محمدرضا سنگری: کربلا، قصه‌ی فرداهای ماست

محمدرضا سنگری معتقد است که واقعه‌ی کربلا قصه‌ی فرداهای ماست و باعث می‌شود چهره ناب و زلال اسلام از پشت ابرهای تیره نمایان شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این محقق در جریان برگزاری هشتمین سوگواره‌ی حسینی کانون استان قزوین در 5 سخنرانی جداگانه به بیان زیبایی‌های عاشورا برای حاضران در این رویداد فرهنگی‌ مذهبی پرداخت.
سخنرانی‌های این عاشورا پژوه در هشت دوره‌ی سوگواره سراسری قزوین با استقبال مربیان کانون و مردم این شهر روبرو و متن کامل سخنرانی‌های هفته دوره‌ی گذشته او نیز در قالب کتابی با عنوان «با عاشوراییان» منتشر شده است.
دکتر سنگری با طرح این موضوع که اتفاقات روی داده در کربلا از چشم انسان‌های ظاهربین حاوی هیچ نوع زیبایی نیست، به سخنان حضرت زینب(س) در بارگاه یزید اشاره کرد که در پاسخ به حرف خلیفه ظالم که می‌گفت کربلا را چه گونه دیدید؟ فرمودند که من جز زیبایی ندیدم.
عضو هیات مدیره کانون در ادامه، برتن کردن لباس‌های رسول مکرم اسلام از سوی حضرت امام حسین(ع) را در آغاز حرکت به سمت کربلا، نخستین زیبایی این حماسه عنوان کرد و گفت: این حرکت به واقع دارای چنین پیامی بود که من در مسیر جدم قدم بر می‌دارم.
وی شیوه‌ی رجز خوانی و گفت‌و‌گوی امام حسین (ع) و یارانش در مقابل سپاه جور را یکی دیگر از زیبایی‌های کربلا برشمرد و با بیان نمونه‌هایی از رجزخوانی حضرت عباس(ع) و حبیب بن مظاهر به این نکته هم اشاره کرد کهشعرخوانی یا رجزخوانی یکی از شاخص‌ترین هنرهای عاشورا است آن هم از سوی کسانی که می‌دانسته‌اند تا ساعتی دیگر به شهادت خواهند رسید چنین رجزخوانی‌هایی در میانه‌ی میدان رزم و نوع رفتار امام و یاران ایشان در این میدان یکی از زیبایی‌های کربلا و نشانگر عظمت و بزرگی روح آن‌هاست.
سنگری با اشاره به این که گاهی ما انسان‌ها موقعیت‌های بسیار مثبت زندگی مانند زمان را به موقعیت‌های منفی تبدیل می‌کنیم، به بیان یکی از مهم‌ترین زیبایی‌های حماسه‌ی حسینی پرداخت و گفت:  کربلا به ما آموخت که می‌توان چنین وضعیت سخت و دردناکی را به موقعیتی مثبت تبدیل کرد و از متن تاریکی، نور و از دل عطش، سیرابی طلب کرد.
پژوهش‌گر عاشورایی افزود: در کربلا علی‌رغم پیروزی ظاهری سپاه دشمن معلوم می‌شود که پیروز واقعی میدان گروه دیگری است و برای رسیدن به این مهم باید صبر داشته باشیم و بر ماموریت خود تا رسیدن به نتیجه پافشاری کنیم.
وی با تبیین این مساله که به اعتقاد وی خداوند چهار کتاب را تدوین کرده است، توضیح داد که کتاب تکوین یا آفرینش، کتاب وجود انسان، قرآن کریم و کربلا چهار کتابی است که خداوند به زیبایی آن را تدوین کرده، عیب و نقصی در آن نیست و همه چیز جای خودش قرار دارد.
سنگری در تشریح کتاب کربلا تاکید کرد هر جزیی از کتاب کربلا یک آیه و نشانه است و امام حسین(ع) نیز از آن به عنوان یک آیه یاد کرده‌‌اند.
وی قرآن را عالی‌ترین قانون و کربلا را عالی‌ترین اجرا توصیف کرد و گفت: در روز عاشورا، کربلا در قامت قرآن ایستاد و حسین(ع) انسانی است که در این قامت ایستاده است و باید این کتاب را دقیق بخوانیم.
این نویسنده‌ی کتاب‌های مذهبی و تاریخی، تصریح کرد: عاشورا به زندگی امروز ما بسیار نزدیک است و برای تمامی بخش‌های آن برنامه دارد به اعتقاد من هر کسی می‌تواند با مطالعه‌ی عاشورا الگوهای خود را در کتاب کربلا پیدا کند.
سنگری با این توصیه به شاعران که ویژگی‌های شهدای کربلا را در آثار خود مورد توجه قرار دهند، گفت: بررسی‌های من نشان می‌دهد که در بسیاری از  این اشعار و مدیحه‌سرایی‌ها ویژگی‌های مهم شخصیت‌هایی مانند حضرت عباس و حضرت علی اکبر(علیهم‌السلام) دیده نشده است.
سوگواره‌ی حسینی کانون استان قزوین روزهای 6 و 7 آذر در مجتمع کانون این شهر برگزار شد.