ویژه‌برنامه‌های هفته ‌کتاب و کتاب‌خوانی کانون اعلام شد

در آستانه بیست و دومین هفته کتاب جمهوری اسلامی ویژه‌برنامه‌های ترویج کتاب‌خوانی در میان کودکان و نوجوانان در کانون پرورش فکری برخی استان‌ها اعلام شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، ترویج کتاب‌خوانی در میان کودکان و نوجوانان به معنای تلاش برای علاقه‌مند کردن آن‌ها و ایجاد شور و اشتیاق مطالعه به عنوان یک برنامه‌ی روزانه است.
بر اساس این گزارش توسعه و ترویج کتاب‌خوانی از موضوع‌ها و دغدغه‌های بزرگ کشورهای در حال توسعه است و پژوهش‌های مختلف جایگاه مهم کتاب‌خوانی و اهمیت آن را برای توسعه‌ی فرهنگی و اقتصادی کشورها روشن ساخته است.
در عین حال ترویج کتاب‌خوانی موضوعی چند وجهی است و نیازمند توجه و برنامه‌ریزی برای جنبه‌های مختلف آن به منظور دسترسی آسان‌تر به کتاب‌های مناسب و ارزان و ایجاد انگیزه برای مطالعه است.
بر همین اساس اگر چه مربیان مراکز فرهنگی‌هنری کانون در طول سال تمامی فعالیت‌های خود را با محوریت کتاب به مخاطبان ارایه می‌کنند اما هفته‌ی کتاب جمهوری اسلامی را فرصتی مناسب برای گسترش و توسعه فرهنگ‌ کتاب‌خوانی در میان کودکان دانسته و با اجرای ویژه‌برنامه‌های مختلف تلاش می‌کنند تا زمینه‌های لازم برای ایجاد انگیزه و اشتیاق به مطالعه را افزایش دهند.

برنامه‌های هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی کانون استان یزد
مریم حیدری دبیر هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی کانون یزد با اعلام این خبر گفت: بازدید دانش‌آموزان از مراکز فرهنگی‌هنری با هدف آشنایی با کانون و کتاب‌خانه‌ی تخصصی کودکان و نوجوانان، برگزاری نشست‌های نقد و معرفی کتاب با حضور اعضا و مربیان و آشنایی آن‌ها با مبانی نقد در این هفته صورت می‌گیرد.
وی افزود آموزش گزارمان‌نویسی با محوریت بررسی گزارمان‌‌های برتر کشوری، برگزاری ویژه‌برنامه‌‌ای با محوریت معرفی اعضای برتر کتاب‌خوان، برپایی نمایشگاه کتاب در مراکز کانون با هدف آشنایی بیشتر دانش‌آموزان با کتاب‌ها، محصولات و فعالیت‌های فرهنگی، تجهیز کتاب‌خانه‌ی سیار بافق با همکاری بخش خصوصی و به‌روز رسانی وبلاگ‌های کتاب‌خوانی مراکز از دیگر برنامه‌های هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی است. 
حیدری هم‌چنین از برگزاری ویژه‌برنامه‌ی پویانمایی (انیمیشن) کتاب در این هفته خبر داد و خاطرنشان ساخت: این برنامه با محوریت ساخت فیلم پویانمایی‌ براساس کتاب‌های کانون توسط اعضا و مربیان انجام می‌گیرد.

برپایی نمایشگاه کتاب کودک ونوجوان در مازندران
قاسم عزیززاده گرجی در نشست برنامه‌ریزی گرامی‌داشت هفته کتاب و کتاب‌خوانی با بیان این مطلب گفت: کتاب محوری‌ترین فعالیت کانون است و 42عنوان فعالیتی که در مراکز فرهنگی و هنری کانون به اجرا درمی‌آید با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و ترغیب کودکان و نوجوانان به کتاب‌خوانی صورت می‌پذیرد که این نکته مهم‌ترین فرایند مورد نظر برای مربیان است.
گرجی با تاکید بر ضرورت برنامه‌ریزی برای گرامی‌داشت هفته کتاب و کیفی بودن برنامه‌ها یادآور شد: این هفته بهانه‌ای برای توجه بیشتر به حوزه کتاب است .
