برپایی جشن‌های هفته ملی کودک در ایران؛ 15 تا 21 مهر

نخستین نشست هماهنگی برای برگزاری جشن‌های هفته ملی کودک در ایران با حضور نمایندگان وزارت‌خانه‌ها و نهادها و دستگاه‌های مرتبط با حوزه کودک در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این نشست موضوع‌هایی مانند تعیین زمان برگزاری هفته ملی کودک، طراحی شعار و نام‌گذاری روزهای این هفته و طراحی پوستر مشترک برای این مناسبت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
نمایندگان این وزارت‌خانه‌‌ها و سازمان‌ها در نشست خود که روز 24 تیر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون تهران برگزار شد ضمن انتقاد از حذف 16 مهر روز جهانی کودک از تقویم‌های رسمی کشور و انتقال آن به ضمایم تقویم، روزهای 15 تا 21 مهر 1392 را به عنوان هفته ملی کودک تعیین کردند.
این نشست قرار است هر هفته در تهران برگزار شود تا سازمان‌ها و نهادهای فعال در حوزه کودک محورها و شعار روز جهانی را تعیین و برنامه‌های مشترکی برای این هفته طراحی و تدوین کنند.
در این نشست علاوه بر مدیرعامل و معاونان و مدیران ارشد کانون، نمایندگان وزارت‌خانه‌های بهداشت درمان و امور پزشکی، کشور، آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیروی انتظامی، سازمان بهزیستی، یونیسف، پژوهش‌گاه میراث فرهنگی، هلال احمر و صدا و سیمای جمهوری اسلامی حضور داشتند.
مدیرعامل کانون: برای هفته ملی کودک دبیرخانه دایمی تشکیل می‌دهیم
مدیرعامل کانون در این نشست از حذف روز جهانی کودک در تقویم‌ها اظهار نگرانی کرد و گفت باید در این زمینه پیگیری های لازم صورت بگیرد تا از سال آینده این روز به عنوان روز جهانی یا هفته ملی کودک در تقویم ثبت شود.
سید صادق رضایی تاکید کرد که به دنبال این هستیم که دبیرخانه‌ای دایمی برای برپایی هفته ملی کودک در کانون دایر ‌شود و تمامی سازمان‌ها و نهادهای مرتبط به عضویت این دبیرخانه درآیند.
وی پیشنهاد کرد که هر روز این هفته با یک عنوان نام‌گذاری شود و روزی نیز به کتاب کودک اختصاص یابد.
بخش عمده‌ای از سخنان مدیرعامل کانون در این نشست - آن‌گونه که انتظار می‌رفت - به اهمیت توجه به کودکان و نوجوانان، مباحث اوقات فراغت و نقش آن در تعلیم و تربیت غیر رسمی و اهمیت سیاست‌گذاری مشترک بین دستگاه‌ها اختصاص داشت.
رضایی در این زمینه پیشنهاد کرد که نهاد یا سازمانی به تدوین سیاست‌های دستگاه‌ها در حوزه مباحث تعلیم و تربیت غیر رسمی و اوقات فراغت بپردازد و یک پژوهش‌گاه نیز این مباحث را به ویژه در حوزه تولیدات کودک و نوجوان مورد بررسی و تحقیق قرار دهد.
مدیرعامل کانون توضیح داد که این پیشنهاد او بدان معنی نیست که دستگاه‌ها فعالیت خود را کنار بگذارند و به فعالیت‌ها و تولید مشترک روی بیاورند بلکه شاید حدود 10 تا 20 درصد از این برنامه‌ها می‌تواند به صورت مشترک، فرا دستگاهی و بین نهادها اجرا شود.
رضایی در این زمینه یادآور شد که حوزه اوقات فراغت دارای یک «سر»، یا فرماندهی مشترک نیست و به همین دلیل فعالیت‌ها و تولیدات از هماهنگی لازم برخوردار نیستند.
وی به عنوان مثال گفت در برخی از مجتمع‌های تجاری که در سال‌های اخیر ساخته می‌شود بخشی از آن به بازی‌های کودکان اختصاص دارد در حالی که کسی بر نحوه راه‌اندازی و نوع بازی‌های ارایه شده در این بخش هیچ نظارتی ندارد یا برخی از ناشران کتاب کودک بخش زیادی - در حدود 90 تا صد درصد - از انتشارات خود را به ترجمه اختصاص می‌دهند که این کار مناسبی نیست ما باید در کنار کتاب‌های ترجمه‌ای، برای فرزندان خود کتاب‌هایی مناسب با رویکردهای بومی تالیف کنیم.
مدیرعامل کانون از استانداران کشور خواست با توجه به بودجه‌هایی که در اختیار دارند سهم بیشتری را به حوزه‌ی فعالیت‌های کودک ونوجوان اختصاص دهند.
  2 رییس جمهوری و 8 وزیر، میهمان دوره‌های قبل روز جهانی کودک
در این نشست محمد باقر آدوسی معاون فرهنگی کانون نیز به معرفی فعالیت‌های کانون پرداخت و گفت کانون با دارا بودن بیش از 870 مرکز ثابت، سیار شهری و روستایی و کتاب‌خانه پستی در کشور بیش از یک میلیون کودک ونوجوان را تحت پوشش قرار می‌دهد.
وی برگزاری بیش از 70 جشنواره و مشارکت در 50 جشنواره را از دیگر فعالیت‌های کانون دانست و توضیح داد که کودکان و نوجوانان به صورت کاملا آزاد و با میل خود در این فعالیت‌ها مشارکت می‌کنند.
آدوسی به سابقه‌ی برگزاری روز جهانی کودک در کانون نیز اشاره کرد و گفت در 3 سال از 20 سال گذشته 2 رییس جمهوری و در 8 سال دیگر وزرای دولت در این برنامه‌ها حضور داشتند.
وی از نماینده وزارت کشور درخواست کرد که تشکیل کارگروه‌های کودک و نوجوان زیر نظر استانداران کشور به عنوان یک شورای فرابخشی مورد توجه بیشتری قرار بگیرد.
در حال حاضر در برخی از استان‌ها این کارگروه تشکیل شده است.
معاون فرهنگی کانون در پایان یادآور شد که اگر کودکان را سرمایه کشور می‌دانیم پس نباید توجه به مسایل آنان را به یک روز و یک هفته منتهی کنیم بلکه تشکیل کارگروه‌های تخصصی می‌تواند باعث تصمیم‌گیری در این حوزه شود.
در این جلسه نمایندگان وزارت‌خانه‌ها و دستگاه‌های مختلف به بیان دیدگاه‌های خود در حوزه‌ی کودک و نحوه برپایی هفته ملی کودک پرداختند.
نشست بعدی هفته ملی کودک روز دوشنبه 31 تیر برگزار می‌شود.