یک هفته جشن و شادی برای تمام کودکان ایران

با برنامه‌های درنظر گرفته شده برای هفته ملی کودک؛ ایران به کشوری پر از شادی و شور برای کودکان بدل خواهد شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ علیرضا حاجیان‌زاده؛ مدیرعامل کانون درنشست خبری خود در آستانه‌ی روز جهانی و هفته ملی کودک گفت : در این هفته، کانون به عنوان متولی بحث کودک درکشور؛ برنامه‌های متنوع و شادی را برای کودکان در تمامی نقاط کشور تهیه دیده است که می‌تواند نوید بخش هفته‌ای سراسر شادی و سرور برای این قشر از اقشار جامعه باشد.
وی در ادامه به اهداف برگزاری این جشن‌ها و مراسم‌ها اشاره کرد و گفت: به رسمیت شناختن حقوق کودکان؛ جلب توجه جامعه نسبت به آن‌ها؛ تلاش برای ایجاد فضایی امن، آرام و شاد برای کودکان درتمامی دنیا؛ پرداختن به مسایل حقوقی کودکان از منظر دینی و بومی؛ معرفی فن‌آوری‌های نوین در ارتباط با کودکان؛ نقش خانواده درتربیت کودک؛ بررسی دلایل گسست خانوادگی؛ بررسی آسیب‌های اجتماعی مرتبط با کودکان و توجه به گسترش هنر و موسیقی و فیلم کودک از جمله محورهای هدف کانون دربرگزاری هفته ملی کودک است.
حاجیان‌زاده  در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که بیش از دو دهه است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مسوولیت برگزاری روز جهانی و در سال‌های اخیر هفته ملی کودک را برعهده دارد از تشکیل دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری هفته ملی کودک با حضور سازمان‌های ذیربط خبر داده و گفت: شورای سیاست‌گذاری به ریاست وزیر آموزش و پرورش؛ دبیری مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و با حضور نمایندگانی از ریاست جمهوری،  شهرداری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت کشور، وزارت بهداشت، سازمان محیط زیست، صدا و سیما و .... تشکیل شده تا با پیگیری مطالبات کودکان؛ به نقطه‌ای برسیم که مسایل "کودک" محدود به یک هفته خاص و جشن‌های آن نباشد بل‌که به مرکزی برای رسیدگی به امور کودکان درکل ایام سال تبدیل شود. به همین منظور مقررشده تا این دبیرخانه به شکل دایمی به کار خود ادامه دهد.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ادامه‌ی این نشست با اشاره به برنامه‌های این مرکز در روز جهانی کودک ( 16 مهرماه ) و هفته ملی کودک ( 15 تا 21 مهرماه ) با ذکر این‌که این برنامه‌ها در دو بخش متمرکز و غیرمتمرکز اجرا خواهد شد گفت: بخش متمرکز شامل برنامه‌های شاد و متنوع و سرگرم کننده‌ای مانند رها کردن بادکنک‌های حاوی دل‌نوشته‌های کودکان درآسمان شهر؛ اجرای برنامه‌های مختلف هنری؛ فرهنگی؛ تقدیر از کودکان شرکت‌کننده درجشنواره رضوی؛ نشست‌های بین کودکان و هنرمندان و نویسندگان عرصه کودک؛ جنگ‌های شادی و ... است که درمرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع درخیابان حجاب و در 62 مرکز دیگر در استان تهران برپا خواهد شد.
وی در مورد برنامه‌های این ایام درسایر شهرها و استان‌ها نیز گفت : با هماهنگی‌های به‌عمل آمده با کانون‌های استان‌ها؛ مقرر شده تا در تمامی شهرها و حتی نقاط محروم نیز برنامه‌ها و کارناوال‌های شادی در پارک‌ها و مراکز عمومی برپا شود تا تمامی کودکان ایرانی هفته‌ای شاد و خاطره‌انگیز را تجربه کنند .
وی با تاکید بر این‌که شادی یکی از نیازهای اساسی کودکان برای ساختن آینده کشوری موفق است؛ درمورد اهداف برگزاری این برنامه‌ها گفت: تقویت حس امید و آرزو در کودکان؛ حمایت معنوی از کودکان و ترویج دنیای کودکی؛ ارایه آموزش‌های مفید برای شکوفایی خلاقیت‌های کودکان؛ جلب توجه افکار عمومی و خانواده‌ها به مسایل کودکان از جمله اهداف ما دربرگزاری این برنامه‌ها بوده و هست .
وی هم‌چنین خبر از اجرای برنامه خیابان کودکی درروز 21 مهرماه داد و گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته؛ در روز عید سعید غدیر خیابان حجاب به مدت دو ساعت با حضور هنرمندان و اجرای برنامه‌هایی شاد و مفرح در تسخیر کودکان خواهد بود .
حاجیان‌زاده از راه‌اندازی کارناوال کودکی در سراسر کشور خبر داد و گفت: با هماهنگی‌های به‌عمل آمده با شرکت قطارهای رجاء ؛ در هفته ملی کودک در برخی از خطوط ریلی؛ واگن‌هایی به کارناوال کودکان اختصاص پیدا کرده؛ هنرمندان و نویسندگان در این کوپه‌ها و هم‌چنین شهرها و روستاهای تعیین شده؛ با کودکان هم کلام و هم‌بازی شده و برای آن‌ها برنامه‌های متنوعی را اجرا خواهند کرد .     
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم‌چنین خبر از اهدای کتاب به کودکان درهواپیما‌ها در روز جهانی کودک داد و گفت: در این هفته یک روز برای دختران و یک روز برای پسران علاقه‌مند برای عضویت در این کانون به صورت رایگان در نظر گرفته شده است .
وی درادامه اظهار امیدواری کرد تا این هفته و با تداوم کار دبیرخانه دایمی یاد شده؛ شاهد ارتقاء جایگاه کودکان در بین جامعه باشیم.