مدیر‌کل کانون پرورش فکری مازندران با تشریح چند شاخص در خصوص برنامه‌ریزی این هفته، توجه ویژه به مراکز سیار روستایی و پستی استان به صورت ملموس‌تر و با دقت نظر بیشتر را خواستار شد.
وی هم‌چنین از برگزاری جشن کتاب و تجلیل از فعالان مراکز فرهنگی و هنری کانون در عرصه کتاب و کتاب‌خوانی خبر داد و افزود: ایجاد انگیزه برای رشد و توسعه فرهنگ مطالعه و نقش خانواده‌ها و معلمان در این زمینه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
گرجی در ادامه اظهار داشت: در طول هفته کتاب و کتاب‌خوانی نمایشگاهی از کتاب‌های تولید شده در حوزه کودک ونوجوان در اداره‌کل کانون پرورش فکری مازندران برپا می‌شود.

اجرای 45 طرح ترویج کتاب‌خوانی در کانون خوزستان
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان از اجرای 45 طرح ترویج کتاب‌خوانی به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی در این استان خبر داد.
عبدالنبی شاکریان با اعلام این خبر گفت: مربیان پرتلاش کانون در 23 شهر استان خوزستان 45 طرح ترویج کتاب‌خوانی را برای کودکان و نوجوانان را با همراهی خانواده‌ها اجرا خواهند کرد.
وی افزود طرح‌هایی از قبیل: فانوس کاغذی، جزیره دانایی، کتاب‌خانه‌ی درختی، همه جا با کتاب، جام قهرمانی کتاب، راه روشنایی، سرای اندیشه و همای دانش به ترتیب در مراکز کانون شهرهای آغاجاری، امیدیه، بندر امام، ماهشهر و رامشیر اجرا می‌شوند.
شاکریان هم‌چنین اجرای طرح‌های زیر چتر دانش، راه رشد و کشتی نجات در سه مرکز کانون در شهرستان بهبهان را از دیگر برنامه‌های این هفته عنوان کرد.
وی اجرای طرح هفت‌خوان هفت‌رزم، ستاره‌های دنباله‌دار، گردونه‌ی دانش و بوستان کتاب را از برنامه‌های مراکز کانون شهرستان آبادان در هفته‌ی کتاب معرفی کرد و ادامه داد: در 4 مرکز کانون در خرمشهر نیز طرح‌های ترویجی کتاب یار مهربان، ققنوس کتاب، نردبان کتاب و رنگین کمان دانش به اجرا در خواهند آمد.
شاکریان در پایان یادآور شد علاوه بر اجرای طرح‌هایی با عنوان‌های مختلف در تمام 51 مرکز فرهنگی‌هنری کانون در استان خوزستان برپایی نمایشگاه‌های فروش کتاب و سرگرمی‌های کانون و مسابقات و سرگرمی از دیگر برنامه‌های هفته کتاب کانون است که از 24 تا 30 آبان ماه 1393 برگزار می‌شود.

کانون ایلام با دست پر در هفته‌ی کتاب ظاهر می‌شود
در آستانه هفته کتاب و کتاب‌خوانی، کانون استان ایلام با توجه به اهمیتی که به کتاب می‌دهد فراتر از برنامه‌های ثابت خود با موضوع کتاب، هشت برنامه استانی را به عنوان ویژه برنامه‌های این هفته ارایه داده که هم زمان با اولین روز این هفته به اجرای آن‌ها می‌پردازد .
بر اساس این گزارش شناسایی اعضای برتر کتاب‌خوان، جشن کتاب، راه‌اندازی کتاب‌خانه کودک در بیمارستان‌ها، مسابقه بهترین ایده برای جذب اعضا به کتاب‌خوانی از برنامه‌های اجرایی در این هفته است.
هم‌چنین مسابقه کتاب‌سازی خلاق، کتاب‌خوانی خانواده‌ها، خاطره‌ای از اولین کتابی که خواندم، برپایی کارگاه داستان و متن ادبی با عنوان نویسنده‌ای که موضوع داستانش را گم کرده است، از مهم‌ترین برنامه‌های کانون استان ایلام به شمار می‌رود.

