عشری و امیر سحرخیز، از سه‌شنبه 12 دی 91 کار خود را آغاز و پس از دو هفته با بررسی 750 فیلم ایرانی و 930 فیلم از 70 کشور جهان در نهایت 92 اثر را برای حضور در بخش مسابقه ایران و 169 فیلم را نیز برای بخش بین‌الملل برگزید.
هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از 13 تا 17 اسفند سال 1391 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون تهران برگزار می‌شود.