نمایش عروسکی شیوه‌‌ای مناسب برای آموزش مسایل اجتماعی به کودکان

نمایش عروسکی شیوه‌ای مناسب برای آموزش‌ مسایل اجتماعی به صورت رسمی و غیر رسمی به کودکان و نوجوانان است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فرشته محمدی که به عنوان سرپرست با گروه نمایش عروسکی "پرپروک" از استان کردستان در پانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی شرکت کرده است با بیان این مطلب افزود: والدین، معلمان و مربیان می‌توانند از این  شیوه به عنوان یکی از وسایل مهم ارتباط جمعی و آموزشی بهره بگیرند و از این راه دریچه‌ای را رو به دنیای سرشار از فانتزی، تخیل و خلاقیت کودکان باز کنند.
وی ادامه داد: در این دنیای کودکانه، بازی و عروسک ابزاری است برای نیل به رشد شخصیت، اعتماد به نفس، احساس استقلال، وسعت عقل و پرورش قوه‌خیال  کودکان از سوی والدین، معلمان و مربیان است.
این مربی کانون  مهم‌ترین تاثیر فعالیت نمایش عروسکی را کمک به کشف و شکوفایی استعداد و خلاقیت در کودکان و نوجوانان عنوان کرد  و یادآور شد یکی از هدف‌های اصلی کانون هم کشف و پرورش استعداد های کودکان ونوجوانان است و این هدف از طریق فعالیت نمایش عروسکی دست یافتنی است.
محمدی هم چنین نمایش عروسکی را از جنبه اجتماعی نیز بسیار با اهمیت دانست و افزود: زمانی که کودکان در جریان اجرای یک نمایش با هم و به صورت گروهی کار ‌کنند به یک تعامل و مشارکت منسجم و کارآمد خواهند رسید و این برای اعضا جذابیت ایجاد می‌کند و با علاقه ویژه‌ای از آن استقبال می‌کنند.
مربی کانون کردستان درباره فرآیند محور بودن فعالیت نمایش عروسکی در مراکز کانون یادآور شد: نمایش عروسکی فرآیند محور یک فعالیت گروهی است که مربی طی شناختی که از میزان توانایی اعضا و با توجه به تجربه و خلاقیت به‌دست می‌آورد گروهی را تشکیل می‌دهد تا آن‌ها با استفاده از مواد در دسترس، نمایش را بر اساس متن نمایش‌نامه تهیه و با هدایت و راهنمایی مربی و اعضا‌ی گروه و با استفاده از عواملی مانند نمایش‌نامه، دکور، عروسک و موسیقی بر روی صحنه اجرا ‌کنند.
سرپرست نمایش عروسکی پرپروک هدف اصلی نمایش عروسکی را تغییر رفتار و ایجاد شخصیت سالم در کودکان و نوجوانان دانست و اضافه کرد نمایش عروسکی به‌عنوان یک واسطه تربیتی، نقش بسیار مهمی در ایجاد ارتباط و بیان مفاهیم به عهده دارد.
مربی کردستانی کانون معیار انتخاب متون نمایش را بر اساس محتوا و مفهوم متن نمایش‌نامه، قابل اجرا بودن آن به صورت کتاب‌خانه‌ای، میزان علاقه اعضای گروه و در دسترس بودن امکاناتی مانند ساخت عروسک و دکور عنوان کرد.
محمدی در ارزیابی روند برگزاری جشنواره نمایش عروسکی کانون این رویداد هنری را یکی از بهترین جشنواره‌های تخصصی دانست که موجب ایجاد فضایی پربار و آماده برای انتقال تجربیات خوب و عملی جهت خلق نمایش‌های عروسکی ویژه کودک و نوجوان  می‌شود.
 وی در عین حال از جشنواره به‌عنوان اهرمی یاد کرد که کودکان و نوجوانان را در مسیر رشد و یادگیری هدایت قرار می‌دهد و نیز باعث آشنایی آنان با هنر نمایشی و عروسک سازی به صورت تخصصی می‌شود.
این مربی هنری کانون در پایان از کمبود منابع در زمینه نمایش عروسکی در مراکز کانون اظهار گله‌مندی کرد و ابراز داشت در مراکز کانون در مورد نمایش عروسکی بیشتر از پنج عنوان کتاب وجود ندارد و این مقدار منبع برای افزایش و انسجام دانسته‌های مربیان و اعضا کافی نیست اگر چه بیشتر مربیان کانون به عنوان اهرمی هدایت‌گر و با علاقه شخصی خود در مسیر چنین فعالیتی تلاش می‌کنند اما برای کودکان و نوجوانان که با نمایش عروسکی آشنایی زیادی ندارند، حرکت در این مسیر دشوار است.