ثبت روز ادبیات کودک در تقویم‌ها اقدامی خوب و نمادین است

نام‌گذاری یک روز به نام ادبیات کودک و نوجوان اقدامی نمادین و بسیار مناسب است و هر روز باید به این مهم پرداخته شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این بخشی از گفته‌های بیوک ملکی شاعر کودک و نوجوان در حاشیه شانزدهمین جشنواره کتاب بود که روز 18 تیر با معرفی برگزیدگانش به کار خود پایان داد.
وی اضافه کرد: اگر مدیرانی که خودشان فرهنگی و دست‌اندرکار ادبیات کودک هستند، با هم‌فکری این روز را انتخاب کنند بهتر است تا این‌که افراد نا آشنا با حوزه فرهنگ در این امر دخالت داشته باشند.
به گفته وی ادبیات کودک ما مدیون کسانی مانند مهدی آذریزدی، عباس یمینی‌شریف و محمود کیانوش است. این‌ها نویسندگان و شعرایی بزرگ و قابل احترام هستند.
ملکی معتقد است: با تعدد برگزاری جشنواره‌‌ها در کشور موافق نیستم چراکه در هر هفته، دو جشنواره بزرگ برگزار می‌شود که هزینه‌های زیادی صرف آن می‌شود. وی در ادامه گفت: برخی از این جشنواره‌‌ها ادعای برگزاری آن را به صورت جهانی دارند در حالی‌که در مجموع سه نفر را به عنوان برتر معرفی می‌کنند.
شاعر کتاب "در پیادره‌رو" خاطرنشان کرد: کتاب سال دوره گذشته به کلی ادبیات کودک و نوجوان را کنار گذاشته بود و 40 کتاب برگزیده داشت که حتی یک جایزه آن به حوزه کودک اختصاص نیافته بود.
وی گفت متأسفانه رویکرد برخی از جشنواره‌ها سیاسی است ولی جشنواره کتاب کودک و نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان متفاوت است به دلیل این‌که، کانونی‌ها دارای نگاه فرهنگی هستند.
ملکی با بیان این‌که مشکل اصلی جشنواره‌ها بحث داوری است، افزود: داوری‌ها دقیق نیست و در آن سهل‌انگاری می‌شود. وی ادامه داد شاعر یا نویسنده خوب بودن دلیل بر داور خوب بودن نیست، داوری معیارهای خاص خودش را دارد. داور در وهله اول باید کار را بشناسد و تجزیه و تحلیل کند چون قضاوت می‌کند و کاملاً باید در این امر بی‌طرف باشد.
وی یادآور شد فردی که معتقد است اصلاً شعر نوجوان نداریم چه‌طور می‌تواند شعر را قضاوت کند بی‌تردید در داوری خود همین دیدگاه را دارد.
ملکی تصریح کرد داورها همواره در حاشیه امن قرار دارند و هیچ‌وقت پاسخ‌گو نیستند در حالی‌که باید گزارش بدهند و دلایل برگزیده شدن یا نشدن اثری را بیان کنند.
به گفته این شاعر کودک و نوجوان، هزینه‌های هنگفتی در جشنواره‌ها صرف می‌شود در حالی‌که مبلغ اندکی از آن به نویسنده، شاعر و یا مولف به عنوان جایزه برمی‌گردد.
ملکی در مورد مجموعه شعر نوجوان امروز کانون اظهار کرد نفس انجام این کار خوب است و اگر کانون از بین 50 کتاب شعر 5 کتاب مناسب منتشر کند، به هدف خود رسیده است.
شاعر کتاب "از هوای صبح" در پایان گفت: باید سخت‌گیری در انتخاب شعرها وجود داشته باشد و کسانی که قضاوت و داوری می‌کنند، کارشناس باشند و هر شعری را نپذیرند و اگر کاری مناسب نیست شاعرش را قانع کنند و منطقی بررسی کنند و در پایان کارهای خوب و متوسط را بپذیرند و به کار ضعیف راضی نباشند.