انیمیشن براساس قواعد سینما حرکت می کند

هدی اثنی عشری مدرک کارشناسی تئاتر عروسکی و کارشناسی ارشد پویانمایی را از دانشگاه تربیت مدرس دارد. وی ضمن فعالیت در عرصه فیلم‌سازی پویانمایی، در هشتمین دوره جشنواره پویانمایی تهران نیز به عنوان یکی از اعضای هیات انتخاب در گزینش آثار بخش مسابقه ایران و بین‌الملل مشارکت داشته است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، وی درخصوص انتخاب آثار این دوره گفت: هرکدام از اعضای هیات انتخاب به هر اثری یک نمره می‌داد و در نهایت نمرات کل افراد جمع‌بندی می‌شد. پس از رای گیری نهایی مرور دوباره‌ای روی آثار صورت می‌گرفت تا احیاناً اگر فیلمی به هر دلیلی از جمله خستگی کاری آن طور که باید دیده نشد به خوبی مورد بررسی قرار گیرد. با انجام این کار سعی‌مان بر این بود که در حق هیچ کاری اجحاف نشود.
 این عضو هیات انتخاب، در پاسخ به این پرسش که برای کسانی که اثرشان به هر دلیل انتخاب نشده حق و مرجع اعتراضی وجود دارد یا خیر؟ توضیح داد: این مساله کاملاً به تصمیم دبیر جشنواره بر می‌گردد. همین چند روز پیش شخصی که هیچ کدام از دو کارش در جشنواره پذیرفته نشد به من اعتراض کرد، در صورتی که هر دو اثر او از نظر محتوایی غیرقابل نمایش بودند. درباره کارهای دیگری که به بخش مسابقه راه پیدا نکردند هم به شخصه حاضرم آن‌ها را دوباره ببینم و بررسی کنم. ممکن است به هر دلیلی اثری از چشم گروه انتخاب دور مانده باشد. خودم هم با موضوع رد شدن آثار، بیگانه نیستم و در دوره پنجم جشنواره فیلمم پذیرفته نشد و از قبل می‌دانستم که این اتفاق می‌افتد، چون در مقایسه با کارهای دیگر خوب نبوده است.
وی ادامه داد: به هر حال انتخاب‌ها با توجه به محدودیت روزها و ساعات نمایش فیلم‌ها صورت گرفته است . ضمن این‌که آثار انتخابی باید استاندارد اولیه‌ای داشته باشند. تلاش کردم در گزینش، سلیقه شخصی‌ام را دخالت ندهم و براساس یک معیار استاندارد به فیلم‌ها نمره بدهم. به عبارت دیگر بابت آثار انتخابی‌ام دلیل منطقی دارم. 
اثنی عشری ملاک‌ها و معیارهای انتخاب این دوره را روایت، خلاقیت و مقوله انیمیت دانست و افزود: به شخصه این سه مورد برای من خیلی اهمیت داشت. انیمیشن بخشی از سینماست و بر اساس قواعد سینما حرکت می‌کند. سعی کردم روایت درست در فیلم‌ها را لحاظ کنم. همین طور اگر تکنیک خاص، خلاقیت و یا انیمیت جذابی در اثری دیدم به آن توجه کردم. 
کارگردان «روزنه کوچک زندگی» (با همکاری سالومه سیاح) تعداد کارهای خیلی خوب و شاخص شرکت کننده در این دوره را پایین توصیف کرد و افزود: به جز یک سری کارهای خوب، شاهد فیلم‌های شاخصی نبودیم و این باعث نگرانی است. سال‌‌های قبل کارهای خوب بیشتری شرکت می‌کردند و جشنواره واقعاً غافلگیرمان می‌کرد. با این حال بخش دانشجویی تقریباً هیجان‌انگیز بود و حتی در برخی موارد با کارهای خوب خارجی برابری می‌کرد.
اثنی عشری عضو هیات انتخاب بودن را بسیار دشوارتر از ساخت انیمیشن دانست و افزود: وقتی شما به عنوان فیلم‌ساز فعالیت می‌کنید این حق را دارید که براساس فکر و احساس‌تان اثری هنری خلق کنید. در کار انتخاب و داوری هم شما از همان دانش ساخت فیلم استفاده می‌کنید، منتهی با این تفاوت مهم که این‌جا از شما در باره‌ی داوری‌ها سوال خواهند کرد.
وی درباره تفاوت انتخاب و داوری آثار نیز گفت: به نظرم در امر داوری سلیقه شخصی هم دخیل است، ولی در هیات انتخاب به آثاری توجه می‌شود که بهتر است دیده شوند.
هیات انتخاب هشتمین جشنواره پویانمایی تهران متشکل از مهدی خرمیان، حسین صافی، مریم کشکولی‌نیا، هدی اثنی عشری و امیر سحرخیز، از سه شنبه 12 دی ماه 91 کار خود را آغاز و پس از بررسی 750 فیلم ایرانی و 930 فیلم از 70 کشور جهان در نهایت 92 اثر را برای حضور در بخش مسابقه ایران و 169 فیلم را نیز برای بخش بین الملل برگزید.
هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از 13 تا 17 اسفند سال 1391 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون تهران برگزار می‌شود.