کمیته‌های استانی هفته ملی کودک تشکیل می‌شود

نشست‌های کمیته‌های استانی هفته ملی کودک در سراسر کشور از نخستین روزهای شهریور آغاز می‌شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در پنجمین نشست هم‌اندیشی هفته ملی کودک که با حضور نمایندگان وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف کشور در تهران برگزار شد آیین‌نامه‌ی برگزاری این برنامه از سوی حاضران مورد تصویب قرار گرفت.
با ابلاغ این آیین‌نامه و مصوبات نشست‌های این هم‌اندیشی به دبیرخانه‌های استانی مستقر در ادارات کل کانون استان‌‌ها کمیته‌های استانی هفته ملی کودک نیز تشکیل و کار خود را از نخستین روزهای شهریور آغاز خواهند کرد.
هفته ملی کودک امسال طی روزهای 15 تا 21 مهر در سراسر کشور با مشارکت تمامی وزارت‌خانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای مختلف دولتی و غیر دولتی و با شعار «زنده باد کودکی»،‌«زنده باد زندگی» برگزار می‌‌شود.
در نشست‌های هماهنگی برگزاری برنامه‌های هفته ملی کودک که در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون تهران برگزار شد، نمایندگان وزارت‌خانه‌های «آموزش و پرورش»، «فرهنگ و ارشاد اسلامی»، «کشور»، «علوم، تحقیقات و فن‌آوری»، «بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی» « ورزش و جوانان» و سازمان‌های «بهزیستی»، «صدا و سیمای جمهوری اسلامی»، «سازمان میراث فرهنگی و گردشگری»، «نیروی انتظامی»، «هلال احمر»، «یونیسف»، «تبلیغات اسلامی»، «حوزه‌ی هنری»، «مجمع ملی حقوق کودک» و «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» حضور داشتند.
در پنجمین نشست هفته ملی کودک محمد باقر آدوسی معاون فرهنگی کانون ضمن قدردانی از هم‌دلی و مشارکت تمامی سازمان‌ها و ارگان‌ها در این هم اندیشی، بر اهمیت دوران کودکی و نقش آن در شکل‌گیری شخصیت کودکان تاکید کرد.
تصویب پیش‌نویس آیین‌نامه و بحث و بررسی پیرامون پوستر طراحی شده هفته ملی کودک از دیگر مباحث این جلسه بود.
در همین نشست «دکتر مرتضی رضوان‌فر» معاون پژوهشی پژوهشکده مردم‌شناسی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در سخنانی کوتاه با اشاره به توجه یونسکو به ثبت میراث‌های معنوی در دهه اخیر توضیح داد که شبیه شدن انسان‌ها به یکدیگر یا به عبارت دیگر غربی شدن انسان امروزی، بلایی بزرگ در جهان امروز است که یونسکو به آن توجه نشان داده است چرا که این اتفاق ممکن است انگیزه‌های ملت‌ها را برای زندگی کاهش دهد.
وی از مقوله جهانی‌شدن، نقش رسانه‌ها در تخریب خرده‌فرهنگ‌ها و پدیده شهری شدن به عنوان سه بلای بزرگ یاد کرد و گفت اگر در حفاظت از میراث معنوی، خرده فرهنگ‌ها و تفاوت و تنوع فرهنگی فعال باشیم و به آن بپردازیم به صلح جهانی، تعامل و گفت‌و‌گوی فرهنگ‌ها نزدیک‌تر شده‌ایم.
رضوان‌فر بر اهمیت نقش خانواده و نهادهای فعال در عرصه‌ی ‌کودک و نوجوان برای حفاظت از میراث معنوی تاکید کرد و با یادآوری نقش مردم در برپایی جشن‌های نیمه شعبان، نوروز و یلدا خاطرنشان کرد که خانواده‌ها می‌توانند باعث حفظ زبان و گویش، لباس‌های محلی، عروسک‌ها و نمایش‌های بومی سنتی و موسیقی‌های سنتی شوند و کودکان حق دارند از این حقوق خود نیز بهره‌مند شوند.
معاون پژوهشی پژوهشکده مردم‌شناسی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پیشنهاد کرد که هفته ملی کودک به همایشی برای معرفی فرهنگ ایران به کودکان و نوجوانان تبدیل شود.
وی از نقش صدا و سیمای جمهوری اسلامی به ویژه شبکه‌های استانی آن در معرفی فرهنگ ایران به خانواده‌ها و حفظ و حراست از آداب و رسوم اقوام ایرانی قدردانی کرد.