نقش‌ روابط عمومی و حراست در کیفیت بخشی به فعالیت‌های کانون

نقش‌آفرینى‌هاى مشترک و تعامل سازنده می‌تواند روابط عمومى و حراست را به تاثیرگذارترین بخش‌ها در کیفیت‌بخشی به فعالیت‌های کانون تبدیل کند.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان، در گردهم‌آیی مسوولان حراست کانون به وظایف گسترده و مهم دو بخش روابط عمومی و حراست اشاره کرد و با بیان نقاط اشتراک این دو به‌عنوان بازوهای مدیریت ارشد سازمان در حوزه‌ی اهداف، وظایف، فرصت‌ها و تهدیدها، چشم‌اندازهای جدیدی را از این همکاری‌ها ترسیم کرد.
محسن حموله تاکید کرد اگرچه شاید یافتن زاویه نگاه یکسان وتعریف اهداف مشترک، درفعالیت‌هاى بین بخشى یک سازمان در دو حوزه روابط عمومى وحراست امرى دشوار به نظر می‌رسد اما به صورت جدی معتقدم روابط عمومى و حراست قادرند با حفظ استقلال و رعایت شئون یکدیگر و در چهارچوب ارزش‌هاى سازمان به همکارى‌هاى اثربخش و سازنده در ابعاد نظری یا برنامه‌هاى اجرایی بپردازند.
وی وظایف روابط عمومى را از سه منظر به‌عنوان پل ارتباطى سازمان با جامعه، ویترین سازمان و سرانجام روابط عمومى از منظر اطلاع‌رسانى وسخن‌گوى سازمان بیان کرد و گفت وظایف گسترده روابط عمومى در دنیاى جدید در چهارچوب بسترسازى، برجسته‌سازى، فرهنگ‌سازى، اعتمادسازى، سخن‌گویى، نفوذ در افکار عمومى و اطلاع رسانى و تبلیغ تعریف می‌شود.
مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل همچنین حراست را بازوى مدیریت ارشد سازمان در مراقبت از سلامت اجزاى ریز و درشت سازمان در برابر انواع تهد‌یدها وانحراف‌ها دانست و وظایف این بخش را در قالب مراقبت از سلامت جامعه ادارى، پیش‌گیرى ازانحراف مسیر اهداف، پیش‌گیرى از وقوع تخلفات، حفظ سلامت مدیریت به معناى یک جایگاه حاکمیتی، جلوگیرى از بروز انواع فساد ادارى، حفاظت از ارزش‌هاى حاکم بر سازمان و پیش‌گیرى از رشد ناهنجاری‌ها در سازمان تعریف کرد.
حموله در ادامه آینده‌نگری، بحران ستیزى در شکل پیش‌گیری و حل و فصل بحران، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌یابی و اطلاع‌رسانی را از جمله کارکرد‌های مشترک روابط عمومی و حراست عنوان کرد.
وی در عین حال تصریح کرد که سازمان وقتی به این هدف‌ها خواهد رسید که  زیر‌ساخت‌های مهمی مانند حاکمیت خرد جمعى بر رفتار مجموعه، ارجحیت منافع سازمان بر منافع بخشى یا فردى، شناخت ودرک و احترام به حساسیت‌هاى هر بخش، درک موقعیت‌هاى زمان و مکان، همکارى با نهادهاى بین‌المللى، مشارکت در اجراى فعالیت‌هاى کلان و رعایت اعتدال و پرهیز از افراط و تفریط بستر این تعامل باشد.
مدیر کل روابط عمومی و امور بین‌الملل در ادامه به صورت ملموس برخی از فعالیت‌ها و حوزه‌های ورود کانون را در عرصه‌های فرهنگی‌‌هنری مورد اشاره قرار داد و گفت این فعالیت‌ها تابلویی است با چشم‌اندازى وسیع و متنوع که هریک از آن‌ها تقریبا می‌تواند براى حراست و روابط عمومى قلمرویی ویژه، حساس و چالش برانگیز به‌حساب آید و حتی به ظرفیتی برای تهدید سازمان تبدیل شود.
به گفته‌ی وی هریک از این فعالیت‌ها در صورتی که به خوبی مدیریت نشود می‌تواند ارزش‌هاى سازمان و حتى جامعه راتهدید کند. امنیت سازمان را به خطر اندازد.اعتبار و اعتماد مخاطبان به کانون را خدشه دار کند و محل نفوذ آفت باشد.
حموله با بیان مثال‌هایی از حضور گروه‌های میهمان از کشورهای خارجی در ایران، برپایی کلاس‌هایی برای اعضا دختر کانون و حضور گروه‌های رسانه‌ای در کانون بدون هماهنگی قبلی، یادآور شد که می‌توان با درک شرایط و حساسیت‌ها و حفظ احترام افراد و موقعیت‌سنجی ضمن حفظ ارزش‌ها، شرایط را برای پذیرش طرف مقابل و همکاری و همراهی آن‌ها فراهم کرد و سطح فعالیت‌های کانون را بالا برد.
گردهم‌آیی مسوولان حراست کانون روز 21 اردیبهشت در تهران پایان یافت.