فعالیت‌ها و تولیدات کانون را به میان دانش‌آموزان ببرید

رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان معتقد است چتر فعالیت‌ها و تولیدات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید بر سر تعداد بیشتری از دانش‌آموزان ایرانی گسترده شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل کانون، دکتر مهری سویزی در گردهم‌آیی معاونان، مدیران ستادی و مدیران کل استانی کانون در مشهد که هم‌زمان با برپایی جشنواره امام رضا(علیه السلام) برپا شده بود طی سخنانی یادآوری کرد که در جریان دیدار اعضای هیات مدیره و مسوولان کانون با مقام معظم رهبری ایشان بر این امر تاکید داشتند که جویبارهایی که از تولیدات کانون  به وجود می‌آید باید از مدرسه‌های کشور عبور کند و دانش‌آموزان از نتایج آن استفاده کنند.
وی حق آزادی انتخاب دانش‌آموزان برای فعالیت در مراکز کانون را یکی از نقاط قوت و ویژگی‌های اثرگذار کانون برشمرد و گفت: حضور دانش‌آموزان در مدرسه الزامی است اما کانون با این مساله روبرو نیست و چون فعالیت‌های آن انتخابی است یک نوع تمایل و جاذبه در بچه‌ها ایجاد می‌کند حال اگر به این موضوع  از یک سو مخاطب‌شناسی و از سوی دیگر تولید محتوای مناسب افزوده شود به آن کیمیای تربیت نزدیک می‌شویم.
عضو هیات مدیره کانون از تلاش‌های سیدصادق رضایی مدیرعامل و دیگر مسوولان کانون برای بالابردن کیفیت فعالیت‌ها و تولیدات و پیشرفت قابل توجه کانون در سال‌های اخیر قدردانی کرد و افزود: در دورانی که همه‌ی دستگاه‌ها مجبور به کوچک‌سازی ساختار سازمانی خود هستند کانون با توسعه فعالیت‌ها و مراکز خود، ساختار و تشکیلاتش را ارتقا داده است البته در این راه با سختی‌های فراوانی  روبرو شده‌اید اما امسال خوشبختانه با افزایش بودجه‌ که به همت نمایندگان مجلس و با پیگیری‌های مسوولان کانون صورت گرفت شاهد این ارتقا خواهیم بود.
سویزی در کنار این، خواستار توجه به تولید محتوا و کیفیت بخشی به فعالیت‌ها شد و خاطر نشان کرد که کیفیت‌بخشی و کمیت بخشی از هم جدا نمی‌شوند.
وی تولید محتوا با توسعه‌ی محصولات فرهنگی و انتشاراتی و توجه به هنر به عنوان یک میان‌بر برای متقاعد سازی و انتقال عقیده،  ارزش‌ها، فرهنگ و شیوه چگونه زیستن به کودکان ونوجوانان را از ویژگی‌های ممتاز کانون برشمرد و تصریح کرد: این ویژگی‌ها ضریب نفوذ و مانایی اندیشه‌ها را در قلب‌ و ذهن‌های مخاطبان بالا می‌برد. فرآورده‌های کانون با شیوه‌های هنری ارایه می‌شود و هنر خود بستری برای افزایش سرعت نفوذ و پایدار کردن اندیشه‌هاست.
رییس سمپاد، جامعه‌ی هدف کانون یعنی کودکان و نوجوانان را نیز یکی از شاخصه‌های کانون عنوان کرد و با اشاره به کلید واژه‌هایی طلایی از بیانات حضرت امام علی(علیه‌السلام) که فرموده‌اند قلب‌های مردم درهای باز و بسته‌ای دارد باید از این درها وارد شوید، تاکید کرد: اگر چندین بار هم تلاش کردیم در ذهن نوجوانان نفوذ کنیم اما حرف ما نپذیرفتند نباید روی مخاطب خط بکشیم بلکه باید روش‌های ارتباط خود را تغییر بدهیم.
سویزی یادآور شد که در دنیای امروز رفیق‌های نارفیق به‌ویژه در فضای مجازی، بسیار در کنار کودکان و نوجوانان قرار می‌گیرند و این فضاها دارای پیچیدگی‌هایی است که باید برای ورود به آن از عنصر هنر استفاده کنیم.
رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در بخش دیگری از سخنانش پیشنهادهایی نیز به کانون ارایه کرد که معرفی اعضای فعال کانون در مدارس و پوشانیدن لباس‌های مخصوص بر تن آن‌ها به منظور ترویج فرهنگ زیبای مهربانی و خدمت به دیگران در مدرسه، ایجاد بازارچه‌های ماهانه فروش محصولات کانون در مدارس، ارایه‌ی فراخوان‌های مسابقات و جشنواره‌های کانون به صورت گسترده به دانش‌آموزان، توجه به افزایش میزان مطالعه و تدوین سیر مطالعاتی مشخص برای دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها از جمله مهم‌ترین این پیشنهادها بود.
وی همچنین پیشنهاد کرد که ستاره‌ها و چهره‌های ماندگار و موفق کانون در جامعه به عنوان الگو به دانش‌آموزان معرفی شوند.
سویزی تاکید کرد که فعالیت‌های کانون در حوزه‌های فرهنگی و هنری و در حوزه گسترش فرهنگ مطالعه باید به این نتیجه منجر شود که عرق ملی، هویت ایرانی و اسلامی و وفاداری به آرمان‌ها در آنان تقویت شود، فرهنگ عفاف و حجاب در میان آن‌ها گسترش  پیدا کند، بچه‌ها به نمازخواندن روی بیاورند و از رفتارهای ناشایست و غلط مانند دروغ‌گویی پرهیز کنند.
عضو هیات مدیره کانون در پایان با قدردانی از فعالیت‌های کانون در برپایی 16 جشنواره رضوی در کشور، از این تعبیر استفاده کرد که کانون، کاروان دل کودکان و نوجوانان ایرانی را کنار خیمه جشنواره امام رضا(علیه‌السلام) کشانید.
 
