تلاش کانون برای تولید محصولات فرهنگی متنوع و امروزی

مطالبات و خواسته‌های کودکان و نوجوانان از محصولات فرهنگی‌هنری در دنیای امروز دست‌خوش تغییرات وسیعی شده است و کانون خود را موظف می‌داند به نیازهای جدید آنان پاسخ دهد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، معاون تولید کانون با بیان این‌که تنها تولید کتاب پاسخ‌گوی نیازهای متنوع کودکان و نوجوانان نیست  افزود: تلاش می‌کنیم در دوره‌ی جدید به همه‌ی عرصه‌ها به صورت جدی توجه نشان دهیم.
مهدی باقری در گردهم‌آیی مدیران کل ستادی و استانی کانون یادآور شد انتشارات کانون دارای سابقه‌ای 47 ساله است و اکنون به درختی تنومند تبدیل شده و آثار فاخر و تأثیرگذاری را در حوزه ادبیات کودک و نوجوان منتشر می‌کند ، به عنوان مثال در سال 92 ،80 عنوان کتاب چاپ اول منتشر و 130 عنوان کتاب نیز تجدید چاپ شده است ولی در دنیای امروز تنها تولید کتاب پاسخ‌گو نیست و ما موظف هستیم به تولید دیگر محصولات نیز توجه بیشتری نشان دهیم.
 وی در این زمینه با اشاره به این‌که مختصات علم در حوزه کودک و نوجوان دست‌خوش تغییرهای زیادی شده است، افزود: امروز کتاب 3 بعدی، کتاب گویا، کتاب CD، کتاب بازی، کتاب سرگرمی و کتاب الکترونیکی وارد عرصه شده است و انتشارات کانون در بخش‌های زیادی از آن وارد شده ولی باید بیشتر به آن پرداخته شود.
بخش دیگری که به گفته‌ی وی در سال‌های اخیر با کاستی‌هایی روبرو بوده است بخش تولید فیلم‌های سینمایی است که باقری در این بخش خاطر نشان کرد امور سینمایی از سابقه‌ای بلند برخوردار است و فراز و فرودهایی نیز داشته اما در سینمای بعد از انقلاب و در دهه‌های 60 و 70 ژانر سینمای کانون به عنوان یک سبک و سیاق در سینما جا افتاده است. اوج کار امور سینمایی کانون، فیلم «بچه‌های آسمان» مجید مجیدی بود که در میان نامزدهای دریافت اسکار هم قرار گرفت.
معاون تولید اضافه کرد اگرچه پویانمایی‌های کانون همچنان جوایز بین‌المللی مختلفی را به خود اختصاص می‌دهد ولی تولید فیلم‌های 3 بعدی، عروسکی و زنده سینمایی در چند سال اخیر چندان مورد توجه قرار نگرفته است.
معاون تولید در خصوص واحد سرگرمی‌های سازنده کانون نیز توضیح داد: جایگاه این مرکز از زمان تأسیس تاکنون رشد چشم‌گیری داشته ولی بازنگری در اهداف و برنامه‌های آن با نگاه سنتی،‌ آیینی و زیبایی‌شناسی ضروری به نظر می‌رسد. 
باقری در عین حال از برنامه‌های این معاونت برای گسترش ارتباط بین واحد سرگرمی‌های سازنده و استان‌ها و هم‌چنین تشکیل کارگروه کارشناسی برای تقویت تولید عروسک‌های آیینی و سنتی -که قبلاً جمع‌آوری شده است- خبر داد.
بر همین اساس، فراهم آوردن شرایط تولید موسیقی فاخر و درجه یک، استفاده از توان استان‌ها برای تولید فیلم کودک و انتشار کتاب برای دوران نوزادی، بازنگری در جشنواره‌های پویانمایی، عکس و فیلم‌نامه‌نویسی از دیگر مباحثی بود که باقری به آن اشاره کرد.
معاون تولید کانون پس از این توضیح‌ها در عین حال تاکید کرد که بررسی و شناخت نیازهای امروزی کودکان ونوجوانان در همه‌ی این عرصه‌ها نیازمند رصد و برنامه‌ریزی است و او در این زمینه گفت:  شورای جدید سیاست‌گذاری تولید تاکنون جلسه‌هایی با حضور اهالی فرهنگ، فرهیخته و متخصص برگزار کرده تا از این طریق برنامه‌های این معاونت تدوین شود.
وی با بیان این‌که جریان فرهنگی بدون تولید فرهنگی معنایی ندارد، افزود: ما نیازمند تعامل سازنده با مخاطبان، مربیان و کارشناسان کانون برای به وجود آوردن جریان فرهنگی در معاونت تولید هستیم.
باقری ادامه داد تعداد زیادی از کودکان و نوجوانان در مراکز فرهنگی هنری کانون حضور دارند که از طریق پژوهش و ارتباط با آنان می‌توان به نیازها و خواسته‌های آنان در زمینه محصولات کانون همچون کتاب، سرگرمی، تئاتر، فیلم و انیمیشن پی برد و سپس بر اساس نیاز آنان به تولید پرداخت.
معاون تولید کانون هم‌چنین گفت لایه‌ی دیگری از این ارتباط از طریق مربیان و کارشناسان کانون صورت می‌گیرد و ما می توانیم با انجام نظرسنجی و پژوهش دریابیم که کودکان و نوجوانان از کدام یک از محصولات کانون استقبال بیشتری می‌کنند.
باقری در مورد برنامه‌های دیدار با نویسندگان، شعرا و تصویرگران کتاب‌های کودک و نوجوان در مراکز فرهنگی‌هنری کانون نیز گفت که این نشست‌ها به قوت خود ادامه خواهد یافت.
به گفته این مدیر باسابقه‌ی کانون، اصل تولید «کتاب‌های خودمان» و مجموعه‌هایی مانند شعر و رمان نوجوان امروز و... درست است ولی شیوه اجرای آن نیاز به باز تعریف دارد.
گردهم‌آیی سراسری مدیران کل ستادی و استانی کانون طی روزهای 21 و 22 اسفند 92 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران برگزار شد.