جهانگیریان و رمضانی رمان‌هایشان را به اردبیل بردند

عباس جهانگیریان و محمد رمضانی دو نویسنده رمان‌های نوجوان هم‌زمان با هفته‌ی کتاب میهمان جلسات نقد نوجوانان اردبیلی بودند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در یکی از این نشست‌ها که در قالب طرح دو پنجره برگزار شد، عباس جهانگیریان ضمن اظهار خرسندی از حضور در میان اعضای توان‌مند مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اردبیل گفت: بهترین و ارزشمند‌ترین زمان برای نویسند، رویارویی با مخاطبان است، به همین دلیل اشتیاق زیادی برای حضور در جمع مخاطبان دارم تا بتوانم از نظرات آن‌ها استفاده کنم.
وی افزود: اعضای مراکز کانون به لطف تلاش‌های مربیان، همیشه یک گام از هم‌سالان خود پیش‌ترند و نکاتی را می‌بینند که ممکن است نویسنده از آن غافل باشد به همین خاطر نویسندگان در نشست با این اعضا همیشه مطالب زیادی یاد می‌گیرند و من هم آمده‌ام  تا از این فرصتی که فراهم شده استفاده کنم.
جهانگیریان در ادامه با اشاره به ژانر ترس و طنز کتاب توران تور یادآور شد: پرداختن به دو ژانر ترس و طنز در یک رمان کار سختی است خواستم این کار را تجربه کنم، در نهایت این کار را امکان پذیر دیدم و از ماحصل آن هم راضی هستم.
وی در پاسخ اعضای پسر که پرسیدند؛ چرا بیشتر نویسندگان مرد هم شخصیت اول رمان‌شان دختر است گفت: هر رمانی باید به مخاطبان عام خود پاسخ دهد و بتواند نظر آن‌ها را اعم از دختر و پسر جلب کند و همه بتوانند با اثر همزادپنداری کنند اما به نظر می‌رسد نویسندگان در پی آن هستند که به این نیاز مخاطبان در قالب آثار متعدد پاسخ دهند.
این نویسنده با اشاره به تنوع آثار خود که شخصیت پسر دارند، گفت: با این حال نویسنده باید بتواند در اثری که خلق می‌کند چه شخصیت اول رمانش دختر باشد چه پسر، نظر همه را جلب کند و همه بتوانند از آن بهره ببرند. 
خالق کتاب شازده کدو، در پاسخ به این سوال که چرا در کتاب توران تور به صورت گذرا به موضوع داستان ضحاک پرداخته‌ای؟ گفت: تاریخ، ریشه ماست و نویسنده باید نسل جوان را با تاریخ گذشتگان خود ارتباط دهد این وظیفه نویسندگان است که نسل امروز را با گذشته خود پیوند دهند اما من در رمان توران تور قصد پرداختن به تاریخ کشور را نداشتم فقط از گوشه‌ای از آن برای رساندن مفهوم بهره بردم.
جهانگیریان در پایان در مورد اعضای مراکز کانون استان اردبیل گفت: پیش از این از زبان بسیاری از دوستان نویسنده شنیده بودم اعضای ادبی مراکز کانون استان اردبیل کتاب‌خوان و در کار نقد بسیار توانا و مسلط هستند برای همین اشتیاق زیادی برای حضور در جمع اعضای ادبی داشتم، با شنیدن نقدهای دقیق و موشکافانه حتی حرفه‌ای اعضا، خوشحال و متعجب شدم دانش خوب این کودکان و نوجوانان نشان از برنامه‌ریزی منظم و هدایت شده توسط مربیان است که جای تقدیر دارد.
در بخش پایانی تعدادی از اعضای نویسنده مراکز آثار داستانی خود را خواندند و این آثار توسط عباس جهانگیریان نقد شد.
نشست نقد کتاب توران تور با حضور یک‌صد نفر از اعضا و مربیان ادبی مراکز کانون استان اردبیل همراه با تقدیر از اعضای کتاب‌خوان مراکز کانون استان پایان یافت.
