آموزش غیررسمی کودکان نیازمند سرمایه‌گذاری است

دبیر ستاد برگزاری هفته ملی کودک ایران گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را نباید به عنوان یک شرکت دولتی یا نیمه دولتی تعریف کنیم بلکه کارکرد این نهاد به عنوان یک نهاد حاکمیتی برای سرمایه‌گذاری در حوزه کودکان و نوجوانان کشور است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محمدباقر آدوسی با تشریح وضعیت فعالیت این زیر مجموعه وزارت آموزش و پرورش افزود: کانون 30 درصد از اعتباراتش را از دولت می‌گیرد و 70 درصد دیگر را باید خود تامین کند و در صورتی که به این مجموعه دارای فعالیت‌های عام‌المنفعه و آموزشی فقط نگرش اقتصادی داشته باشیم، کانون به نتایج مطلوب و دلخواه خود نمی‌رسد.
وی افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر اساس وظایف تعریف شده باید در مناطق مرزی و محروم به پی‌گیری و اجرای سیاست‌های نظام در حوزه آموزش و پرورش بپردازد و نمی‌تواند درآمدی داشته باشد که از پس هزینه‌های خود برآید.
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به گستردگی مرزهای کشور و پراکندگی مراکز جمعیتی اشاره و تاکید کرد: ما باید همان‌طور که برای اوقات رسمی کودکان و نوجوانان از طریق یک نهاد حاکمیتی نظیر وزارت‌خانه آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری می‌کنیم برای اوقات غیررسمی کودکان نیز سرمایه‌گذاری کنیم.
آدوسی با تاکید بر این نکته که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید در نظام بودجه‌ریزی و برنامه‌ریزی کشور به عنوان یک نهاد حاکمیتی دیده شود تصریح کرد: در کنار مجموعه مراکز آموزشی نظیر مدارس در کل کشور تنها یک هزار و 100 مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کنند. این در حالی است که وظیفه کانون مکمل آموزش و پرورش است.
دبیر هفته ملی کودک همچنین افزود: با این تعداد مرکز، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عملا کمتر از یک دهم مراکز آموزش و پرورش را هم نمی‌تواند پوشش دهد و این‌گونه از سرمایه‌گذاری در جامعه دانش‌آموزی غافل می‌مانیم.
برنامه‌های هفته ملی کودک با شعار «زنده باد کودکی»، «زنده باد زندگی» از 15 تا 21 مهر از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سازمان‌های مختلف در سراسر کشور برگزار می‌شود.