جای کودکان در کلاس درس است نه کوچه و خیابان

سازمان‌های خودگران و خود‌انگیخته در بازشناسی حقوق کودکان به جامعه پیشتاز شوند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، علیرضا محجوب عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به مناسبت برگزاری نخستین هفته ملی کودک ایران گفت: از آن‌جا که سازمان‌های اجتماعی، اصلی‌ترین علامت توسعه اجتماعی هستند، بدون این سازمان‌های خودگران و خودانگیخته توسعه اجتماعی ممکن نیست.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاسیس فراکسیون کودک و نوجوان در مجلس شورای اسلامی از سازمان‌های اجتماعی به عنوان سازمان‌هایی که در بدترین شرایط اجتماعی، سیاسی و امنیتی، همچنان به حقوق کودکان می‌اندیشند یاد کرد و افزود: آموزش حقوق کودکان به خودشان، مبارزه با قاچاق کودکان و آزار جنسی مسایلی هستند که سازمان‌های اجتماعی آن را با جدیت دنبال می‌کنند.
وی با بیان این‌که ایران به مقاوله‌نامه ممنوعیت و محو بدترین اشکال کار کودک پیوسته است، گفت: خوشبختانه این قانون در مجلس قبل تصویب شده است، و ما نیاز داریم دستگاه قضایی در این گونه موارد با شدت برخورد کند، این در حالی است که مجازات افرادی که کودکان زیر سن قانونی را به‌کار می‌گیرند یکی از خواسته‌های بین‌المللی است و در شرع اسلام هم تاکید بسیاری بر آن شده است.
این نماینده مجلس تصریح کرد: ما باید به جامعه بگوییم که جای کودک در کلاس درس است نه در کارگاه و مزرعه و کوچه و خیابان. جامعه ما باید ترجمه درست و واقعی از حق یادگیری، حضانت، گرسنگی و سیری کودکان داشته باشد.
نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نهادِ یک جامعه‌ی سالم و یک جامعه اسلامی نمی‌تواند بنیادش بر کودکان فقیر و گرسنه بنا شود.
محجوب اهمیت تشکیل و تقویت نهادهای اجتماعی را یک ضرورت دانست و افزود: ابتدا باید نهادهای خود‌انگیخته را تشویق کرد و دولت در مرحله دوم اهمیت دارد. چرا که دولت، سازمانی رسمی است و به نظر من هزینه سازمان‌های رسمی بیش از وظیفه‌شان است ما بیش از آن که از این‌ها وظیفه مطالبه کنیم هزینه متقبل می‌شویم. بنابراین سازمان‌های خود‌انگیخته با برعهده گرفتن بخشی از مسوولیت، موجب کوچک‌تر شدن سازمان‌های رسمی خواهند شد و راه را برای این‌که حقوق کودکان به رسمیت شناخته شود، باز خواهند کرد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس فعالیت‌های گسترده و مستقل نهاد‌های اجتماعی را راهی برای شناساندن حقوق کودکان و حفظ حیثیت و شأن آن‌ها و داشتن جامعه‌ای سالم در آینده برشمرد.
برای اولین بار امسال با هماهنگی بسیاری از دستگاه‌های دولتی فعال در حوزه کودک، قرار است در روزهای 15 تا 21 مهر هفته ملی کودک در ایران برگزار شود.