جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان، رویدادی فرهنگی و اثرگذار

برگزاری یازدهمین جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان در ساری علاوه بر استقبال مخاطبان، از سوی مسوولان این استان نیز مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پ‍رورش فکری کودکان و نوجوانان، هم‌زمان با برپایی این جشنواره که از روز 1 اردیبهشت آغاز شده است، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران با استقبال از برگزاری این نمایشگاه به عنوان یک حرکت فرهنگی مفید، اساس شکل‌گیری تفکرات هر انسان را بر پایه‌ی توجه به مقولات فرهنگی دانست و اظهار کرد: هرچه پایه فرهنگی محکم‌تری شکل بگیرد آثار سوء رفتارهای اجتماعی فرزندان در دوران نوجوانی و جوانی کاهش می‌یابد .
حجت‌الاسلام عباسعلی ابراهیمی با تاکید بر لزوم توجه بیشتر والدین به مسایل فرهنگی، گفت: والدین باید برای فرزندان خود از سنین خردسالی خوراک فرهنگی مناسبی فراهم کنند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان مازندران، با بیان این‌که جشنواره مطبوعات پس از ده دوره برگزاری آن در پایتخت کشور و با پ‍یگیری و تلاش مسوولان فرهنگی استان، برای اولین بار در مازندران برگزار شد‌، ادامه داد: برگزاری این جشنواره‌ها در سطح ملی، بیشترین اثرگذاری را در ارتقای سطح فکری و فرهنگی کودکان و نوجوانان برجا می‌گذارد .
مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان مازندران با بیان این‌که برپایی این نمایشگاه در ساری در نوع خود جدید است، افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به اندازه توان خود در برگزاری این رویداد مهم فرهنگی از هیچ کوششی دریغ نکرد.

افزایش انگیزه‌های رسانه‌ای در استان مازندران
در همین حال مدیرکل آموزش و پژوهش استانداری مازندران گفت که جشنواره ملی مطبوعات باعث افزایش انگیزه‌ فعالیت‌های رسانه‌ای در حوزه کودک و نوجوان می‌شود.
لطف الله آجدانی با اظهار نظر در این‌باره  که در حوزه کتاب و مطبوعات کودک وضعیت چندان مناسب نیست، گفت: در حوزه مطبوعات کودک، نیاز به حمایت‌های بیشتری از سوی بخش دولتی و خصوصی احساس می‌شود و به‌واقع تا نقطه مطلوب فاصله داریم.
وی تصریح کرد که جشنواره ملی مطبوعات کودک و نوجوان در مازندران در حالی برگزارمی‌شود که حتی یک نشریه ویژه این گروه سنی در استان وجود ندارد و این را نقطه‌ی ضعف تلقی می‌کنیم.
مدیرکل آموزش و پژوهش استانداری مازندران همچنین اظهار داشت: رویدادی فرهنگی مانند جشنواره مطبوعات با مقوله‌ای به نام فکر و تفکر کودک و نوجوان سر و کار دارد و ما با انواع تفکر قیاسی و اختراعی در این بخش از جامعه مواجه هستیم.
آجدانی با بیان این‌که تفکر کودک و نوجوان، تفکر اختراعی است یادآور شد که گاهی اجازه نوآوری به بچه‌ها داده نمی‌شود و بیشتر تلاش‌های فرهنگی در جامعه به سمت القا تفکر به کودک و نوجوان سوق داده می‌شود.
این مسوول در عین حال از تلاش‌های استانداری مازندران برای ایجاد زمینه‌ی افزایش ظرفیت‌های پژوهشی برای نوآوری کودک و نوجوان خبر داد و گفت: استانداری مازندران با اتخاذ سیاست‌های حمایتی در بحث پژوهش در حوزه کودک و نوجوان، تمهیداتی فراهم کرد تا کودکان پژوهش‌گر تربیت شوند.
وی یادآور شد: در حوزه پژوهش علاوه بر پیگیری‌هایی که اتخاذ می‌شود باید به پژوهش‌های تخصصی و کار آمد در ارتباط با نیازهای کودک و نوجوان بپردازیم و ظرفیت‌های جدیدی را برای ایجاد فضای مناسب پژوهشی کودک فراهم کنیم.

جشنواره، فرصتی برای آشنایی خانواده‌ها با مطبوعات کودک
بر اساس این گزارش مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران نیز در اظهار نظری عنوان کرد که برگزاری جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان در ساری فضای رسانه‌ای مازندران را تحت تاثیر قرار داده است.
حجت‌الاسلام ناصر شکریان اظهار داشت: کار در حوزه مطبوعات یک فعالیت فرهنگی محسوب شده و برپایی جشنواره، توانمندی‌های این عرصه را به ظهور می‌رساند.
وی با اشاره به این‌که نمایشگاه ملی مطبوعات کودک و نوجوان به صورت تخصصی به ذائقه مخاطبان خود پرداخته است، افزود: برخی از بخش‌های این نمایشگاه به موضوع مهدویت برای خردسالان می‌پرداخت که به نظرم بسیار جالب بود.
شکریان یادآور شد: مازندران دارای پیشینه فرهنگی است و براساس ظرفیت‌های موجود کار در حوزه مطبوعات بازخورد مناسبی دارد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران با تاکید براین‌که برخی استان‌ها در حوزه نشریات کودک و نوجوان خوب کار کرده‌اند، تصریح کرد: این نمایشگاه تخصصی می‌تواند در این زمینه تلنگری هم به حوزه‌ی رسانه‌ای مازندران تلقی شود.
وی با بیان اینکه سازمان تبلیغات برای حوزه کودک و نوجوان در سه مجله جداگانه آثارش را ارایه داده است، یادآور شد: نمایشگاه مطبوعات کودک و نوجوان فرصت خوبی است تا دستگاه‌های اجرایی ضمن بازدید از این اقدام فرهنگی، زمینه را برای اشتراک فرزندان کارکنان خود در مجلات مختلف فراهم کنند.
یازدهمین جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان روز 4 اردیبهشت در ساری به کار خود پایان می‌دهد.