گزارش مدیرکل کانون قم از برنامه‌های هفته ملی کودک

مدیرکل کانون استان قم با حضور در برنامه زنده تلویزیونی«گفت‌وگوی روز» از شبکه استانی نور گزارشی از ویژه برنامه‌های کانون و سایر دستگاه‌های متولی حوزه کودک در هفته ملی کودک ارایه کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در این برنامه‌ی زنده تلویزیونی محمد مخلصی ضمن بیان ویژگی‌های کودک و دوره‌ی کودکی، توضیحاتی را درخصوص فلسفه‌ی پاس‌داشت روز جهانی کودک ارایه داد.
وی با ابراز خوشحالی از وسیع‌تر شدن گستره‌ی روز جهانی کودک و تبدیل آن به «هفته ملی کودک»، از نهادها و سازمان‌های مشارکت‌کننده در برگزاری ویژه برنامه‌های هفته ملی کودک در استان قدردانی کرد و چگونگی تشکیل ستاد بزرگ‌داشت «هفته ملی کودک» در استان قم را برای مخاطبان تشریح کرد.
تبیین برنامه‌های دستگاه‌های عضو ستاد بزرگ‌داشت «هفته ملی کودک» و برگزاری ویژه برنامه‌ی مشترک این دستگاه‌ها با عنوان «جشن شکوفه های زندگی» در حرم مطهر حضرت معصومه (س) از دیگر سخنان مدیرکل کانون استان قم در این برنامه بود.
دبیر ستاد بزرگداشت «هفته ملی کودک» همچنین به تشریح عملکرد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم در سطح استان و مراکز 12 گانه‌ی این اداره کل در طول هفته‌ی ملی کودک پرداخت و ضمن دعوت از تمامی مسئولان و متولیان حوزه‌ی کودک از آنان خواست تا با نگاه دقیق‌تر و تلاشی مضاعف به نیازها و خواسته‌های قشر کودک بپردازند.
 
طنین شعار"زنده باد کودکی، زنده باد زندگی" در حرم مطهر بانوی کرامت
در همین حال کودکان قمی در ویژه برنامه‌ی مشترک نهادهای متولی حوزه‌ی کودک در حرم مصهر حضرت معصومه (سلام‌الله علیها) طنین شعار زنده باد کودکی، زنده باد زندگی سردادند.
این برنامه با حضور کودکان مهدهای کودک و جمعی از مدیران، مربیان و کارشناسان این حوزه، در سالن اجتماعات حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار شد.
محمد مخلصی؛ مدیرکل کانون استان قم در ابتدای این جشن ضمن خیر مقدم و قدردانی از همکاری و مشارکت دستگاه‌های متولی حوزه‌ی کودک در استان، اظهار کرد: ما بزرگ‌ترها در جوار حرم کریمه‌ی اهل بیت(ع) عهد کرده‌ایم که همیشه با اجرای برنامه‌های مختلف حقوق کودکان را پاس بداریم و در تربیت صحیح آن‌ها از هیچ اقدامی کوتاهی نکنیم.
از جمله برنامه‌های این جشن تلاوت آیات قرآن کریم به 5 زبان زنده دنیا توسط کودکان مهدالنبی، اجرای سرود توسط کودکان مهد بنت‌الهدی،اجرای نمایش گونه‌ی جشن توسط مجریان بخش کودک و نوجوان صدا و سیما، اجرای برنامه عروسکی، توزیع بسته‌های فرهنگی حاوی اقلام فرهنگی و همچنین خوانش شعرها و پیام‌هایی متناسب با روز ملی کودک و نیایش بود که به واسطه‌ی حضور کودکان در فضای روحانی حرم مطهر در این روز به اجرا درآمد.
بر اساس این گزارش به همت دستگاه‌های متولی حوزه کودک و نوجوان استان قم از قبیل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اداره کل بهزیستی ، حوزه هنری، معاونت فرهنگی آستانه‌ی مقدسه حضرت معصومه (س)، معاونت فرهنگی شهرداری، جمعیت هلال احمر، مرکز بهداشت و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم برگزار ‌شد، کودکان ناشنوا و بی‌سرپرست تحت حمایت مهدهای کودک بهزیستی در کنار دیگر کودکان حاضر، این روز را جشن گرفتند.
 
