برنامه‌های مراکز کانون کشور درسوگ ارتحال امام خمینی(ره)

هم‌زمان با ایام سوگواری ارتحال بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران برنامه‌های ویژه‌ای در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور پیش بینی شده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در استان کرمانشاه، به مناسبت ارتحال معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره)، ویژه‌برنامه‌هایی از سوی مراکزکانون استان به همین مناسبت پیش بینی شده است.
 "خورشید در کوچ" در مرکز شماره دو صحنه از جمله برنامه‌هایی است که در آن زندگی‌نامه‌ی حضرت امام خمینی(ره) به عنوان رهبر پیروزی نهضت انقلاب اسلامی و به عنوان شخصیتی جهانی برای اعضا معرفی می‌شود.
هم‌چنین کتاب وصیت نامه‌ی حضرت امام(ره) نیز برای اعضا معرفی و قسمت‌هایی از آن برای آن‌ها قرائت می‌شود.
مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان ‌شرقی نیز در سال‌روز ارتحال بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران با آثار و اندیشه‌های حضرت امام خمینی(ره) آشنا می‌شوند.
اداره‌کل کانون این استان نیز گزارش کرده است که وبلاگ نویسی با موضوع معرفی شخصیت حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، برپایی کارگاه‌های ادبی و هنری، معرفی کتاب‌های بنیان‌گذار جمهوری اسلامی برای کودکان و نوجوانان، معرفی وقایع قیام 15 خرداد1342، نشریه‌نگاری و فضاسازی مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان از جمله برنامه‌ها‌ی این ایام خواهد بود.
به همین مناسب در برخی از شهرهای استان نیز کودکان و نوجوانان با حضور در مراکز کانون شاهد برگزاری مراسم ویژه سال‌روز ارتحال حضرت امام خمینی(ره) و بزرگ‌داشت قیام 15 خرداد خواهند بود. قصه‌گویی، شعر و دکلمه، سرود و مسابقه از برنامه‌های این مراسم است.
برنامه‌های سال‌روز ارتحال بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران با هدف آشنایی کودکان و نوجوانان با شخصیت والای حضرت امام خمینی (ره) و نیز قیام خونین15 خرداد1342 برگزار خواهد شد.
جلسه هم‌اندیشی بزرگ‌داشت سال‌گرد ارتحال حضرت امام (ره) و قیام 15 خرداد در دفتر معاونت اداره کل کانون پرورش فکری استان گیلان برگزار شد.
در این جلسه اسفندیار ضیائی معاون کانون استان ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره‌ی حضرت امام(ره) و شهیدان دفاع مقدس به تبیین اهداف انقلاب اسلامی پرداخت.
ضیائی در سخنان خود به دو ویژگی برجسته انقلاب اسلامی یعنی رهبری حضرت امام خمینی(ره) و اسلامی بودن انگیزه‌ها و شعارها و اهداف قیام 15 خرداد اشاره و تداوم انقلاب اسلامی را در پیروی از مقام معظم رهبری و وحدت و یکپارچگی مردم دانست.
وی افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بهره‌گیری از آموزه‌های اخلاقی و سبک زندگی حضرت امام (ره) می‌تواند نقش مهم و سازنده‌ای در شناساندن شخصیت والای حضرت امام (ره) به کودکان و نوجوانان داشته باشد.
بر همین اساس ویژه‌برنامه‌های مختلفی هم‌چون معرفی شخصیت، معرفی وقایع، ایستگاه نقاشی، معرفی کتاب، نمایش فیلم کوتاه از زندگانی حضرت امام(ره) و برگزاری انجمن ادبی با عنوان مهربان‌ترین پدر در 31 مرکز فرهنگی‌هنری استان گیلان برگزار می‌شود.
 