هفته کتاب و کتاب‌خوانی با برنامه‌های متنوع در استان گلستان
نشست هم‌اندیشی هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی با حضور نماینده‌ی امام‌جمعه، نماینده‌ی شورای شهر، نماینده‌ی آموزش و پرورش، روابط عمومی شهرداری و برخی معاونان مدارس در مرکز فرهنگی‌هنری کانون شهرستان گز در استان گلستان برگزار شد.
در این نشست ابتدا مسوول مرکز کانون گز با اشاره به اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی در رشد فکری کودکان و نوجوانان گفت: باید تلاش کنیم زمینه‌های لازم برای دسترسی مخاطبان به منابع خوب مطالعاتی به ویژه کتاب‌های مناسب را فراهم کنیم.
وی در مورد ویژه برنامه‌های پیش‌بینی شده از سوی کانون گز در هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی گفت: به همین مناسبت، مسابقه‌ای با عنوان «کتاب دوست داشتنی من» و نمایشگاهی از آثار برتر هفته‌ی پژوهش در این مرکز برپا شود.
مسوول مرکز کانون گز برگزاری نشست تخصصی ویژه خانواده‌ها با عنوان «نقش والدین در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی» را از دیگر برنامه‌های این هفته عنوان کرد و افزود نشستی نیز به منظور نقد کتاب برای دانش‌آموزان نوجوان برگزار می‌شود.
وی برپایی دو نمایشگاه با عنوان «کتاب و سرگرمی» در کانون مرکز گز و کانون شهدای شهر گز و بازدید دانش آموزان مدارس از این نمایشگاه‌ها را نیز از دیگر برنامه‌های هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی در شهر گز با محوریت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز گز معرفی کرد که به تصویب رسید.
هم‌چنین اولین نشست برنامه‌ریزی هفته کتاب و کتاب‌خوانی در مرکز فرهنگی‌هنری آق قلا در استان گلستان برگزار شد.
بر اساس این گزارش این نشست با حضور رییس کتابخانه‌ی عمومی، سرپرست و معاون اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون پرورشی آموزش و پرورش با موضوع پیشنهاد برنامه‌های متنوع برای هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی برگزار شد.
در این نشست هم چنین مقرر شد برنامه‌ی متمرکز ستادی در پایان هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی با حضور گروه سرود و نمایش کانون، نمایشگاه و فروشگاه کتاب، سرگرمی‌های کانون در یکی از مدارس شهرستان برگزار شود .

مدیر‌کل کانون کرمان: مطالعه زمینه ساز تفکر و خلاقیت کودکان و نوجوانان است
در آستانه هفته کتاب جمهوری اسلامی، مدیر‌کل کانون کرمان با اعلام برنامه‌های کانون در طول این هفته، بر ترویج فرهنگ مطالعه‌ی صحیح در بین کودکان و نوجوانان تاکید کرد.
بر اساس این گزارش محمدرضا علیزاده مدیرکل با اشاره به اهمیت و جایگاه ترویج مطالعه وکتاب‌خوانی در میان کودکان و نوجوانان گفت: مطالعه زمینه‌ساز تفکر و خلاقیت کودکان و نوجوانان است و خواندن کتاب‌ها و داستان‌های مختلف موجب شکل‌گیری ارزش‌های گوناگون در ذهن کودک می‌شود.
علیزاده کتاب را یکی از راه‏های کسب دانایی و توانایی دانست و گفت: با ترویج فرهنگ مطالعه می‌توان گام‌های موثری در راه شکوفایی و بالندگی افراد جامعه برداشت.
مدیرکل کانون کرمان تصریح کرد: در کنار تشویق کودکان به مطالعه، آگاه‌سازی والدین نسبت به تهیه کتاب‌های سالم و مناسب برای فرزندان‌شان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
وی با اشاره به این‌که کتاب‏های ناسالم به طور قطع مسمومیت فکری و اخلاقی نسل جوان و نوجوان جامعه را در پی خواهد داشت خاطر نشان کرد: به منظور آگاه‌سازی خانواده‌ها و شناخت از کتاب‌های مناسب سن کودکان و نوجوانان، نشست‌های تخصصی ترویج مطالعه با حضور خانواده‌ها در مراکز فرهنگی‌هنری کانون استان برگزار می‌شود.