بازی‌های رایانه‌ای، رسانه‌ای برای نسل کودک و نوجوان امروز
کارشناس مسوول مرکز سرگرمی‌های سازنده‌ی کانون در نشستی تخصصی، بازی‌های رایانه‌ای را رسانه‌ای برای نسل کودک و نوجوان امروز دانست.
امیرحسن سلام‌زاده در این نشست ضمن ارایه‌ی مباحثی در خصوص آموزش غیرمستقیم به کودکان گفت: کودکان و نوجوانان در مقابل آموزش‌های مستقیم واکنش منفی از خود نشان می‌دهند و این‌جاست که اهمیت بازی‌های رایانه‌ای مطرح می‌شود چرا که این بازی‌ها به شکل کاملا غیر مستقیم مفاهیمی را به کودکان القا می‌کنند که می‌تواند مفید و یا مخرب باشد.
کارشناس طراحی سرگرمی‌های سازنده‌ی کانون در نشست تخصصی «تاثیرات بازی‌های رایانه‌ای در کودکان و نوجوان» که با حضور مربیان فرهنگی‌هنری و ادبی و تعدادی از خانواده‌های علاقه‌مند در مرکز فرهنگی‌هنری شماره 8 کانون استان قم برگزار شد، به مربیان و والدین توصیه کرد مانع کودکان و نوجوانان در استفاده از بازی‌های رایانه‌ای نشوند اما در فرآیند انتخاب، خرید و استفاده از این بازی‌ها با آن‌ها هم‌فکری کنند.
وی هم‌چنین تعدادی از بازی‌های مورد تایید بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و مرکز تولیدات و سرگرمی‌های سازنده‌ی کانون را به آن‌ها معرفی کرد.
به گفته‌ی سلام زاده نسل جدید بازی‌ها تعامل گروهی را به کودکان آموزش می‌دهند و کودکان و نوجوانان به صورت گروهی و برخط این بازی‌ها را انجام می‌دهند که این کار باعث تقویت مهارت‌های گروهی و اجتماعی آن‌ها می‌شود.
وی هم‌چنین در خصوص گروه بازی‌های استراتژیک یا راهبردی نیز توضیحاتی را ارایه کرد و افزود: این بازی‌ها بیشتر سبک مدیریت شهری و کنترل منابع را به کودکان و نوجوانان ما آموزش می‌دهند و به شکل غیر‌مستقیم آنان را در معرض انتخاب‌ها و تصمیم‌گیری‌های اساسی قرار می‌دهند تا بتوانند به تدریج شیوه‌ی انتخاب صحیح و مناسب را یاد بگیرند.
در این نشست هم‌چنین محمد مخلصی؛ مدیرکل کانون استان قم با تاکید بر تاثیرات اساسی بازی در پرورش شخصیت و تفکر کودکان تصریح کرد: همان گونه که کودکان حق دارند بازی کنند خانواده‌ها و اولیای تربیتی نیز باید نسبت به انواع بازی‌ها از جمله بازی‌های رایانه‌ای و تاثیرات آن در کودکان و نوجوانان آگاه شوند و اطلاعات کافی را در این زمینه به دست بیاورند.
 
