رمان‌های نوجوان منتظراند؛ روایت‌شان کنید

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پیشنهاد کرد که قصه‌گویان از رمان‌های نوجوان برای پاسخ‌گویی به اشتیاق مخاطبان نوجوان برای شنیدن قصه‌های تازه استفاده کنند.

به گزارش روابط‌عمومی و اموربین‌الملل کانون، سید صادق رضایی در یادداشتی که در اختیار ویژه‌نامه‌ی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی قرار داده است با بیان این پیشنهاد به قصه‌گویان گفت: "رمان نوجوان امروز" به نیازهای مخاطب نوجوان پاسخ می‌دهد و قصه‌گویان باید سری به کتاب‌خانه‌های کانون و دیگر کتاب‌خانه‌ها بزنند چرا‌که قصه‌های تازه‌، منتظراند تا روایت‌شان کنند.
وی در این زمینه یادآور شده که ادبیات داستانی کودک و نوجوان در سال‌های اخیر به لحاظ کمیت و خصوصا کیفیت، چنان رشدی داشته است که به سادگی نمی‌توان به تاثیرات آن بی‌توجه بود و از کنار آن گذشت و در این میان رمان نوجوان حرکت رو به جلویی داشته است و همکاران کانونی را مجاب کرده تا به این حوزه به صورت تخصصی و ویژه نگاه کنند.
رضایی با بیان این مطلب که با توجه به سرعت تغییرات و تنوع ناگزیری که بر فکر و جهان نسل امروز حاکم است، افزوده است: نو شدن، یک نیاز اساسی جامعه امروز است.
 وی ادامه داده است: همه‌ی قصه‌گویان الزاماً خالق قصه‌ها نیستند و بر اساس هنر اجرا، و انتخاب قصه‌های کهن، نقش‌آفرینی می‌کنند.
رضایی همچنین در این نوشته تصریح کرده است: به همین دلیل قصه‌گویان می‌توانند به رمان‌ها و کتاب‌های داستانی که در سال‌های اخیر نوشته و منتشر شده به عنوان یک منبع مهم و تاثیرگذار در نزد مخاطبان خود نگاه کنند.
مدیر عامل کانون خاطرنشان کرده که در دهه‌ی اخیر، آثار نویسندگانی که از زبان و فکر و دنیای کودکان و نوجوانان نمی‌نویسند، با مسایل تربیتی و روان‌شناختی مخاطبان خود آشنایی ندارند و قصه‌هایشان دغدغه‌های مخاطب نوجوان خود را برآورده نمی‌کند دیگر جایی در قفسه کتاب‌خانه کودکان و نوجوانان ندارد.
وی همچنین تصریح کرده است: انتشار پنجاه جلد کتاب از مجموعه "رمان نوجوان امروز" که محصول رشد فضای داستان‌نویسی و عطش مخاطبان نوجوان برای قصه‌های تازه است، تنها به عنوان یکی از محصولات داستانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در کنار آثار دیگر ناشران و نویسندگان،  با استقبال بی‌نظیر مخاطبان نوجوان در سراسر ایران همراه بوده است،  و این امر نشان‌دهنده این مهم است که فرزندان ما نیاز به قصه‌های تازه دارند.
این مقام مسوول در عین حال اذعان داشته است که برخلاف بسیاری از قصه‌های کهن که برای مخاطب عموم - اغلب، بزرگ‌سال - نوشته و نقل می‌شده، قصه‌های نویسندگان امروز، پاسخ‌گوی بسیاری از نیازهای مخاطب کم‌سن و سال خود هستند و روح آن‌ها را تغذیه می‌کند.
وی با تاکید به این‌که نقل قصه‌های قدیمی و روایت آثار مکتوب کهن، نه‌تنها اشتباه نبوده بلکه لازم است، یادآور شده است: اگر شاهنامه، نوجوانان را با دنیای قهرمانان ایرانی آشنا می‌کند، قصه‌‌های امروزی نیز می‌تواند پاسخی مناسب به دغدغه‌های نوجوانان در دنیای کنونی مخاطبان باشد.
رضایی با اشاره به این مطلب که در سال‌های اخیر، نویسندگان آثار داستانی ویژه کودک و نوجوان، اغلب نگاه حرفه‌ای به این حوزه داشته‌اند یآورده است: این نویسندگان برای نوشتن در حوزه کاری خود، با مباحث تخصصی روان‌شناسی و روان‌شناسی رشد، جامعه‌شناسی، علوم تربیتی و رفتاری و ... آشنایی دارند وآگاهی از علوم مرتبط با کودک و نوجوان، تخیل آن‌ها را به سمت و سوی مخاطب خود سوق می‌دهد و آثارشان را بیش از پیش به دنیا و نیازهای کودکان و نوجوانان نزدیک‌تر می‌کند.
شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از صبح روز 29 بهمن ماه در تبریز آغاز شد و شامگاه سه‌شنبه اول اسفند با تجلیل از برگزیدگان جشنواره به کار خود پایان می‌دهد.