 
«الاکلنگ کودکی، ماشین هاچی‌ کوچی» در بوته نقد کودکان مشکین‌شهری
به‌مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی، اعضای مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مشگین‌شهر رمان «الا کلنگ کودکی، ماشین هاچی کوچی» نوشته محمد رمضانی خیاوی را نقد کردند.
این کتاب از سری کتاب‌های «رمان نوجوان امروز» در گونه‌ی فانتزی نوشته شده و در آن دختری به نجات رویاهای مادربزرگ خویش می‌رود دنیای رویای مادربزرگ به خاطر دور افتادن و کم توجهی به آن، در آستانه نابودی است. دختر موفق می شود با همکاری ساکنان شهر رویایی مادربزرگ، او را در سن پیری با دنیای رویا آشتی دهد و بار دیگر خورشید رویا و خیال زندگی مادربزرگ و در نتیجه خانواده را روشن می‌کند.
در این نشست ادبی محمد رمضانی خیاوی نویسنده کتاب «الا کلنگ کودکی، ماشین هاچی کوچی» در پاسخ سوال یکی از اعضا مبنی بر این‌که آیا شخصیت‌های رمان در دنیای واقعیت هم هستند یا نه؟ گفت: تمام رمان‌ها ریشه در واقعیتی دارند که نویسنده آن را از لابه‌لای زندگی روزمره و تجربه‌ها و دیده‌های خود استخراج می‌کند و گاه با کمی بزرگ‌نمایی در کتاب می‌آورد.
وی افزود: شخصیت‌های رمان الاکلنگ کودکی هم به نوعی در زندگی روزمره ما حضور دارند حتی آن شخصیت‌های سرزمین رویای مادر بزرگ هم اگر دقت کنیم در اطراف ما دیده می‌شوند.
رمضانی در پاسخ به پرسش‌هایی در زمینه تاثیر و جایگاه رویا در زندگی واقعی و این‌که آیا زندگی در رویا و خیال خوب است یا در پیشرفت انسان تاثیر منفی دارد گفت: رویا‌‌پردازی  یکی از نیازهای هر فردی است و هرکس رویای قوی‌تری داشته باشد در دنیای واقعی هم قدرتمندتر است چرا که خداوند انسان را به‌گونه‌ای آفریده که هر چه تصور کند می‌تواند به آن دست یابد و این در علم روان‌شناسی نیز اثبات شده است.
وی در جواب یکی از اعضا در مورد تفاوت در نوع صفحه‌آرایی گفت: هرگز به فکر ارایه کتاب متفاوت نبودم بلکه حس کردم این کتاب نیازمند چنین صفحه آرایی است و می‌تواند به مخاطب کمک کند.
وی تصریح کرد: نویسنده باید پیش از هر کسی خودش از نوشته‌اش لذت ببرد و اگر حس کنم مخاطب از روایت صحنه‌ای لذت خواهد برد اما خودم از آن لذت نمی‌برم هرگز آن را در کتاب نمی‌آورم.
در عین حال مخاطب از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و برای احترام به این جایگاه نویسنده باید زمان و انرژی زیادی صرف کند، که من برای نوشتن همین کتاب«الا کلنگ کودکی، ماشین هاچی کوچی» 14 ماه وقت گذاشته‌ام که البته در مقایسه با زمانی که برای سایر کارهایم اختصاص یافته زمان کمی است.
در ادامه تعدادی از اعضا و مربیان کانون مشگین‌شهر به خوانش نقدهای خود پرداختند و مراسم با تجلیل از کتاب‌داران نمونه مشگین‌شهر پایان یافت.
 گفتنی است: پیش از این اعضای مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مشگین‌شهر میزبان نویسندگان بزرگی چون هوشنگ مرادی‌کرمانی، مرحوم امیرحسین فردی، محمدرضا بایرامی و فیلم‌ساز برجسته کشور مجید مجیدی هم بوده‌اند.