علیزاده «ترویج کتاب، ترویج امید» را به عنوان شعار هفته ملی کتاب در سال جاری عنوان کرد و گفت: برای تحقق این شعار علاوه بر انجام فعالیت‌های کتاب محور در مراکز ثابت فرهنگی‌هنری کانون کرمان، در طول این هفته تمامی فعالیت‌های مراکز سیار روستایی کانون نیز به طور ویژه با محوریت کتاب و کتاب‌خوانی خواهد بود.
وی برگزاری نشست‌های تخصصی نقد کتاب کودک، برگزاری جشن کتاب در مراکز فرهنگی‌هنری کانون، و تقدیر از کودکان و نوجوانان کتاب‌خوان در مراکز را از دیگر برنامه‌هایی دانست که از سوی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در هفته کتاب و کتاب‌خوانی اعلام شده است.

اعضای کتاب‌خوان کانون لرستان تجلیل می‌شوند
مدیرکل کانون استان لرستان برنامه‌های هفته کتاب و کتاب‌خوانی در مراکز فرهنگی‌هنری را اعلام کرد
محمدتقی کاییدی گفت: در این هفته تمامی مراکز متناسب با کتاب فضاسازی می‌شود و کتاب‌های مناسب و نویسندگان مشهور به کودکان و نوجوان معرفی می‌شوند.
وی اجرای برنامه‌های مرتبط با کتاب و کتاب‌خوانی و برگزاری مسابقه شعر با موضوع عاشورا و محرم را از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده اعلام کرد و افزود در این هفته کتاب «پیش‌گو» با حضور حمید نوایی لواسانی نویسنده آن توسط مربیان و اعضا نقد و بررسی خواهد شد.
کاییدی اضافه کرد: در هفته کتاب از اعضای مراکزی که بیش از 70 جلد کتاب را مطالعه کرده و مربیانی که درسال93 تالیفاتی داشته‌اند، تجلیل به عمل می‌آید.

برگزاری جشنواره‌ی کتاب‌خوانی  در مراکز فرهنگی‌هنری  کانون سیستان و بلوچستان
مراکز فرهنگی‌‌هنری کانون در استان سیستان و بلوچستان با برنامه‌های گوناگون هفته‌ی کتاب‌خوانی را با شکوه برگزار می‌کنند
بر اساس این گزارش با توجه به نزدیک شدن هفته‌ی کتاب‌خوانی، مراکز کانون استان در حال آماده‌ شدن برای برگزاری این‌رویداد مهم فرهنگی است.
بر همین اساس برنامه‌های هفته‌ی کتاب‌خوانی در دو مرحله، به‌ترتیب در سطح مرکز و استان، برگزار خواهد شد که در بخش مراکز فرهنگی‌هنری بحث معرفی کتاب با استفاده از شیوه‌های تازه از قبیل ساخت پویانمایی، پاورپوینت و نمایش خلاق انجام می‌گیرد.
در این مرحله اعضای مراکز در گروه‌های سنی مختلف با ارائه‌ی شیوه‌های گوناگون به رقابت با یک‌دیگر پرداخته‌ و برگزیدگان این‌مرحله، 26 آبان‌ماه از سوی هر مرکز اعلام ‌خواهد شد و پس از آن برگزیدگان برای شرکت در مرحله‌ی استانی روزهای 29 و 30 آبان میهمان مجتمع کانون خواهند بود.
گفتنی‌است برنامه‌هایی نیز به‌منظور مشارکت معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌های‌شان، به صورت حضوری و غیرحضوری، در نظر گرفته ‌شده که در طول هفته‌ی کتاب‌خوانی و پس از آن اجرا خواهد شد.

توسعه کتاب‌خوانی با طرح خورشید دانایی در استان چهارمحال و بختیاری
طرح خورشید دانایی با هدف توسعه کتاب‌خوانی در مرکز فرهنگی‌هنری کانون فارسان در استان چهارمحال و بختیاری اجرا شد.
بر اساس این گزارش طرح «خورشید دانایی» عنوان طرحی یک ساله در زمینه‌ی توسعه کتاب‌خوانی است که از ابتدای فروردین ماه تا پایان اسفند ماه در این مرکز جهت گروه‌های سنی ((ب، ج، د، ه))به شیوه‌ی بازی و سرگرمی به اجرا در می‌آید.
