چشم‌هایی که از سوگ حسین(ع) سیراب شد

هشتمین سوگواره‌ی حسینی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قزوین روزهای 5 و 6 آذر 1393 به محفلی برای دوست‌داران و ارادت‌مندان اهل بیت عصمت و طهارت تبدیل شد تا جلوه‌هایی از هنر و ادبیات عاشورایی، چشم‌های سوگواران حسین (ع) را سیراب کند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مردم شهر تاریخی و فرهنگی قزوین در 8 سال گذشته شاهد برپایی این سوگواره‌ی مذهبی از سوی کانون این استان بوده‌اند و با علاقه و اشتیاق در برنامه‌های آن شرکت کرده‌اند و سخنرانی‌های دکتر محمد‌رضا سنگری عاشوراپژوه شاخص کشور نیز به یکی از پرطرفدار‌ترین بخش‌های این سوگواره‌‌ی مذهبی تبدیل شده است.
سوگواره‌ی عاشورایی قزوین که همه‌ساله جلو‌ه‌هایی از هنر و ادبیات مذهبی حوزه‌ی کودک ونوجوان را به دوست‌داران آقا اباعبدالله‌الحسین(ع) عرضه می‌کند در عین حال در تلاش است که فعالان فرهنگی این عرصه را به بهره‌گیری از شیوه‌هایی مناسب برای انتقال موضوع‌های مذهبی به مخاطبان کودک و نوجوان و بازگویی تجربه‌های کانون در این زمینه ترغیب کند.
این سوگواره که همه ساله در رشته‌های شعر، قصه‌گویی و عکاسی برگزار می‌شد امسال با افزوده شدن بخش مقاله‌نویسی به صورتی گسترده‌تر برگزار شد.
برگزیدگان بخش شعر و مقاله‌نویسی، به خوانش اشعار و مقاله‌های خود در حضور میهمانان سوگواره پرداختند و قصه‌گویی عاشورایی مربیان و سه عضو خردسال و کودک در این‌ سوگواره نیز مورد استقبال شرکت‌کنندگان قرار گرفت.
سوگواره‌ی حسینی کانون قزوین که یک برنامه‌ی سراسری است امسال با موضوع زیبا‌یی‌های کربلا صبح روز پنج‌شنبه 6 آذر در مجتمع فرهنگی‌هنری کانون و با سخنرانی کوتاه طیب ملکی‌پور مدیرکل کانون استان و ارایه‌ی گزارش کوتاه وی از روند برگزاری سوگواره آغاز شد.
وی توضیح داد که امسال در مجموع بیش از 1300 اثر از 371 مربی و 590 عضو کانون به دبیرخانه این سوگواره ارسال شد که در نهایت 50 نفر به عنوان برگزیده در 4 بخش ادبی، هنری، مقاله و قصه‌گویی حضور داشتند.
دکتر محمدرضا سنگری نیز طی سخنانی به موضوع این سوگواره اشاره کرد و با بیان بخشی از داستان حضور حضرت زینب(س) و اسرای کربلا در بارگاه یزید توضیح داد  که حضرت زینب (س) در پاسخ به یزید که «کربلا را چگونه دیدید؟» فرمودند که «چیزی به غیر از زیبایی ندیدم.»
پژوهش‌گر عاشورا با طرح این مقدمه که چشم‌های ظاهربین در صحنه‌ی کربلا به جز جنگ و بدن‌های پاره‌پاره و خیمه‌های سوخته و کودکان سیلی خورده چیزی نمی‌بینند‌، به بیان زیبایی‌های کربلا پرداخت و گفت: حرکت حضرت امام حسین (ع) به سمت کربلا از همان نقطه‌ی آغاز با زیبایی همراه بود چرا که ایشان لباس‌های پدربزرگ خود حضرت پیامبر اکرم (ص) را بر تن کردند.
عضو هیات‌مدیره کانون این حرکت امام را حاوی این پیام دانست که من از آرمان‌های رسول مکرم اسلام پیروی می‌کنم و چنین آغازی بسیار شکوهمند است.

در بخش‌هایی از این آیین یکی از مداحان اهل بیت (علیهم‌السلام) به مداحی پرداخت و سرودی عاشورایی از سوی اعضای مرکز اقبالیه کانون اجرا شد.
سخنرانی دکتر سنگری در 4 بخش جداگانه طی دو روز، رونمایی از کتاب «با عاشوراییان» حاوی 7 سال سخنرانی این عاشوراپژوه در سوگواره‌ی قزوین و قرائت زیارت عاشورا، اجرای مراسم ویژه در حسینیه‌‌ی تاریخی آقاسید جمال قزوین بخش دیگری از این سوگواره‌ی دو روزه بود.
هم‌چنین یک عنوان نشریه نیز حاوی مطالب، خبرها و نوشته‌های شرکت‌کنندگان در سوگواره در حاشیه‌ی این رویداد مذهبی در قزوین از سوی اداره‌کل کانون این استان منتشر شد.
عکس‌های برگزیده‌ی سوگواره نیز بر دیوارهای نگارخانه‌ی مجتمع کانون قزوین به نمایش گذاشته شده بود.

اسامی برگزیدگان هشتمین سوگواره‌ی حسینی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قزوین