ارزیابی نحوه‌ی حضور کانون در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

نشست مقدماتی تحلیل و نقد نحوه‌ی حضور کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بیست‌و‌هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در حالی با حضور مدیرعامل کانون برگزار شد که علیرضا حاجیان‌زاده در آن بر ضرورت برنامه‌ریزی جامع برای حضور هرچه بهتر در دوره‌ی آینده تاکید کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، تشکیل ستادی برای برنامه‌ریزی جهت حضور بهتر در دوره‌های آتی این رویداد بزرگ فرهنگی و همچنین برگزاری نشست‌هایی با مسوولان معاونت تولید و انتشارات کانون به منظور تولید و انتشار آثار فاخر از هم اکنون، از جمله پیشنهادهایی بود که مدیرعامل کانون در این جلسه مطرح کرد.
حاجیان زاده با قدردانی از مسوولان بازرگانی کانون جهت حضور فعال در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اظهار امیدواری کرد با نقد و ارزیابی دقیق نحوه‌ی حضور در نمایشگاه از سوی کارشناسان کانون، زمینه‌ای برای بالابردن کیفیت حضور کانون در دوره‌های آینده فراهم شود.
وی با تبریک انتخاب کانون به عنوان ناشر نمونه دولتی به کسانی که در نشر این آثار مداخله داشتند و تمامی اعضای خانواده کانون، اضافه کرد با این موفقیت باید توجه کنیم که فعالیت نمایشگاه کتاب یک مساله عادی نیست و  کانون باید به عنوان نهادی که در حوزه‌ی کودک و نوجوان فعالیت می‌کند در آن نقش ویژه‌ای ایفا کند و انتظارهای مردم و مسوولان فرهنگی کشوراز کانون برای حضوری جدی در نمایشگاه بسیار بالاست.
مدیرعامل کانون با اشاره به حضور قوی و موثر برخی ناشران خصوصی در نمایشگاه و طراحی‌های غرفه‌ها تاکید کرد که کانون رقیب ناشران خصوصی نیست اما با توجه به سابقه و جایگاهش باید فضای بیشتری را در اختیار داشته باشد و حتی پایین‌ترین  کیفیت غرفه‌آرایی آن با بهترین غرفه‌ها برابری کند.
وی جایگاه ویژه‌ی کانون در افکار عمومی، ذهنیت‌ها و انتظارهای مسوولان کشور از آن، تنوع و تکثر آثار تولیدی و توانمندی‌های بخش بازرگانی همچنین تعدد مراکز فرهنگی‌هنری و توانایی‌های مربیان کانون در برقراری ارتباط با مخاطبان و معرفی کتاب‌ها به آنان را از ویژگی‌های برجسته‌ی کانون دانست که می‌تواند باعث تمایز آن از دیگر ناشران شود.
حاجیان‌زاده در بخش دیگری از این نشست که مشاور مدیرعامل، برخی دست‌اندرکاران بخش بازرگانی، رییس کانون زبان ایران، مربیان کانون و نمایندگان بخش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون نیز حضور داشتند پس از شنیدن پیشنهادها و نقدهای حاضران خاطر نشان کرد که برای خرد جمعی و گفت‌وگو با کارشناسان اهمیت زیادی قایل است و یادآور شد نتایج این نشست‌ها می تواند به اقدام‌های عملی منجر شود.
وی بحث محتوای تولیدات ارایه شده از سوی کانون در نمایشگاه و کمبودهایی که در این آثار در مقایسه با دیگر ناشران به چشم می‌خورد را موضوعی دانست که بررسی آن نیازمند برگزاری نشست‌های ویژه‌ای با حضور معاون و مسوولان تولید است.
این اشاره‌ی مدیرعامل کانون به‌دلیل انتقادهایی بود که برخی از کارشناسان از عدم انتشار کتاب توسط کانون در گونه‌ها و ژانرهای مورد علاقه‌ی کودکان و نوجوانان امروزی در جلسه مطرح کردند و خواستار ورود بیشتر و جدی‌تر کانون به این حوزه‌ها از جمله ژانر وحشت، کتاب‌های علمی و تخیلی، فانتزی و طنز، همچنین تولید آثار با بهره‌گیری از فن‌آوری‌های نوین ویژه رایانه‌های دستی، تلفن‌های همراه و لوح‌های رایانه‌ای شدند.
حاجیان‌زاده در حوزه‌ی طراحی غرفه‌های کانون پیشنهاد کرد این غرفه‌ها نمادی از مراکز کانون باشد و در طراحی آن از این عناصر مشترک همچون رنگ، صندلی‌ها و قفسه‌ها و دیگر نمادهای خاص کانون استفاده شود.
وی حضور مربیان کانون در بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و معرفی حضوری کتاب‌ها توسط آنان را اقدامی شایسته دانست که باید در دوره‌های آینده تقویت شود.
تهیه‌ی اقلام مناسب تبلیغاتی، فیلم، تیزر، طراحی فضاهای بیرونی و داخلی، توجه به اطلاع‌رسانی وسیع غرفه‌های کانون، استفاده از برخی فعالیت‌های کانون به ویژه در حوزه‌ی کتاب و کتاب‌خوانی از جمله پیشنهادهای حاضران در جلسه بود که مورد تاکید مدیرعامل کانون نیز قرار گرفت.
حاجیان‌زاده همچنین گفت که از فرصت حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران باید برای معرفی کانون، مراکز و توانمندی‌های آن در همه‌ی حوزه‌ها استفاده کنیم.
وی در پایان فضایی محدود اختصاص یافته به کانون را در بخش کودک و نوجوان ناکافی دانست و گفت که انتظار می‌رود مسوولان نمایشگاه در دوره‌های آینده فضای بیشتری را در اختیار کانون قرار دهند.
در این نشست علاوه بر طرح دیدگاه‌های حاضران منصور ناصری معاون بخش بازرگانی کانون گزارشی از حضور کانون در 6 غرفه‌ی این نمایشگاه ارایه کرد و گفت که فروش کانون نسبت به سال گذشته در این رویداد با افزایش روبرو بوده است.
وی همچنین یادآور شد که کانون در این نمایشگاه 811 عنوان از محصولات خود را عرضه کرد.