بر همین اساس از اهداف این طرح می‌توان به افزایش سرانه امانت کتاب، تقویت برنامه‌های کتاب محور، علاقه‌مندسازی اعضا به مطالعه به روشی شاد و جذاب، اجرای هدف‌مند و برنامه‌ریزی شده‌ی کتاب‌خوانی و تداوم ارتباط مربی و عضو اشاره کرد.
گفتنی است این طرح به صورت دو مرحله‌ای در شش ماهه اول و دوم سال 93 به اجرا در می‌آید.

برنامه‌های هفته کتاب و کتاب‌خوانی کانون استان کرمانشاه تشریح شد
در ویژه برنامه‌های هفته کتاب و کتاب‌خوانی، از کتاب‌خوانان برتر کودک و نوجوان و هم‌چنین از طرح‌های برگزیده ترویج کتاب‌خوانی مربیان، تجلیل می‌شود.
رضا موزونی مدیر‌کل کانون استان کرمانشاه در ابتدای این نشست شورای فرهنگی، ضمن قدردانی از برگزاری خوب مرحله استان جشنواره قصه‌گویی گفت: بحث مهمی که در دستور کار این نشست قرار گرفته اهمیت کیفیت برگزاری برنامه‌های هفته کتاب و کتاب‌خوانی است.
وی با اعلام این‌که مطالعه و ترویج کتاب‌خوانی یکی از طرح‌های زیبا و ماندگار در میان فعالیت‌های کانون به شمار می رود افزود: مهم‌ترین محور برنامه‌های در این هفته توجه به اهمیت مطالعه است.
وی یادآور شد اگر بتوانیم طرح‌های ترویج کتاب‌خوانی را معرفی کنیم سهم بزرگی را در بحث افزایش سرانه مطالعه در سطح کشور خواهیم داشت.
بر همین اساس با تصویب اعضای شورای فرهنگی، برنامه‌های هفته کتاب و کتاب‌خوانی با برپایی همایشی با حضور نویسنده فرانسوی (کلر ژوبرت) در محل فرهنگ‌سرای کودک و نوجوان آغاز خواهد شد.
هم‌چنین نمایشگاهی از طرح‌های ترویج کتاب‌خوانی در حاشیه همایش برپا می‌شود و نشست اعضای کودک و نوجوان نویسنده مراکز کانون با هدف نقد و بررسی آثار کلر ژوبرت در خود او از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده برای هفته کتاب و کتاب‌خوانی است.

صدور بیش از 100 کارنامه دانایی در استان خراسان‌جنوبی
برترین اعضای کتاب‌خوان مراکز فرهنگی‌هنری استان خراسان‌جنوبی که بیش از 50 جلد کتاب در فصل تابستان مطالعه کرده بودند، کارنامه دانایی دریافت کردند.
عبدالرضا صمدی با اعلام این خبر گفت: کتاب موثرترین محصول فرهنگی است که کانون می‌تواند در اختیار کودکان و نوجوانان قرار دهد، بر همین اساس به منظور ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و تشویق اعضای مراکز فرهنگی هنری سطح استان به مطالعه مستمر کتاب،  «طرح اعطای کارنامه دانایی» به برترین اعضای کتاب‌خوان در پایان هر فصل، از سال 91 در کانون استان آغاز شده است.
وی با بیان این‌که تاکنون نزدیک به 500 کارنامه دانایی برای اعضای  کتاب‌خوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان صادر شده است گفت: اجرای موفق این طرح سبب رشد میزان مطالعه کودکان و نوجوانان و علاقه‌مندی آنان به مطالعه کتاب شده است.
صمدی در ادامه تصریح کرد: با توجه به قرار گرفتن در آستانه‌ی هفته کتاب 107 کارنامه دانایی برای کتاب‌خوان‌ترین اعضای مراکز فرهنگی‌هنری سطح استان در فصل تابستان 93 صادر شده است که از این تعداد 30 کارنامه متعلق به اعضای کتاب‌خانه‌های سیار روستایی در شهرستان‌های بیرجند، طبس، زیرکوه قاین و کتاب‌خانه سیار شهری بیرجند است.
