برترین‌های پانزدهمین جشنواره منطقه‌ای نمایش عروسکی در شیراز جایزه گرفتند

برگزیدگان پانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی منطقه 4 کشور در دو بخش مربیان و اعضا توسط هیات داوران معرفی و جوایز خود را دریافت کردند.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان، هیات داوران پانزدهمین جشنواره منطقه‌ای نمایش عروسکی طی بیانیه‌ای ضمن معرفی منتخبان این دوره بر اصل آموزش و استفاده و به‌کارگیری از توان‌، استعداد و اندیشه‌های نو و سازنده فرزندان راستین این دیار کهن تاکید و از زحمات کوشندگان، برنامه‌ریزان و مدیران این مجموعه‌ی اصیل در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قدردانی کرد.
هیات داوران پانزدهمین جشنواره عروسکی منطقه‌ 4 کشور متشکل از فهیمه میرزا‌حسینی، حسن دادشکر و امیرمشهدی عباس در بیانیه خود نکاتی را به منظور جلوگیری از تکرار پاره‌ای از اشکالات وقت‌گیر و مکرر با مخاطبان در میان گذاشتند که از آن جمله می‌توان به مخاطب شناسی به عنوان یک اصل ثابت و اساسی در نگارش و کارگردانی نمایش عروسکی و مرور، بررسی و استفاده از تجارب گذشته در روند تولید آثار و شرکت در جشنواره‌های آینده اشاره کرد.
داوران بخش مربیان کانون در پانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی منطقه 4 کشور منتخبان این دوره را بدین ترتیب معرفی کردند.
در بخش نویسندگی لوح تقدیر به سیدیاسرهاشم زاده نویسنده نمایش گرگ‌نامه تقدیم و جایزه منتخب نویسندگی را به بی‌با رهسپار نویسنده نمایش نی و نی اهدا شد.
هیات داوران در بخش کارگردانی لوح تقدیر خود را به مهدی احمدی کارگردان نمایش یارمهربان و جایزه منتخب کارگردانی را سیدیاسرهاشم زاده کارگردان نمایش گرگ نامه اهدا کرد.
در بخش بازی دهندگی عروسک نیز جوایز منتخب به محمدوطن خواه برای نقش گرگ در نمایش گرگ‌نامه و لیلا کرهانی برای نقش روباه در نمایش یارمهربان و لوح تقدیر به علی اصغر فیض الهی برای نقش جوجه در نمایش گرگ نامه داده شد.
در بخش طراحی صحنه، جایزه منتخب به زهرا فاطمی و بی‌با رهسپار برای نمایش نی و نی اهدا شد و از اعضای گروه نمایش کرم از استان خراسان تقدیر به عمل آمد.
همچنین هیات داوران در بخش طراحی و ساخت عروسک، جایزه منتخب خود را سیدیاسرهاشم‌زاده طراح عروسک نمایش گرگ‌نامه اهدا کرد و در بخش موسیقی نیز جایزه منتخب را به فرشید جعفری آهنگساز نمایش یارمهربان از شیراز تقدیم کرد.
در بخش طراحی آفیش و پوستر نیز فرانک منفرد از زنجان بابت طراحی نمایش باران شایسته تقدیر اعلام شد.
همچنین هیات داوران بخش اعضا پانزدهمین جشنواره عروسکی منطقه 4 کشور متشکل از محمدعلی یزدان‌شناس، لیلی دولت‌آبادی و نوشین فرهادی در بیانیه‌ای ضمن معرفی گروه‌های منتخب، نکاتی را با شرکت ‌کنندگان جشنواره درمیان گذاشت.
در بخشی از این بیانیه آمده است، هیات انتخاب در بخش آثار نمایشی اعضا، شاهد تعامل و هماهنگی بین اعضای گروه بود که این تعامل نشان‌دهنده کار گروهی هدفمند در مراکز بوده است. همچنین در زمینه ساخت موسیقی، گروه‌های اجراکننده خلاقیت‌های قابل توجهی از خود نشان داده‌اند.
هیات انتخاب ضمن سپاس از تمامی گروه‌های شرکت کننده نکاتی را جهت یادآوری و ارتقا جایگاه نمایش عروسکی اعلام کرد که از آن جمله می‌توان به تقویت متون نمایشی با تاکید بر استفاده از فرهنگ بومی هر منطقه ، پرهیز از انتخاب متون نمایشی تکراری و استفاده از عروسک‌های مناسب با فضای نمایشی اشاره کرد.
اسامی گروه های منتخب بخش اعضا نیز به شرح زیر است:
گروه‌ نمایشی بزک جنگلی شاه از مرکز هیرمند زابل در استان سیستان و بلوچستان و پرپروک از مرکز مریوان استان کردستان به عنوان رتبه‌های برگزیده معرفی شد و نمایش دوستی مجاز یا مجاز از مرکز شماره یک شیراز نیز تقدیر به عمل آمد.
گروه‌‌های داوری اعلام کرده‌اند که معرفی این برگزیدگان به معنای حضور آنان در جشنواره کشوری نیست و برگزیدگان نهایی جشنواره پس از برگزاری 4 جشنواره منطقه‌ای معرفی خواهند شد.