بازی، شادی، تماشا در بوستان المهدی قم
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم،‌ همچنین جشنواره‌ی «بازی، شادی، تماشا» را با حضور بیش از سیصد کودک به همراه مربیان، معلمان و مقامات استانی در بوستان المهدی قم برگزار کرد.
در ابتدای این مراسم محمد مخلصی، مدیرکل کانون استان قم با ایراد سخنانی درباره فلسفه وجودی هفته‌ی ملی کودک و ضرورت پاس‌ داشت این هفته، گفت:‌ در این هفته باید بتوانیم تمامی ظرفیت نظام در قوای سه‌گانه از ‌محافل علمی و آموزشی حوزه و دانشگاه گرفته،‌ تا تریبون‌های رسمی کشور، مواضع رسمی دولت‌مردان، تریبون‌های نماز جمعه، محافل نظامی و اداری، ظرفیت‌های بخش خصوصی و انجمن‌ها و موسسات مردم‌نهاد را به کار گیریم و بر این باور اصرار کنیم که کودکان حقوقی دارند و ما باید زمینه‌ساز تحقق آن باشیم.
وی با تاکید بر ضمیر پاک، صادق و صمیمی کودکان که موجب یادگیری بهتر در آنان می‌شود، افزود: ‌شهر و ‌کشور سالم، ‌شهروند سالم و صالح می‌خواهد و گرنه تلاش خادمان نتیجه مثبتی نخواهد داشت.
دبیر ستاد بزرگداشت هفته ملی کودک در استان قم به اهمیت قشر کودک و نوجوان در بافت جامعه اشاره کرد و با یادآوری وجود کودکان فقیر، بازمانده از تحصیل، بی‌سرپرست، کودکان با معلولیت‌های ذهنی و جسمی و کودکان کار در کشور اضافه کرد:‌‌ کودکان و نوجوانان بخش مهمی از هر جامعه هستند و مراعات حقوق آنان از سوی جامعه یک وظیفه بنیادین است.
در این مراسم هم‌چنین حجت‌الاسلام هاشمی، ‌مدیرکل امور اجتماعی استانداری قم با حضور در جمع کودکان و نوجوانان به بیان خاطرات کودکی خود و تجربیاتش از سال‌های همکاری با کانون پرداخت.
 وی با ابراز خرسندی از برپایی جشنواره‌های این چنینی مراتب قدردانی خود را از کارکنان و مسوولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ابراز داشت.
جشنواره «بازی‌، شادی،‌ تماشا» با همکاری ستاد بزرگداشت هفته ملی کودک استان قم، معاونت فرهنگی شهرداری قم و مرکز بهداشت استان در 12 غرفه با محوریت بازی های اقوام و ملل، بازی نمایش، بازی‌های هنری و ادبی، بازی های کتاب‌خانه ای، بازی‌های رایانه‌ای، رباتیک و بازی‌ها و سرگرمی‌های سازنده کانونی در بوستان المهدی قم برگزار شد.
بر این اساس اعضای کودک و نوجوان مراکز کانون استان، کودکان پایگاه‌های هلال احمر و نیز جمعی از دانش‌آموزان مدارس اتباع خارجی در دو گروه دختران و پسران در غرفه‌های مختلف بازی شرکت کردند و روز پرنشاط و جذابی را در کنار مربیان کانون تجربه کردند.
شایان ذکر است در این مراسم مدیر کل نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی استان قم، مدیر کل امور بانوان استانداری، معاون فرهنگی، اجتماعی شهرداری قم، معاون نهضت سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش، ‌معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان قم با حضور در جمع کودکان و نوجوانان از غرفه‌های برپاشده بازدید به‌عمل آوردند.
وی‍ژه برنامه‌های کانون استان قم در هفته‌ی ملی کودک، از پانزدهم تا بیست و یکم مهرماه با برپایی نمایشگاه‌ها و نشست‌های تخصصی و همچنین برنامه‌های اختصاصی در هریک از مراکز نه گانه‌ی استان برگزار شد.
 
بادبادک‌ها به افتخار بچه‌های مبتلا به HIV پرواز کردند
جشنواره پرواز بادبادک‌ها در میان استقبال کودکان قمی در بوستان علوی قم برگزار شد.
بادبادک‌ها در میان شور و شوق کودکان مبتلا به HIV و دیگر کودکان و خانواده‌های حاضر در بوستان علوی به پرواز در آمدند.
 بر اساس این گزارش علاوه بر پرواز بادبادک‌ها، اجرای سرود توسط گروه پیش‌آهنگی و مسابقه طناب‌کشی از جمله برنامه‌های این جشنواره بود.
 جشنواره پرواز بادبادک‌ها به همت باشگاه زندگی مثبت، حوزه هنری، شهرداری، سازمان بهزیستی، مرکز بهداشت و جمعیت هلال احمر استان قم و با هدف آگاهی بخشی به جامعه درباره مبتلایان به این بیماری برگزار شد. 
به همین منظور برگزارکنندگان سعی کردند تا علاوه بر برگزاری جشنواره‌ای شاد و پر نشاط، با ارایه اطلاعات در خصوص این بیماری توسط مجری برنامه و توزیع بروشورهایی که حاوی پیام‌های آگاهی دهنده، نگرش جامعه نسبت به مبتلایان به HIV اصلاح شود.
گفتنی است که برگزاری این جشنواره با استقبال و حضور مسوولان استانی از جمله محمد مخلصی مدیرکل کانون، ابراهیم حاجی مظفری مدیر کل بهزیستی، وحید فرجی رییس حوزه هنری و معصومه ظهیری مدیر کل دفتر امور بانوان استانداری قم همراه بود.