مدیرعامل: کانون به فعالیت‌های رضوی ادامه می‌دهد
سیدصادق رضایی مدیرعامل کانون پیش از سخنان رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان در مورد شکل‌گیری جشنواره‌های رضوی در کانون و برپایی 16 جشنواره گزارشی ارایه داد و به عنوان نمونه شوق و اشتیاق کودکان و نوجوانان شرکت‌کننده در جشنواره عکاسی جاده‌ی ولایت استان خوزستان را  غیر قابل وصف توصیف کرد و گفت کانون در همان ساعت اولیه این برنامه به هدف خود رسید. ما در تلاش هستیم  از این ظرفیت‌ها استفاده کرده و به فعالیت‌های رضوی خود ادامه دهیم.
مدیرعامل کانون یادآور شد: اگر این کودکان و نوجوانان زیبایی‌های کلام امام رضا(ع) را بشنوند به هدف‌مان رسیدیم.
وی انتخاب حمیدرضا شاه‌آبادی مشاور مدیرعامل کانون و نویسنده کتاب "اعترافات غلامان" را به عنوان یکی از 8 خادم برگزیده فرهنگ رضوی مورد تقدیر قرار داد.
 
معاون فرهنگی: فیلم‌های رضوی کانون به استان‌ها ارسال شده است
محمدباقر آدوسی معاون فرهنگی کانون نیز در گردهمایی مشترک مشاوران، معاونان، مدیران کل ستادی و استانی به ارایه گزارشی از جشنواره‌های رضوی پرداخت و گفت: امسال حدود 45هزار اثر از 55هزار کودک و نوجوان در سراسر کشور به دبیرخانه‌ جشنواره‌های موضوعی رضوی ارسال شد که بیشتر آنها حاصل فعالیت‌های گروهی است چرا که این نوع از فعالیت‌ها در کانون امتیاز دارد و باعث بروز و شکوفایی استعدادهای بچه‌ها می‌شود.
وی توضیح داد که 15 استان کانون جشنواره‌های رضوی را به صورت ملی و 16 استان دیگر هفته‌های فرهنگ رضوی را برگزار کردند و به این صورت همه استان‌ها در فعالیت‌های رضوی شرکت کردند.
آدوسی تاکید کرد فعالیت‌های کانون به جشنواره‌های رضوی منتهی نمی‌شود و در طول سال مراکز فرهنگی هنری کانون در مسیر پرورش فکر و شکوفایی استعدادهای کودکان و نوجوانان تلاش می‌کنند.
به گفته‌ی وی کانون دو فیلم کوتاه و یک فیلم بلند در حوزه فعالیت‌های رضوی تولید کرده که برای تمامی استان‌ها در سطح کشور ارسال شده است.
آدوسی در ادامه تأکید کرد در نیمه دوم سال 92 برنامه‌هایی هم‌چون هفته ملی کودک، هفته کتاب و کتاب‌خوانی، هفته پژوهش، جشنواره فیلم کودک برای کودک، دهه فجر انقلاب اسلامی و جشنواره قصه‌گویی را برگزار خواهیم کرد.
وی افزود: امسال دبیری کارگروه کودک برنامه‌های هفته ملی کودک بر عهده کانون گذاشته شده است و از سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌ها نیز دعوت شد تا در این برنامه مشارکت کنند.
در ادامه این نشست مدیران کل استان‌های آذربایجان غربی، خوزستان، فارس، تهران و اصفهان گزارشی از برگزاری جشنواره‌های "نمادها و نشانه‌های رضوی"، "عکاسی جاده‌ی ولایت"، "کتاب‌خوانی الکترونیکی رضوی"، "پویانمایی رضوی"، "پژوهش‌های رضوی نوجوان" و "قصه‌گویی بین‌المللی رضوی" ارایه کردند.