مهربان‌ترین چهره در ایلام
بر اساس این خبر معرفی شخصیت بزرگ حضرت امام به کودکان و نوجوانان ، از جمله مهم‌ترین برنامه‌های پیش‌بینی شده مراکز کانون پرورش فکری استان ایلام به همین مناسبت است.
در این میان فعالیت‌هایی مانند معرفی شخصیت و وقایع به صورت ویژه به معرفی ابعاد مختلف شخصیت امام راحل اختصاص یافته و ویژه برنامه‌هایی مانند نشست ادبی در سوگ آفتاب‌، کارگاه کارت‌پستال سازی با استفاده از سخنان امام‌، قصه‌گویی خاطراتی از زندگی امام، مسابقه نقاشی با موضوع شخصیت و زندگی امام‌، مسابقه ادبی مهربان‌ترین چهره‌، مسابقه در بین نوجوانان با موضوع وصیت‌نامه امام‌، نشریه دیواری‌، دعوت از کارشناسان مسائیل دینی برای معرفی ابعاد مختلف شخصیت امام به بچه‌ها‌، معرفی کتاب‌هایی که با محوریت شخصیت امام منتشر شده است و خواندن متن‌های ادبی از مهم‌ترین فعالیت‌های مراکز کانون استان ایلام در سالروز رحلت امام خمینی «ره »به شمار می‌روند.
این برنامه ها از روز دهم تا چهاردهم در مراکز کانون برگزار می‌شود.
توجه به معرفی شخصیت بزرگان در مراکز کانون جایگاه خاصی داشته و در سال‌روز رحلت امام گران‌قدر نیز هر ساله برنامه‌های مختلف فرهنگی، ادبی و هنری در مراکز ثابت و سیار کانون به اجرا در می‌آید.
در عین حال مراکز فرهنگی هنری کانون استان به اجرای ویژه برنامه های فرهنگی، ادبی و هنری پیش بینی شده پرداختند. مرکز فرهنگی هنری بخش لومار از شهرستان سیروان نیز ویژه برنامه ای را با عنوان در سوگ آفتاب برای اعضا و دانش آموزان این بخش به اجرا گذاشت در این برنامه که 35 نفر از دانش آموزان عضو مرکز حضور داشتند مربیان مرکز ضمن صحبت از شخصیت بزرگ و ماندگار امام خمینی کتاب خورشید در کوچ را با همین موضوع به بچه ها معرفی کردند. سپس برنامه هایی مانند معرفی شخصیت، آشنایی با وقایع پانزده خرداد، نقاشی و خوشنویسی و شعرخوانی بچه ها نیز با موضوع زندگی امام برای حاضرین اجرا شد.
  
آشنایی کودکان و نوجوانان خوزستانی با ابعاد شخصیت امام خمینی (ره)
ابعاد مختلف شخصیت امام خمینی (ره) برای کودکان و نوجوانان خوزستانی معرفی می‌شود.
مربیان کانون در 52 مرکز فرهنگی هنری شهرهای مختلف استان در راستای برگزاری آیین‌های ویژه سال روز ارتحال ملکوتی امام راحل، ویژه برنامه‌های خاص این ایام را با هدف شناساندن ابعاد شخصیت امام خمینی (ره) برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنند.
 معرفی شخصیت، نشست ادبی، کارگاه کارت‌پستال‌سازی، قصه‌گویی، نمایش خلاق، مسابقه نقاشی و خوش‌نویسی با موضوع شخصیت و زندگی امام و کارگاه سفال‌گری از جمله برنامه‌هایی است که در این ایام مربیان کانون برای کودکان و نوجوانان اجرا می‌کنند.
در همین حال مراکز کانون همچنین به مناسبت بزرگداشت پنجاهمین سالگرد قیام الهی 15 خرداد این واقعه مهم را در قالب اجرای فعالیت‌های فرهنگی و هنری به کودکان و نوجوانان معرفی خواهند کرد.
 
به تصویر کشیدن خاطراتی از امام در زنجان
کودکان و نوجوانان عضو مراکز کانون پرورش فکری استان زنجان نیز در سالروز ارتحال بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران با شخصیت و آثار و اندیشه‌های حضرت امام خمینی(ره) آشنا می‌شوند.
به همین مناسبت ویژه برنامه‌هایی ازسوی مراکز فرهنگی هنری کانون استان زنجان پیش بینی شده است.
فضا سازی متناسب با ایام رحلت‌، نوشتن نامه به امام مهربان اسطوره خوبی‌ها، بیان و به تصویر کشیدن خاطراتی از امام خمینی (ره ) توسط اعضا‌، فضا‌ سازی و معرفی شخصیت امام (ره ) به صورت طرح دیواری‌، معرفی کتاب خورشید در کوچ ، شعرخوانی و برنامه ختم قرآن توسط نوجوانان در مراسم رحلت با هدف آشنایی کودکان و نوجوانان با شخصیت والای حضرت امام خمینی(ره) و نیز قیام خونین15 خرداد1342 در مراکز فرهنگی هنری کانون استان زنجان برگزار خواهد شد.
 