مدیر‌کل کانون خراسان‌جنوبی اضافه کرد: «سمیرا محمدی عضو مرکز فرهنگی‌هنری شماره 2 بیرجند با مطالعه 108 جلد کتاب»، «محمد جواد شمیلاوی عضو کانون سرایان با مطالعه 107 جلد کتاب»، «زهرا معینی عضو مرکز فرهنگی‌هنری شماره 2 بیرجند با مطالعه 98 جلد کتاب»، «فاطمه خالقی‌زاده عضو کانون سرایان با مطالعه 97 جلد کتاب» و « امیر حسین خالقی‌زاده دیگر عضو کانون سرایان با مطالعه 90 جلد کتاب» صدرنشینان جدول برترین اعضای کتاب‌خوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در فصل تابستان هستند.
وی در عین حال گفت: اعضای مرکز فرهنگی‌هنری شماره 2 بیرجند با دریافت 14 کارنامه دانایی، کانون «سرایان» با دریافت 13 کارنامه دانایی و کانون بشرویه با دریافت 10 کارنامه دانایی نشان دادند کتاب‌خوان‌ترین اعضای کانون استان در فصل تابستان بوده‌اند.
صمدی در پایان یاد‌آور شد: تقدیر از برترین اعضای کتاب‌خوان با اهدای تندیس، چاپ عکس اعضای کتاب‌خوان در قالب بنر در میدان‌های اصلی شهرستان‌های استان و روزنامه‌های محلی از جمله برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌جنوبی در هفته کتاب خواهد بود.
برنامه‌های هفته کتاب و کتاب‌خوانی در مراکز کانون خراسان‌رضوی
ویژه برنامه‌های هفته کتاب و کتاب‌خوانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان‌رضوی اعلام شد.
زهره معماری‌نسب کارشناس فرهنگی استان در این باره گفت: با توجه به محوریت کتاب و کتاب‌خوانی در فعالیت‌های مراکز کانون و با هدف ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و تقویت علاقه‌مندی کودکان به مطالعه، آشنایی با مهارت‌های آن و نیز ایجاد انگیزه در مربیان، ویژه برنامه‌هایی در بخش‌های فرهنگی، ادبی و هنری  پیش‌بینی شده است.
وی تقدیر از اعضای کتاب‌خوان مراکز و مربیان برگزیده کتاب‌خوانی، تاسیس باشگاه صدتایی‌ها با عضویت اعضایی که درنیمه اول سال 93 بیش از 100 کتاب، مطالعه کرده‌اند،. برگزاری نشست تخصصی اعضای نوجوان با موضوع مهارت‌های مطالعه، بازدید از مراکز نگهداری کودکان معلول و شبه خانواده (کودکان بی سرپرست و بدسرپرست) و اجرای فعالیت کتاب‌خوانی توسط مربیان را از برنامه‌های این هفته اعلام کرد.
معماری‌نسب برگزاری مسابقه کتاب‌خوانی الکترونیکی با عنوان «بربال‌های کاغذی» ویژه اعضا و مربیان، برپایی نمایشگاهی از کتاب‌های کتاب‌سازی شده در مراکز، تاسیس انجمن مربیان کتاب‌خوان و برگزاری نشست با انجمن ادبی کودک حوزه هنری، نشست تخصصی مربیان هنری با تصویرگران کتاب کودک و برگزاری جشن کتاب را از دیگر برنامه‌ها عنوان کرد.
هم‌چنین نشست ادبی دوپنجره با حضور بیوک ملکی شاعر کودک و نوجوان به منظور نقد وبررسی کتاب «بیا بگیر سیب را» و برگزاری کارگاه تخصصی و شب شعر نوجوان، ارسال فراخوان پژوهشی با موضوع «رسانه‌های کودک» و خرید کتاب‌های تخصصی برای کتاب‌خانه ادبی کانون استان خراسان رضوی نیز در طول هفته کتاب جمهوری اسلامی از 24 آبان تا 1 آذر برگزار می‌شود.
هفته‌ای به افتخار کتاب و کتاب‌خوان‌ها در کانون استان قم 
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم با برگزاری ویژه برنامه‌های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی به استقبال هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی می‌رود.
