نهادهای مدنی، شکاف میان پدیدآورنده تا مخاطب را از میان بردارند

عضو هیئت‌مدیره‌ی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان معتقد است که نهادهای مدنی باید شکاف میان پدیدآورندگان، پدر و مادرها و کودکان را از بین ببرند.

بر اساس گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حدیث لزر غلامی، شاعر و نویسنده‌ی کودک در نشست بررسی وضعیت کنونی کتاب کودک و نوجوان و چشم‌انداز آینده‌ی آن، گفت: ارتباط میان حلقه‌های زنجیر ادبیات کودک به قدری معیوب است که کار از مخاطب‌شناسی می‌گذرد. در این میان جای نهادهای واسط خالی است تا حلقه‌های این زنجیر را پیوند دهد. در این زمینه نهادهای مدنی می‌توانند شکاف موجود را از بین ببرند.
وی با اشاره به بحث مخاطب‌شناسی اظهار داشت: نویسندگان کودک و نوجوان باید درک درست‌تری از مخاطب پیدا کنند. هم‌چنین مخاطب را شناخته و براساس نیاز و شرایط او بنویسند و نوشته‌هایشان به روحیه‌ی مخاطب امروز نزدیک باشد.
لزر غلامی در ادامه خاطرنشان کرد: بحث مخاطب‌شناسی در دوره‌ای لازم بود، اما راهگشا نبود. ما باید با مخاطب ارتباط داشته و دغدغه‌هایش را بشناسیم، ولی این مساله به تنهایی کافی نیست.
این نویسنده در حاشیه‌ی هفدهمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان، با اشاره به این‌که اگر امیدی در عرصه‌ی ادبیات کودک وجود داشته باشد، این امید در همدلی است که به چشم می‌آید، گفت: امید این است که همه درد را می‌شناسیم. هم‌چنین این نکته را فراموش نکنیم که اگر چرخه‌ی ادبیات کودک و نوجوان بازسازی نشود، سرنوشت نویسندگان نسل جدید، سرنوشت درخشانی نخواهد بود.
این شاعر و روزنامه‌نگار تاکید کرد که بازسازی این چرخه، جز با ایجاد تشکل و پی‌گیری جمعی امکان‌پذیر نیست.
لرز غلامی خاطرنشان کرد: پدیدآورنده و جهان زیستی باعث به وجود آمدن متن می‌شوند. برای این‌که حلقه‌ی پدیدآورنده قوت بگیرد، باید در راه آموزش نویسندگان جوان اهتمام زیادی شود.
وی در ادامه اظهار داشت: ما فوق‌العاده در ارتباط عادلانه میان ناشر و نویسنده ضعیف هستیم. برای مشخص شدن استانداردهای کتاب، نهادهایی مثل شورای کتاب کودک به تنهایی نمی‌تواند نقش مروج را در کشور داشته باشد و در عرصه‌ی کتاب کودک نقش موثر پدر و مادر نادیده گرفته می‌شود.
لرز غلامی در پایان تاکید کرد: مهم نیست کتاب از طریق چه رسانه‌ای به دست مخاطب برسد، بلکه محتوای آن اهمیت دارد.
شاعر کتاب‌های خردسال هم‌چنین تاکید کرد که ما باید تعصب‌مان را روی مدیاها و قالب‌ها کم کرده و تلاش کنیم مخاطب جذب مطالعه شود.
این نشست در حاشیه‌ی هفدهمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان در کانون به دبیری حسین بکایی برگزار شد و در آن، علاوه بر لزر غلامی، فریدون عموزاده‌ خلیلی، رودابه حمزه‌ای و مریم محمدخانی به عنوان اعضای میزگرد حضور داشتند.
در همین‌حال، جمعی از شاعران، نویسندگان و روزنامه‌نگاران نیز در ادامه‌ی سخنان حاضران، با طرح سوالاتی در بحث شرکت کردند.