راه‌کارهای مدیرعامل برای معرفی کانون به افکار عمومی

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معتقد است که باید توانمندی‌ها و قابلیت‌های کانون به افکار عمومی معرفی شود و نباید توجه به کارهای درونی، ماندگار و سازنده ما را از این مهم غافل کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده در گردهم‌آیی معاونان، مشاوران و مدیران کل ستادی و استانی کانون در تهران، بخش عمده‌ای از سخنان خود را به بیان راه‌کارهایی اختصاص داد که به گفته‌ی وی برای معرفی کانون به افکار عمومی در سطح شورای معاونان و هسته‌های فکری کانون مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
وی ابتدا گفت که این نگرش در بسیاری از افراد جامعه و کسانی که با آن‌ها در ارتباط هستیم به وجود آمده است که «‌کانون، دیگر از آن دوران طلایی خود فاصله گرفته است و فعالیت‌ها و تولیداتش مانند گذشته نیست» و ما باید برای تغییر این نگرش و رسیدن به یک دوران طلایی دیگر، بیشتر تلاش کنیم.
مدیرعامل کانون در همین زمینه در ده بند جداگانه به بیان این راه‌کارها پرداخت و نخست ارایه‌ی تولیدات متمرکز، منسجم و حرفه‌ای را در نشان دادن چهره‌ای مناسب از کانون در افکار عمومی داخلی و مجامع بین‌المللی موثر دانست و انسجام بخشی به شوراهای بررسی آثار و نظارت بر کیفیت محتوی، سامان‌دهی پروژه‌های رمان، شعر و نمایشنامه‌نامه نویسی نوجوان و در کنار آن توجه بیشتر به مخاطبان کودک و گونه‌ها و موضوع‌های مختلف ادبی و توجه به سایر تولیدات مانند فیلم و تئاتر را از جمله‌ی این سیاست‌ها و برنامه‌ها برشمرد.
حاجیان‌زاده در عین حال گفت که تولید مبتنی بر دست‌ورزی و خلاقیت‌های ادبی اعضا و مربیان کانون نیز در مراکز فرهنگی‌هنری و از مسیر  مدیریت‌هایی مانند آفرینش‌های ادبی و تجربیات هنری و ایده‌های نو دنبال خواهد شد.
وی در همین بخش تصریح کرد که در انتشار مجموعه‌کتاب‌های خودمان تجدید نظر صورت گرفته است چرا که اگر این آثار حرفه‌ای است دیگر نیازی نیست که عنوان «خودمان» بر آن نقش ببندد و اگر هم استانداردهای لازم را ندارد نباید با نشان «مرغک»، منتشر شود بلکه باید برای مربیان فرصت‌هایی فراهم کنیم که آموزش ببینند و تجربه‌ کنند که این مساله از این پس بر عهده‌ی مرکز تجربیات هنری و ایده‌های نو گذاشته شده است.
مدیرعامل کانون هم‌چنین بررسی و ارزیابی بازخوردهای تولیدات کانون را امری بسیار ضروری خواند و گفت باید این مساله به صورت علمی انجام شود و نباید تنها برنامه‌ریزان‌، نویسندگان و تصویرگران از این آثار لذت ببرند بلکه مخاطبان هم باید با این آثار ارتباط  برقرار کنند.
وی در ادامه، معرفی کانون به افکار عمومی را در چند لایه دیگر مورد تحلیل قرار داد و درباره‌ی گستره‌ی پوشش مخاطبان در مراکز کانون یادآور شد تعداد 380هزار عضو به عنوان لایه اول از مخاطبان ماست که باید سرمایه‌گذاری ویژه‌ای برای این‌ها داشته باشیم.
حاجیان‌زاده در کنار این مساله‌، لزوم توجه به کیفیت در مراکز کانون را مورد تاکید قرار داد و گفت که کانون را به خاطر کیفیت خروجی‌هایش می‌شناسند و باید از این امر مراقبت کنیم تا کودکان در مسیر رشد و توانمند سازی خلاقیت‌هایشان قرار بگیرند.
مدیرعامل کانون در لایه‌ی وسیع‌تری به رابطه‌ی کانون و آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت سیاست ما در این زمینه گسترش سطح پوشش مخاطبان بدون لطمه‌زدن به کیفیت است و در این راه، همه بچه‌های ایران را هدف‌گیری کرده‌ایم این نگاه بر اساس توانمندی‌ها و هویت و جایگاه کانون ترویج می‌شود.
وی افزایش شمارگان تولیدات و ارسال آن به مدارس (بدون لطمه‌زدن به کیفیت تولید)، برپایی نمایشگاه‌های دوره‌ای ارایه‌ی محصولات در مدارس کشور، برنامه‌ریزی برای بهره‌گیری از ساعت‌های خالی مراکز به شیوه‌ی بازدید دانش‌آموزان از مراکز و بالابردن توانایی‌های معلمان در کنار مربیان کانون از این راه، گسترش و راه‌اندازی مراکز خاص کانون در شهرهای ایران مانند موزه تاریخ، مراکز فراگیر، مراکز علوم و نجوم و برپایی اردوهایی با رویکردهای فرهنگی را از جمله‌ی این راه‌کارها برشمرد.
حاجیان‌زاده در همین زمینه بر لزوم برگزاری هر چه گسترده‌تر هفته‌ی ملی کودک در سراسر ایران با حضور فعالان عرصه‌ی کودک با محوریت کانون تاکید کرد و گفت: به همین منظور ستادی را در تهران تشکیل داده‌ایم تا با کمک رسانه‌های جمعی و رادیو و تلویزیون و حتی حضور مسوولان و مقام‌های بلند پایه‌ی کشور هفته‌ی ملی کودک و یک هفته با کانون را به مساله اول رسانه‌های کشور در مهر امسال تبدیل کنیم.