بر اساس این گزارش جشنواره‌ی هنری «نقطه، حرف و نقش» که پنجمین سال پیاپی خود را طی می‌کند، روز چهارشنبه 28 آبان ماه با معرفی و تقدیر از آثار برتر به کار خود پایان می‌دهد.
هم‌چنین طی فراخوان ارسال شده در خرداد ماه سال جاری، 320 اثر در قالب‌های نقاشی، خوشنویسی، سفال و انیمیشن با موضوع استفاده از محتوای کتاب‌های علمی، ضرب‌المثل‌ها و متون کهن (با تکیه بر کتاب مثنوی معنوی) به دبیرخانه‌ی جشنواره ارسال شده است.
نمایشگاه آثار برگزیده نیز از 24 آبان‌ماه هم‌زمان با آغاز هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی به مدت ده روز در مرکز شماره 9 کانون استان برپا خواهد بود.
در عین حال نشست تخصصی «فن تلخیص کتاب» ویژه‌ی مربیان فرهنگی مراکز استان روز 25 آبان‌ماه با حضور علی خاکبازان؛ دبیر شورای کتاب انتشارات کانون برگزار می‌شود.
آفرینش‌های ادبی کانون استان قم نیز در هفته‌ی کتاب سال جاری «شب شعر عاشورایی» را با مشارکت حوزه‌ی هنری استان و با دعوت از شاعران کودک و نوجوان و اعضای ادبی کانون  قم روز 29 آبان‌ ماه برگزار خواهد کرد.
تجهیز کتاب‌خانه‌ی تخصصی کانون و ایستگاه مطالعه‌ی والدین در مراکز ثابت نیز دیگر برنامه‌ی کانون استان قم در هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی است که با مساعدت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌گیرد.
هم‌چنین اعضا، مربیان، والدین و اولیای تربیتی فعال در عرصه‌ی کتاب‌خوانی نیز با عنوان کتاب‌یاوران در آیینی مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.
گفتنی است است مراکز ثابت، سایر و پستی کانون استان از 24 آبان‌ماه هم‌زمان با آغاز هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی برنامه‌های مختلف فرهنگی، هنری، ادبی و پژوهشی را برگزار خواهند کرد.
هفته کتاب و کتاب‌خوانی در مرکز 20 کانون تهران
ویژه برنامه‌های هفته کتاب و کتاب‌خوانی در مرکز فرهنگی هنری فراگیر شماره 20 استان تهران آغاز می‌شود
بر همین اساس کتاب‌بانان مرکز با عروسک گل‌پری و بابای‌محله هم‌چنان به معرفی فعالیت‌ها و کتاب‌های برتر کانون می‌پردازند.
 هم‌چنین در این هفته اعضا با نمایش خلاق توانایی‌ها و خلاقیت‌های خود را برای دوستانشان به نمایش می‌گذارند و کتاب‌های خوب را به آن‌ها معرفی کرده و همچنین آن‌ها را تشویق به خواندن کتاب‌ می‌کنند.
در عین حال اعضا در این هفته و هم‌زمان با ایام محرم کتاب‌های مذهبی را به صورت خاص مورد توجه قرار داده‌ و مطالعه این دسته از کتاب‌ها را در راس برنامه‌های‌شان گذاشته‌اند.
هم‌چنین اعضای فراگیر بر حسب توانایی‌شان‌، کتاب و یا لوح‌های فشرده گویا را به امانت می‌برند و پس از مطالعه به معرفی کتاب‌های مذهبی، روخوانی و نقد و بررسی کتاب‌ها خواهند پرداخت.
مسابقه کتاب‌خوانی، پازل کتاب‌ها، معرفی‌های خلاق، خلاصه‌نویسی و تعیین سیر مطالعاتی، بازی با کلمات، کاردستی، کارت‌سازی و... از جمله فعالیت‌های مرکز فرهنگی هنری فراگیر شماره 20 در هفته کتاب و کتاب‌خوانی است.
بیست و دومین هفته کتاب جمهوری اسلامی از روز 24 آبان با برنامه‌های متنوع در این زمینه در سراسر کشور آغاز و تا 1 آذر ادامه خواهد داشت.