فراکسیون کودک گام اول برای تشکیل نهادی مرجع برای کودکان

بهمن کشاورز تشکیل فراکسیون کودک را در مجلس رویدادی مثبت ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مصوب شده در سال 1381 را داریم که در آن کودک و نوجوان به افراد زیر 18 سال گفته می‌شود و برای این افراد مزایایی در نظر گرفته شده است. همچنین بر طبق این قانون تعرض به حقوق ایشان را جرم شناخته و برای آن تعیین مجازات شده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این حقوقدان ضمن برشمردن دیگر قوانین درباره کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: در این قوانین دو مشکل یکی در اجرا و دیگری در تعریف از کودک دیده می‌شود. وی ادامه داد: در این قانون افراد زیر 18 سال مشمول مجازات شده‌اند و اطفال متهم و مجرم تنها باید در مواردی مجازات شوند که زمان ارتکاب جرم پیش از 18 سالگی باشد.
وی تصریح کرد: به گمان من اگر فراکسیون کودک در مجلس شکل بگیرد نتیجه آن خواهد شد که از یک سو شاید قوانین متفرق حمایت از کودکان و نوجوانان تجمیع شود و از دیگر سو موجب رفع ابهامات قانونی در بحثالحاق به کنوانسیون حمایت از کودکان و نوجوانان شود.
این حقوقدان گفت: البته در قوانینی که در حال حاضر اجرا می‌شود برخی ضوابط آمده است که تا حدی برای حمایت از کودکان و نوجوانان بزهکار دست دادگاه را باز می‌گذارد و انتظار می‌رود، وجود این فراکسیون عملکرد مثبتی در این زمینه‌ها داشته باشد.
این وکیل دادگستری به مسائل و نیازهای کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: کودکان از زمان تولد، به تغذیه، نگهداری و آموزش پیش از دبستان، پس از آن و پیش از ورود به تحصیلات منظم، نیازهای متفاوتی دارند که باید پی‌گیری شود.
کشاورز ادامه داد: امور کودکان و نوجوانان در وزارت‌خانه‌های مختلف پی‌گیری می‌شود و این متفرق بودن ایجاب می‌کند یک سازمان یا نهادی خاص، این امور را به طور متمرکز و پی‌گیر دنبال کند و فراکسیون کودک در مجلس می‌تواند گام اول این اقدام باشد.