کانون البرز در کوچ خورشید سوگوار است
به مناسبت بیست و چهارمین سالگرد ارتحال اما م خمینی (ره) ویژه برنامه‌ها و فعالیت‌های متنوعی به منظور آشنایی هر چه بیشتر کودکان و نوجوانان با شخصیت و اندیشه ها و افکار معمار کبیر انقلاب امام خمینی (ره) در مراکز مختلف کانون استان در قالب ((سوگواره در کوچ خورشید)) برگزار می‌شود .
اولین برنامه این سوگواره صبح روز یکشنبه  12 خرداد 1392 از ساعت 10 الی 12 در مرکز شماره یک کرج با برپایی غرفه های مختلف فرهنگی ،هنری و ادبی اجرا شد .
زهرا باقری زمان مسوول مرکز شماره یک کانون کرج ضمن اعلام این خبر افزود: در این برنامه فضای کتاب‌خانه در قالب غرفه‌های مختلف فرهنگی‌، هنری و ادبی طرح‌ریزی شده است .
وی همچنین اضافه کرد‌: در غرفه آموزش قرآن اعضا با خواندن صحیح آیات قرآن آشنا می‌شوند در غرفه خوش‌نویسی نیز کودکان و نوجوانان با راهنمایی‌های مربی خود اشعار و بیانات زیبای امام خمینی (ره) را در قالب خطی زیبا ثبت خواهند کرد .
در غرفه نقاشی نیز با استفاده از قالب‌های تهیه شده، اعضا تصاویری با مضامین مختلف را بر روی دیوار نقش خواهند زد .
همچنین به گفته‌ی وی در غرفه طرح‌های ادبی نیز اعضا دل نوشته‌های خود با موضوع «کسی که عمرش را صرف رضای خدا کرده بود.....» را می‌نویسند.
 باقری زمان در ادامه، برگزاری نمایشگاه و هدیه دادن کتاب‌های مختلف در رابطه با زندگانی امام (ره)‌ و برگزاری مسابقه با سوالات چهار گزینه‌ای را از دیگر برنامه‌های غرفه‌های این سوگواره اعلام کرد.
لازم به توضیح است که با توجه به نزدیکی ایام انتخابات و در پیش بودن حماسه بزرگ سیاسی صندوقی نمادین نیز در مرکز قرار گرفته بود که کودکان ونوجوانان و خانواده های آنان به صورت نمادین رأی خود را به داخل صندوق‌ها انداخته و جمله‌ای را مبنی بر مشارکت خود روی تابلو ثبت می‌کردند.
همچنین پاور پوینتی از مراحل مختلف زندگانی امام (ره ) تهیه شده و در معرض دید عموم قرار گرفته بود.
در همین حال مدیرکل‌، کارشناسان و جمعی از مسؤولان از غرفه‌های این نمایشگاه بازدید کردند .
صفی‌اله رمضانخانی مدیر کل کانون ضمن بازدید از این نمایشگاه ضمن اشاره به شخصیت اسلامی و علمی امام خمینی (ره) و ضرورت آشنا کردن کودکان و نوجوانان با شخصیت ایشان‌، شیوه های به کار رفته در غرفه ها را بسیار مناسب توصیف کرد .
سید بهزاد ابوالقاسم حسینی کارشناس هنری استان نیز در گفت‌وگویی از زحمات همکاران تشکر کرده   و مشارکت مربیان و اعضا در کنار یکدیگر در غرفه‌ها را مناسب توصیف کرد.
 
بازخوانی وصیت‌نامه امام در قزوین
مراکز فرهنگی و هنری کانون استان قزوین در بزرگ داشت نام و یاد حماسه‌ساز بزرگ ایران حضرت امام خمینی(ره) می‌کوشند.
معرفی شخصیت‌، معرفی کتاب‌های امام (ره)، بازخوانی فرازهایی از وصیت نامه حضرت امام (ره) به زبان ساده ، فضاسازی مراکز با تصاویری از امام و رابطه ایشان با کودکان و نوجوانان، بخشی از فعالیت های مراکز کانون دراین ایام است.
بنابر این گزارش در مراکز فرهنگی و هنری کانون‌، بحث آزاد با اعضای نوجوان با موضوع "نقش امام در انقلاب اسلامی"، "چگونه یادامام (ره) را زنده نگه داریم"،"چه‌قدربا آرمان‌های امام آشنایی داریم"و نیز کارگاه نشریه دیواری با عنوان "جای خالی امام (ره)" و فعالیت‌های ادبی با محوریت پاس‌داشت امام و آرمان‌های ارزشمند او‌، از دیگر برنامه‌های مناسبتی مراکز فرهنگی و هنری کانون استان قزوین در این روزها است که با استقبال قابل توجه اعضا روبرو شده است.