مشارکت‌دادن صاحب‌نظران در کانون، با تشکیل اتاق‌های فکر

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از آغاز به کار 4 شورای سیاست‌گذاری جدید کانون خبر داد و گفت این شوراها به ریاست وی و با بهره‌گیری از تجربیات و دیدگاه‌های تخصصی صاحب‌نظران درونی و بیرونی شکل گرفته است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده در جریان برگزاری گردهم‌آیی مدیران کل ستادی و استانی کانون در تهران با بیان این خبر توضیح داد که این شوراها با عنوان‌های «سیاست گذاری و نظارت بر تولید»، «سیاست‌گذاری امور فرهنگی»، «سیاست‌گذاری اقتصادی و بهره‌وری منابع» و «سیاست‌گذاری کانون زبان»، تلاش می‌کنند تا از ظرفیت‌های درونی و بیرونی کانون به عنوان اتاق‌های فکر مدیریت استفاده کنند.
وی از تجربه‌های کانون به عنوان گنجینه‌ای ارزشمند یاد کرد و در عین حال گفت که ورود اندیشمندان غیر کانونی باعث می‌شود فکر و اندیشه به کانون محدود نشود.
حاجیان‌زاده در این نشست دیدگاه‌ها و انتظارهای خود را در دو حوزه‌ی مسایل کلان کانون و مسایل استانی با مدیران کل کانون در میان گذاشت.
مدیرعامل کانون ایجاد امکان برقراری ارتباط مخاطبان با وی از طریق سایت، راه‌اندازی نظام پیشنهادات و تشکیل اتاق‌های فکر را راه‌کارهایی برای تقویت خرد جمعی و مشارکت دادن همه‌ی صاحب‌نظران در عرصه‌‌های فکری و تصمیم‌گیری‌های مدیریت عنوان کرد.
وی بازتعریف مجموعه فعالیت‌های کانون و بازنگری در فرآیند‌ها و شکستن عادت‌ها، ایجاد توازن در فعالیت‌ها و تولیدات، پرهیز از موازی‌کاری، بازنگری در جشنواره‌ها و کاهش حجم برخی از آن‌ها، تجدید نظر در مورد برنامه‌های غیر مرتبط و کاهش هزینه‌های مازاد، بهینه‌سازی هزینه‌ها با تغییر در شیوه‌ی بودجه‌بندی  به نحوی که بودجه بر اساس برنامه‌ تدوین شود، توجه به تربیت دینی و تلاش برای تقویت ایمان کودکان، توجه به نوآوری با حفظ تجربیات و گنجینه‌های کانون و نگاه به آینده بر اساس نیازهای مخاطبان و تجدید نظر در ساختار کانون و کانون زبان از جمله مسایلی بود که مدیرعامل کانون در بخش دیدگاه‌های ستادی خود به آن اشاره کرد.
حاجیان‌زاده در همین بخش بر مسایلی مانند توجه به نیروی انسانی و مربیان خوب و با انگیزه، کادرسازی و تربیت نیروهای انسانی از میان اعضا، معرفی کانون و توانمندی‌های آن در افکار عمومی از سوی روابط عمومی به منظور جلب اعتماد مردم، تنظیم ارتباط و تعامل مناسب با دستگاه‌هایی مانند آموزش و پرورش، صدا و سیما، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ... و حضور در مجامع و تقویت ارتباط‌های بین‌‌المللی تاکید کرد.
مدیرعامل کانون در بخش انتظارهای خود از مدیران کل استان‌ها نیز به آنان گفت که به دنبال بالابردن آمارها نباشند و تلاش کنند که بچه‌ها با عشق و علاقه وارد مراکز کانون شوند و از برنامه‌ها استفاده کنند و در عین حال تصریح کرد که کیفیت بخشی به فعالیت‌ها برای مدیران جدید کانون اهمیت بیشتری دارد.
وی تاکید کرد که توجه به مسایل عاطفی و معیشتی نیروی انسانی در حد توان مجموعه، وظیفه‌ای است که باید به صورت جدی به آن بپردازیم.
حاجیان‌زاده ارتباط و برپایی نمایشگاه محصولات در مدارس و بازدید دانش آموزان از کانون را در شناسایی کودکان و نوجوانان مستعد و علاقه‌مند و جذب آن‌ها به کانون موثر دانست.  
بخشی از سخنان حاجیان‌زاده به تغییر و تحولات مدیریتی کانون اختصاص داشت و وی نخست از مدیران کل کانون خواست از ورود به جناح‌بندی‌ها و گرایش‌های سیاسی و قومی پرهیز کنند و توضیح داد که او در این تغییرات توانمندی افراد را ملاک انتخاب آنان قرار می‌دهد.
وی با بیان این که در ماه‌های اخیر، احساس تغییر ممکن است گاهی تزلزلی در فعالیت‌ها به وجود آورده باشد تاکید کرد که همه مدیران باید به کار خود حتی تا آخرین روز مدیریت ادامه دهند و شیوه‌ی ما این است که این تغییرات باید با حفظ شان و جایگاه مدیران صورت بگیرد.
مدیرعامل کانون در پایان از همه مدیران خواست که به ایمنی محیط کار توجه بیشتری نشان دهند چرا که پیشگیری از برخی حوادث در محیط‌هایی که در آن مراجعان و کودکان و نوجوانان حضور دارند باید با دقت و تدبیر انجام شود.
گردهم‌آیی مدیران کل ستادی و استانی کانون روز 21 اسفند 1392 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی، هنری کانون تهران آغاز شد و تا روز 22 اسفند ادامه می‌یابد.