وی در عین حال یادآور شد که ما برای ساماندهی جشنواره‌ها نیز تمهیداتی را اندیشیده‌ایم که دوسالانه‌کردن، حذف، ادغام و تجمیع برخی از جشنواره‌ها در یکدیگر از جمله‌ی آن‌هاست که بخشی از آن در هفته‌ی ملی کودک برگزار خواهد شد برای سامان‌دهی جشنواره‌ امام رضا(ع) که بسیار پرحجم شده بود نیز برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است.
مدیرعامل کانون در ادامه‌ی مبحث معرفی کانون به افکار عمومی، به فعالیت‌های روابط عمومی کانون اشاره کرد و ضمن قدردانی از تلاش‌های این مجموعه و سایت خبری در پوشش وسیع و به‌هنگام اخبار کانون تاکید کرد که این حجم از فعالیت و تبدیل شدن پایگاه خبری کانون به یک مرجع برای رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها باعث افتخار است اما نباید به این سطح از فعالیت راضی باشیم به همین دلیل به دنبال تجمیع خبرنامه‌ها و نشریات داخلی، کاهش زمان انتشار خبرنامه، ادامه‌ی حضور در روزنامه‌ی شاپرک، راه‌اندازی پرتال و ساخت فیلم‌های کوتاه برای معرفی کانون همچنین حضور در نمایشگاه‌ها و ارتباط بیشتر با  صدا و سیما به منظور انعکاس توانمندی‌های کانون هستیم.
گسترش ارتباط‌های بین‌المللی و حضور جدی و با برنامه در نمایشگاه‌ها، هفته‌های دوستی، مسابقه‌ها و جشنواره‌های بین‌المللی و ادامه‌ی انتشار کتاب و خرید و فروش حق نشر کتاب‌های خارجی و کتاب‌های کانون از دیگر راه‌کارهای مدیرعامل برای معرفی کانون به افکار عمومی بود و او در این زمینه گفت که فعالیت‌های بی‌بدیل کانون مورد توجه برخی از کشورهای جهان قرار گرفته است و کشورهایی مانند لبنان، عراق و افغانستان به دنبال الگوبرداری از فعالیت‌های کانون هستند و ما هم درصددیم از راه حضور در مدارس ایرانی خارج از کشور نیز تولیدات و فعالیت‌های خود را به جهان عرضه کنیم.
مدیرعامل کانون هم‌چنین تعامل مناسب با دیگر دستگاه‌ها و مسوولان کشوری و استانی را نیز در معرفی کانون ضروری دانست اما تاکید کرد که این تعامل باید با بهره‌گیری از تکنیک‌های ارتباط صورت بگیرد و در این راه نباید از آرمان‌های کانون دور شویم یکی از معیارهای من برای ارزیابی عملکرد مدیران استانی موفقیت در ایجاد فضای مثبت در میان مسوولان نسبت به کانون است.
حاجیان‌زاده در ادامه به تغییر در ساختارهای اداری کانون نیز اشاره کرد و از آن جمله گفت: قرار گرفتن مرکز تجربیات هنری و ایده‌های نو در زیر مجموعه معاونت تولید، مرکز ترویج قصه‌های ایرانی در زیر مجموعه معاونت فرهنگی و فعالیت‌های بین‌المللی اسیتژ و حوزه‌ی مقاومت و ... در زیر مجموعه روابط عمومی و امور بین‌الملل با هدف تجمیع بسیاری از فعالیت‌های موازی صورت می‌گیرد.
مدیرعامل کانون در ادامه به ساختار کانون زبان ایران نیز پرداخت و گفت ایجاد یک پارچگی در ساختار کانون زبان ایران و نظارت تخصصی می‌تواند کیفیت آموزش‌های این مجموعه را بالا ببرد. وی توضیح داد در عین حال، با ایجاد ارتباطات استانی و بهره‌مندی از تجربیات مثبت چند سال اخیر، تعامل و یکپارچگی در استان نیز حفظ خواهد شد.
مدیرعامل کانون در پایان بار دیگر بر اهمیت توجه به نیروی انسانی و ایجاد انگیزه در کارکنان تاکید کرد و گفت مربیان و کارکنان کانون سرمایه‌ی بزرگی هستند که به داشتن آن‌ها افتخار می‌کنیم و باید برای حفظ آنان تلاش کنیم و لطافت، احترام و بزرگ‌داشت نیروها را با هدف ایجاد علاقه و انگیزه درونی در بین آن‌ها مورد توجه قرار دهیم.
وی یادآور شد که اگرچه مشکلات و محدودیت‌هایی در پرداخت‌های کانون وجود دارد و ما برای رفع آن نیز تلاش می‌کنیم اما مشکل مربیان ما فقط حقوق و دستمزد نیست بلکه توجه، احترام و ایجاد امنیت شغلی بسیار ضروری است.
در گردهم‌آیی دو روزه مدیران کانون که روزهای 27 و 28 خرداد 1393 در تهران برگزار شد، علاوه بر مباحث آموزشی، چند تن از معاونان و مدیران کانون نیز به پرسش‌های شرکت‌کنندگان پاسخ دادند و مدیران و مشاوران جدید معرفی و از خدمات مدیران سابق قدردانی شد.